Hopp til innhold

Hvordan skal du gå frem når du er bekymret for et barn i barnehagen? Det er et av temaene i det nye studietilbudet til Nord universitet.

Foto: Istock

Skal lære barnehageansatte om psykisk helse i barnehagen

Nytt studietilbud ved Nord universitet setter psykisk helse i barnehagen på dagsorden.

Av: Redaksjonen
09.09.2016

– Tidlig innsats og forebygging er en stor investering i folkehelse. For vi vet at der vi har satt inn tiltak tidlig, har effekten vært størst, sier Kari Olafsen Aunet, enhetsleder for barnehage i Levanger kommune til Nord.no. Hun er en av de 120 deltakerne som denne uken møtte opp på Nord universitet for å lære mer om psykisk helse i barnehagen.

Studiettilbudet Psykisk helse i barnehagen er fullfinansiert av Oppvekstprogrammet Nord-Trøndelag og legger stor vekt på hvordan du skal gå frem når du er bekymret for et barn i barnehagen. Hva du skal se etter og hva du skal gjøre. Og hvordan du skal kjenne igjen et risikobarn, opplyser Nord.no.

– Det går mye på det å oppdage barn så tidlig som mulig og vite hva du skal gjøre og hvordan. Men også på relasjonsarbeid, både mot barn og foresatte, sier Åshild Karevold, studieleder ved barnehagelærerutdanningen til Nord.no.

Studietilbudet gir 10 studiepoeng og målgruppen er barnehageansatte.

Undervisningen er samlingsbasert, med tre samlinger høsten 2016 og tre samlinger våren 2017. All undervisning er lagt til Nord universitet, Namsos og Levanger.

comments powered by Disqus

På forsiden