Hopp til innhold

Ann-Elisabeth Knudsen er dansk forfatter, psykolog, hjerneforsker og en populær foredragsholder. Under konferansen «Livsmestring og helse i barnehagen» i regi av Utviklingsforum og Tromsø kommune, stilte hun det klassiske spørsmålet; født sånn eller blitt sånn?

Foto: Trine Jonassen

Disse sakene ble mest lest i juli

Forskjellen på diagnose og oppdragelse og kronikk-klassikere var stoff som engasjerte i måneden som gikk.

Av: Silje Wiken Sandgrind
01.08.2017

Fikk du ikke med deg sakene som skapte mest engasjement på barnehage.no i juli? Fortvil ikke, her er en reprise:

1. – Barnehagelærere må vite forskjellen på diagnose og oppdragelse

– Vi må lære oss å forstå barns signaler og vite når det er aktuelt å stille en diagnose og når det primært handler om oppdragelse og pedagogikk, sier hjerneforsker Ann-Elisabeth Knudsen.

Les saken her.

2. Her er finalistene til «Årets barnehage 2017»

Av 52 foreslåtte kandidater står det nå igjen kun åtte finalister som kjemper om å bli "Årets barnehage 2017".

Les saken her.

3. – Struktur og normer skaper robuste barn

Hva er et godt liv for barn? – Det er å styrke barnets karakter ved å gi dem struktur og ansvar. De må lære og bære sin pose selv, sier den danske psykologen, Per Schultz Jørgensen.

Les saken her.

4. – Jeg gråter. Du snakker

Om barnet klarer å svelge gråten, har metodene rundt det kanskje vært tilfredsstillende. For de voksne. Les Stian Pedersens kronikk om å anerkjenne barns gråt.

Les saken her.

5. – En helt vanlig formiddag på jobben!

– Etter å ha slukt tre ostesmørbrød og en kopp kaffe, legger jeg meg ned i sofaen på pauserommet og tenker: «Dette har jo vært en stille og rolig dag, så langt!», skriver barnehagelærer Eirik Wold Falla.

Les saken her.

6. Barnehagetante?

Barnehagetantens kunnskapsmål manglet fra læreplanen da Johanne Dahl Tysnes utdannet seg til barnehagelærer. – Merkelig, sier Tysnes, som egentlig heller ikke lærte noe om å passe barn.

Les saken her.

7. Friluftsliv for de minste i barnehagen

– Kan man ikke ta på seg sekken en gang i uka og «bare» gå på tur? Må man ha mål, delmål og «tiltak» på alle turer? spør barnehagelærer Eirik Wold Falla.

Les saken her.

8. – Vi har en overgang til skolen som kan ta livsgnisten fra barn

– Ikke kopier skolen inn i barnehagen, men forbered heller skolen på at det nå kommer noen viltre fem- og seksåringer, sier lærer og spaltist Håvard Tjora.

Les saken her.

9. – Lille speil på veggen der

– Vær der for barna, men pass på å ta vare på deg selv også, oppfordrer barnehagelærer Stian Pedersen.

Les saken her.

10. Se veggene Mathias malte for å gi barnehagen ny energi

Da han begynte som pedagogisk leder i en barnehage i Oslo, ante Mathias Minetti at miljøet på avdelingen kunne vært bedre. Så brukte han 100 arbeidstimer på å gi de fysiske omgivelsene mer rom for kreativitet og lekelyst.

Les saken her.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

comments powered by Disqus

På forsiden