Hopp til innhold

Rebecca Spencer mener at hviletid burde være en del av enhver barnehagedag, uavhengig av barnets alder. 

Foto: Istock

Søvn er veien til bedre læring

La barna beholde sovetiden sin, selv etter fylte tre år.

Av: Trine Jonassen
27.09.2013
Forsker Rebecca Spencer.
UMassAmherst

Det ser kanskje ikke ut som det skjer så mye i vognskuret i barnehagen, men de små som ligger der og sover bruker faktisk hjernen aktivt.

For det skjer mye i hjernen til et sovende barn. Det er da de behandler informasjon og lagrer minner. En prosess som er selve fundamentet for god læring og som gjør sovetiden minst like viktig som det som foregår mens barnet er våkent.

Det er den amerikanske forskeren Rebecca Spencer som står bak forskningsrapporten som ble publisert i Proceedings of the National Academy of Sciences.

Hun mener at hviletid burde være en del av enhver barnehagedag, uavhengig av barnets alder. I rapporten lot Spencer og kollegene 40 barn spille et hukommelsesspill. Den første gangen tok de en lur på 77 minutter i etterkant, for så å spille en gang til. Neste uke ble de samme barna bedt om å spille på nytt, denne gangen uten å sove mellom spillene.

Å droppe luren førte til at resultatet ble ti prosent verre.

Spencer mener at den sterke forbindelsen mellom soving og ytelse taler for seg. Og barna som sov regelmessig på dagtid hadde klart bedre resultater over tid enn de barna som ikke sov.

Rom for hvile

– Dette burde gi barnehager og skoler motivasjon til ikke bare å lage rom for hviletid, men rett og slett oppfordre barna til å hvile, sier Spencer.

Det er nemlig når vi sover at minner blir til eller blir behandlet på en måte som gjør det lettere for hjernen å få tilgang og bruke dem senere. Erfaringer og opplevelser blir behandlet i hippocampus, som håndterer korttidsminnet. Men for å kunne lage plass til ny informasjon, fortsetter hjernen å jobbe mens vi sover, og arkiverer minnene i langtidsminnet for å frigjøre plass i hippocampus for nye opplevelser.

Spencer studerte også en annen gruppe som besto av 14 barnehagebarn mens de spilte det samme hukommelsesspillet. Både med og uten en hvil. Hun observerte også hjerneaktiviteten mens de sov. Resultatene ble de samme som før.

En del av rammeplanen

– Det er vanlig at barn som har de største sosiale og akademiske behovene, blir tatt ut av gruppa sammen med en voksen for spesialundervisning eller ro. Men dette er nettopp de barna som trenger hviletiden mest av alle. Hviletid burde være en del av rammeplanen i barnehage og skole. Den hjelper nemlig barna til å nå læringsmålene som er satt opp for dem, sier Rebecca Spencer.

comments powered by Disqus

På forsiden