Hopp til innhold

– Det er viktig at barna får kunnskap om hvor maten kommer fra

Interessen for grønnsaksdyrking i Bakkedalen FUS barnehage startet med ertespirer i en plastflaske. Nå håper barn og voksne å kunne lage gulrotkake av gulrøttene de har sådd i sin nye plantekasse.

Av: Silje Wiken Sandgrind
03.08.2017

Barn og voksne i Bakkedalen FUS barnehage på Kløfta kommer til å følge spent med på det som spirer og gror i den nye plantekassa deres i tiden fremover.

Først spiret ertene på tallerken med bomull i vinduskarmen, så ble de plantet over i jord i colaflaskene, opplyser Nina Mellem Wiig. Ideen til å dyrke ertespirer i gamle colaflasker fikk barnehagen fra fotodelingssiden Pinterest.
Bakkedalen FUS barnehage

– I våres lagde småbarnsavdelingen små plantekasser av halvannenliters colaflasker, hvor de sådde gule erter som ble til velsmakende ertespirer. Barna var veldig interessert og syntes det var veldig gøy. De fulgte med, vannet, ventet, det begynte å spire og det var mange gode samtaler rundt colaflaskene. Det var da vi tenkte at dette måtte vi ta et steg videre, så vi skaffet oss en plantekasse, forteller daglig leder Nina Mellem Wiig.

Barna var selv med på å spikre og sette sammen plantekassa som kom som et byggesett. Deretter ble det sådd gulrotfrø og salat.

– Under arbeidet med å sette sammen kassa foreslo et av barna at når vi hadde sådd gulrøtter og de hadde vokst seg store kunne vi lage gulrotkake. Planen er derfor at det skal bli gulrotkake av gulrøttene, sier Wiig.

Fra frø til grønnsak

Bakkedalen barnehage er en del av FUS-kjeden, som har fellessatsingen «FUS Smart Mat». Et prosjekt som handler om sunn mat, gode matvaner og å fremme matglede hos barna.

– Barna skal være mest mulig deltakende i matlagingen. Matlaging bidrar til både språklig utvikling, gir gode sanseopplevelser og kunnskap om sammenhengen mellom mat, kropp og helse, sier Wiig.

– I vår barnehage har vi startet prosjektet «Kokkeklubben». Barna deles inn i mindre grupper for at de skal få deltatt så mye som mulig. Vi har fokus på natur og miljø og ønsker å gjøre mest mulig ute. Derfor lager vi også en del mat ute på bålet, fortsetter hun.

Wiig synes det er viktig at barna får kunnskap om hvor maten kommer fra:

– At de er klar over at gulrøttene kommer fra jorda og at kjøttet man kjøper i butikken faktisk har vært levende dyr en gang. Det er ikke lenger en selvfølge at alle vet det, sier den daglige lederen.

Undrer seg sammen med barna

Barna planter gulrøtter og salat i plantekassa.
Bakkedalen FUS barnehage

– Trenger man mye utstyr for å kunne dyrke grønnsaker i barnehagen?

– Nei. Vi kjøpte en plantekasse som vi satte sammen selv og fylte med jord, men man kan også bruke hvite isoporkasser som man for eksempel får hos fiskehandleren. Eller man kan bruke ting man allerede har, som halvannenliters-plastflasker eller melkekartonger. Colaflaskene vi dyrket ertespirer i ble veldig stilige. Barna tvinnet tråd slik at de kunne henge dem opp på veggen ute så de fikk sol, forteller Wiig.

– Man trenger ikke være ekspert før man setter i gang. Dette er en læringsprosess for oss voksne også. Man kan lære underveis sammen med barna. Mye av moroa ligger i å være i prosessen og undre seg sammen med barna om hva som skjer, sier hun.

Barna har vist stor glede over å følge med på det som har begynt å spire i kassa, og dyrkingsprosjektet passer godt inn i satsingen på matglede, opplyser Wiig.

– Barn blir mer interessert i å spise maten når de har vært med å lage den selv. Når man har skåret gulrøttene, skrelt potetene og rørt sammen gryta tør man også å smake på den. Og det blir jo enda morsommere når man bruker gulrøtter man selv har dratt opp av jorda, avslutter hun.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

Tags:

comments powered by Disqus

På forsiden