Hopp til innhold

Professor ved DMMH, Ellen Beate Sandseter er en internasjonal talsperson for barns frie lek og en anerkjent forsker. (Arkivbilde).

Foto: Trine Jonassen

Hvordan vet vi at de yngste barna trives i barnehagen?

Forskerne har lyttet til det som ikke blir sagt for å finne ut om de yngste barna trives i barnehagen.

Av: Trine Jonassen
16.11.2017

Forsker Monica Seland ved Dronning Mauds minne høgskole i Trondheim har sammen med Ellen Beate Sandseter og Åse Bratterud, forsket på de yngstes trivsel i barnehagen og presenterer resultatene i rapporten «One to three year old children’s experience of subjective wellbeing in day care».

Les hele saken i Vetuva.

De eldste barna kan intervjues om egen trivsel. Det er ikke like lett å vite om de aller yngste barna har det bra. Dette tok de tre forskerne tak i ved å bruke en observasjonsmetode som baserer seg på at forskeren prøver å se og forstå verden gjennom barnas øyne.

I alt 18 barn på ett og to år i ni ulike barnehagen var med i studien. Barna ble observert i én time hver. Forskerne satt godt tilbaketrukket i rommet og fulgte barnet stille.

Noen blir ikke sett

De noterte seg hva barnet gjorde, hvem det var i samspill med, hvordan samspillet foregikk og hvilke følelser barnet uttrykte – samt hvilke følelser dette igjen skapte i forskeren. Dette ble notert ned så nøyaktig som mulig.

Og det virket på forskerne som at de fleste barna hadde det bra i barnehagen. Men forskerne så også barn som ikke ble sett eller forstått og som gikk mye alene.

Barna som så ut til å trives var i gode, sosiale situasjoner. Det kunne være samspill med de ansatte, med andre barn eller i en gruppeaktivitet eller samlingsstund.

Felleskap skaper trivsel

Da observasjonene ble analysert, oppdaget forskerne at sterke uttrykk for trivsel ofte ble synlig når barna delte et felles fokus, felles følelser og felles intensjoner med andre barn og de ansatte. At de var sammen om det samme.

Forskerne så også barn som satt alene dypt konsentrert om en gjenstand, midt i rommet der det var mye aktivitet rundt dem. Dette så forskerne mye av, og tolket det slik at disse barna også trivdes med å fordype seg.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

Metoden er enkel og koster ingenting. Seland oppfordrer barnehagepersonalet til å selv ta i bruk observasjonsmetoden for å finne ut hvordan de yngste i deres barnehage egentlig har det. Det trenger ikke ta mer enn en halv time.

comments powered by Disqus

På forsiden