Hopp til innhold

Feiret Barnehagedagen med vannlek

Vann var stikkordet da barna i Bollerød barnehage markerte Barnehagedagen 2017. Barna i Hauerseter Friluftsbarnehage koste seg med lek og moro i telt de hadde satt opp på barnehagens uteområde. Barna i Læringsverkstedet Naturbarnhage Hurdal feiret dagen med lek i snøen, mens fire barnehager i Mo i Rana gikk sammen om markeringen.

Av: Silje Wiken Sandgrind
15.03.2017

14. mars ble Barnehagedagen 2017 markert i barnehager over hele landet.

Barna byttet på å ta ansvar for slangen.
Privat

I Bollerød FUS barnehage i Halden ble dagen markert med vann, vann og atter vann.

– Årets tema for barnehagedagen var lek og lekens betydning for vennskap. Da vi spurte barna om når de lekte best kom vann opp som et tilbakevendende tema, og venner ble nevnt som foretrukne lekekamerater. Vi kan veldig godt huske fra egen barndom, hvor gøy det var når vi fikk tilgang til mye vann i leken og bestemte oss for å spille videre på det. Og for en enorm glede det var med rennende vann og store vannpytter, sier Jannicke Johansen i Bollerød FUS barnehage.

På barnehagedagen var kranene på Bollerød åpne, og her gikk leken i demninger, familielek og butikklek. Barna byttet på å ta ansvar for slangen og noen likte å spyle litt på de andre som sto i kø for å få vann. Det skapte både latter, glede og litt misnøye hos noen.

Samarbeid

En stor gjeng samarbeidet om å lage demning. Noen hentet vann, noen gravde i demningen og de resterende var i beredskap i tilfelle demningen skulle briste. Når alarmen gikk var det «alle mann til pumpene», og dette krevde både samarbeid og kommunikasjon mellom de involverte.

Barna gledet seg stort over rennende vann og store vannpytter, forteller Jannicke Johansen i Bollerød FUS barnehage.
Privat

– Her var det mange prosesser på én gang. Her skulle det planlegges, organiseres og igangsettes lek. Arbeidshukommelsen må til pers og er helt nødvendig for å drive arbeidsprosessen med leken fremover, slik at den ikke stopper opp. Den sikrer at vi kan holde fast på og bearbeide det vi hører, ser og tenker i denne prosessen. Og når flere barn er i samme lekeprosess, gjelder det å ha en viss evne til å være fleksibel slik at man både kan mestre å løse konflikter som oppstår i leken, og evner å se nye løsninger når de støter på ting som skaper problemer for leken, sier Johansen.

Og skulle det oppstå uenigheter gjelder det å ha evnen til selvregulering, slik at man kan kontrollere egne handlinger og følelser på en god måte.

– Slik involveres også evnen til selvmonitorering som går ut på barnets ferdighet når det gjelder å følge med på de løpende reaksjonene som deres handlinger og væremåte skaper hos andre, og hvordan deres atferd påvirker barnet selv. Ikke helt ulikt det vi voksne må igjennom av prosesser i løpet av en dag.

– Egenledelsesferdigheter i lek og læring settes høyt i FUS kjeden. Dette er ikke bare viktige ferdigheter i leken, men viktig lærdom for resten av livet. Vi kan knapt vente med å arrangere en ny vanndag hos oss, sier Johansen.

Feiret dagen i telt

Barna i Hauerseter Friluftsbarnehage fikk kjøpe sin egen mat i kiosken. Deretter var det eventyrstund og lek inne i teltene som var satt opp utenfor barnehagen.
Privat

I Hauerseter Friluftsbarnehage i Ullensaker kommune ble Barnehagedagen feiret med kake og korn til frokost.

– Deretter gikk vi ut og der ventet tre telt. Barna ble delt opp i telt-grupper, og kjøpte sin egen mat i kiosken. Så ble det eventyrstund og skrønefortelling, opplyser tjenesteleder i Hauerseter Friluftsbarnehage, Ellen Knudsen.

Utenfor teltene hørtes historier og barnelatter, og barn og voksne koste seg med frukt og lek inne i teltene.

– Barnehagedagens tema i år er lek og lekens betydning for barns vennskap. Alle barna ble oppfordret til å leke med noen de ikke pleier å leke med, vise omsorg og ta vare på hverandre, forteller Knudsen.

Lek i snøen

Læringsverkstedet Naturbarnehage Hurdal feiret Barnehagedagen ute.

– Vi har lekt i snøen, hatt samling, laget flaskebane, aket, lekt med vann og snø og vi har hatt besøk av førsteklasse i bygda. Vi har kost oss ute hele dagen! forteller barnehagelærer Jane Thingstadberget.

 Fire barnehager sammen

I Mo i Rana gikk fire barnehager i sentrum sammen om markeringen av Barnehagedagen.

 

Hvor langt hopper jeg? Kan jeg hoppe enda lengre om jeg tar litt fart?

«Vi ønsket å knytte leken til Rana kommunes realfagsatsning. Rana Kommune er siden 2015 en Realfagskommune der målet er å øke barn og unges motivasjon i matematikk og naturfag. Siden høsten 2016 er alle barnehagene i byen en del av et realfagsnettverk der kursing og refleksjon over hva realfag kan være i barnehagen drøftes. Vi er opptatt av at realfagene ikke skal erstatte noe, men at vi skal finne realfag i det arbeidet vi allerede er midt oppi. Lek skal være fundamentet uansett.

Rundt 100 barn og voksne fra de fire barnehagene lekte seg tirsdags formiddag gjennom sentrum i en aktivitetsløype der lek med realfagene var i fokus. Med ulike digitale verktøy og kart ble barna sendt ut i byen med en oppfordring «Ha det gøy og lag liv i gata».

Hvor finner vi neste post? QR-koden viser et stort bygg i sentrum.

Gjennom QR-koder fikk barna opp bilder av kjente plasser i byen som de skulle besøke. På de ulike postene møtte de blant annet på Mattemonsteret. Mattemonsteret spiste kvadrater, sirkler og trekanter. De fikk også leke gjemsel, hoppe lengde, telle, sortere alt mulig, fra steiner til politi. Selv rusket vått vær hindret ikke at dagen ble flott for både store og små», skriver Kirketunet barnehage, Langnes barnehage, Barnas Hus og Barnehagen Småtroll.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

Tags:

comments powered by Disqus

På forsiden