Hopp til innhold

Thomas Nordahl er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark. (Arkivfoto).

Foto: Trine Jonassen

Intervjuer barna for å heve kvaliteten

Barnehagene i Hedmark skal bli flinkere til å ruste ungene for skolegangen.

Av: Redaksjonen
08.11.2017

Heves kvaliteten i hele utdanningsløpet, er håpet at færre ungdommer ender på Nav. Nå skal 8.900 barnehagebarn Hedmark som si sin mening om hvordan de trives, og vise hva de har lært. Svarene skal professor Thomas Nordahl og teamet hans ved Høgskolen i Hedmark, bruke til å heve kvaliteten på barnehagene.

Det skriver Hamar Arbeiderblad.

Nordahl opptatt av at utdanningsløpet må passe bedre for guttene. Guttene sliter mer på skolen og det er flest gutter som dropper ut av videregående skole. Mange av disse ender på Nav fordi det er vanskelig å få seg en jobb med kun ungdomsskole på CV-en.

Selv om hverdagen i barnehagen er mindre stillesittende enn på skolen, mener Nordahl det er rom for å gi guttene mer utfordringer.

Spørsmålene i undersøkelsen går på alt fra om de gleder seg til å dra i barnehagen, om de får kjeft av de voksne og om de har noen å leke med. Ungene skal også gjenkjenne geometriske figurer, bokstaver og tall.

Nordahl mener barnehagene har en unik mulighet til å forberede ungene godt til skolen. Professoren mener det ikke kan være sånn at hvilken barnehage du går i, skal ha betydning for hvor bra du gjør det på skolen senere.

Hva kan vi gjøre for å gjøre overgangen til skolen bedre? Si din mening i kommentarfeltet under eller send oss ditt debattinnlegg til red@barnehage.no.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

comments powered by Disqus

På forsiden