Hopp til innhold

Erik Eliassen er stipendiat og leder et forskningsprosjekt om tidlig barnehagestart i regi av GoBan.

Foto: Trine Jonassen

Ikke bedre språk av tidlig barnehagestart

Nå kan foreldre puste lettet ut. Ny, norsk forskning viser at barn som starter senere i barnehagen ikke har dårligere ordforråd.

Av: Trine Jonassen
11.01.2016

Stipendiat Erik Eliassen har forsket på effekten av tidlig barnehagestart og barns kognitive utvikling. Tidligere forskning fra blant annet USA og Tyskland har vist høyere stress i små barn som går i barnehage, enn hos barn som var hjemme. Tidlig barnehagestart er fortsatt omstridt.

Eliassen følger 800 barn fra GoBan-prosjektet (Gode barnehager for barn i Norge) som starter i barnehagen når de er ett år og en gruppe som starter når de er to. Så tester de ordforråd og logiske evner når barna er tre og fem år gamle.  Så langt har barna blitt testet ved tre års alder, og foreldre som velger en litt senere barnehagestart kan puste lettet ut.

– Testene består av en språktest og en logisk test. Vi ønsker å finne ut hva den faktiske kognitive utviklingen etter barnehagestart består i og hvor mye barnehagestart betyr for barns kognitive utvikling, sier Eliassen.

– Overrasket

Det foreløpige resultatet overrasket stort.

– Det ser ikke ut til å være sammenheng mellom når barnet starter i barnehagen – nå snakker vi når de er ett og to år gamle – og barnets ordforråd ved tre års alder.

Altså har tidlig barnehagestart ingenting å si for barnets ordforråd. Stikk i strid med det man har trodd var sannheten fram til nå.

Ingen krise

– Så barn som starter tidlig får ingen forsprang, altså?

– Jo, faktisk. De ligger foran på kognitive evner. Også stikk i strid med de forventede resultatene. De som startet tidlig har løser logiske oppgaver best. Så gjenstår det å se om de som startet ved to års alder har tatt tidligstarterne igjen når vi tester dem på nytt ved fem års alder, sier Eliassen.

Det er altså ingen krise om barnet ditt starter senere enn naboens. Eliassen tror det blir interessant å se om forskjellene vedvarer inn i skolen.

– Det vil i så fall være oppsiktsvekkende. Da må vi endre måten vi tenker rundt barns logiske evner. Om forskjellene vedvarer, vil det helt klart være en svært uheldig effekt.

comments powered by Disqus

På forsiden