Hopp til innhold

Nils Apeland er høyskolelærer i PR-fag ved Høyskolen Kristiania. Apeland skrev Norges første bok om omdømmebygging i 2007 og ble samme år tildelt Kommunikasjonsbransjens første hederspris.

Foto: Trine Jonassen

– Et godt omdømme handler om å føle seg ivaretatt

Hvordan skaper du et godt omdømme for barnehagen? – Mye handler om foreldres første møte med barnehagen, sier omdømmespesialist Nils Apeland.

Av: Trine Jonassen
05.09.2017

I dagens samfunn må vi jobbe for oppmerksomheten. Foreldre forventer å finne alt de trenger på nett, også tilpasset mobil. Ferske foreldre finner informasjon om barnehagen på nett, og gjør ofte grundig research. Da er det viktig å være bevisst på hvordan man framstår.

– Det ansatte gjør på nett, blir liggende lett tilgjengelig. Bilder de deler og meninger. Har dere tenkt på hvordan dette påvirker barnehagens omdømme? spør foredragsholder og høyskoleærer ved Høyskolen Kristiania, Nils Apeland til en fullsatt sal på PBLs lederkonferanse i Bodø.

Publikum er styrer og barnehagelærere, og de fleste kjenner godt til dagen konkurranse.

De viktige, fysiske møtene

– Hva tenker du barnehagens omdømmebygging koker ned til?

– Det handler først og fremst om å føle seg ivaretatt og sett. Det handler om de fysiske møtene mellom foreldre og ansatte i barnehagen og den følelsen foreldre sitter igjen med, sier Apeland.

For fornøyde foreldre snakker om barnehagen til venner, familien og på jobben. Da har du et godt omdømme.

Ansattes varme

Apeland mener bevisst kommunikasjon er viktigere enn noen gang. Et godt omdømme trekker til seg foreldre, ansatte, frivillige, media og lokalpolitikere. Har du derimot et dårlig rykte, vil du slite med å komme deg videre.

– Det handler om å levere det du sier du skal levere og være troverdig. Foreldre vurderer ofte barnehagens troverdighet etter personalets varme, faktisk, sier Apeland.

Et sted å begynne for barnehagen, er å jobbe med struktur og kultur. Struktur er barnehagens skjelett. Det er rutiner, velkomst/avskjed, arbeidsprosesser, kvalitetsstandarder, evalueringer, sikkerhet og beredskap og økonomi.

Ta det på kammerset

– Jo bedre dette er, jo færre feil vil skje. God struktur sikrer gode beslutninger, sier Apeland.

Kultur er barnehagens ansikt. Det er visjon og verdier, ritualer og symboler, tradisjon for ros og skryt, rutiner ved uønsket atferd, sosiale tradisjoner, intern kommunikasjon og tilbakemeldingskultur.

– Kultur kan oversettes til «hvordan vi gjør ting her». Hvordan snakker vi om barnehagen til andre? Til venner, bekjente og naboer? Snakker vi ned barnehagen? En god kulturregel er å ta problemer internt og med hverandre, og ikke med andre. Uten munnkurv, selvfølgelig.

Håp og samhold

Ikke tilstedeværende kommunikasjon forstyrrer. Det skaper usikkerhet og misnøye. God kommunikasjon skaper håp og samhold. Du bygger ikke et godt omdømme for en kake, en opplevelse eller en flaske vin.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

– Det er det du ser fungerer over tid, gjentatte ganger. Om du leverer kvalitet over tid, bygger du godt omdømme. Det er det du gjør, ikke det du sier. Og barn tar etter voksne.

Nils Apeland kommer med fem tips til egen kommunikasjon og refleksjon:

  • Troverdig; hvor har jeg min troverdighet? Uten dette vil alt dere sier og gjør forsvinne. Hva gir meg troverdighet? Hvordan bygger jeg min troverdighet ut fra mine egenskaper?
  • Vær tilstede; vær tilstrekkelig tilstede med de ansatte i barnehagen, og mentalt til stede. Når du har en viktig samtale, legg bort alt annet og lytt og ha blikkontakt. Følg opp med egen atferd. Sier du at du skal være et sted, så vær der!
  • Tilgjengelig; gjør deg selv tilgjengelig. Si ifra når de kan finne deg og hvor. Og vær der.
  • Tålmodig; jobb med ting over tid. Utholdenhet. Noen ganger skal dere ta en beslutning som skal gis til ansatte. Kanskje har dere i ledelsen snakket om dette mye og er klare. Men for de ansatte hører de kanskje om dette for første gang og trenger tid.
  • Tydelig; har du tatt en beslutning og det kommer spørsmål sier du, ja sånn gjør vi det her. Vi har tatt en beslutning, og vi kan snakke om det. Men det endrer seg ikke.

Ansikt til ansikt er best

Og om du var i tvil i dagens kommunikasjonsjungel; ansikt til ansikt er fremdeles best.

– Deretter kommer telefon, personlig skriftlig kommunikasjon, upersonlig skriftlig kommunikasjon og massekommunikasjon. Viktig kommunikasjon skal gis fra nærmeste leder, ansikt til ansikt, sier Apeland og legger til et lite ledertips på tampen:

– Vær den siste som sier noe. Har du sendt innkalling angående en sak, start med å la de ansatte si sin mening først. Det vanlige er for en leder å gjøre det motsatt. Men bytt om og se hva som skjer. De ansatte føler seg hørt og du som leder får en unik mulighet til input før du selv deler din kommunikasjon.

Omdømme er rett og slett hvem du er, hva du sier og hva du gjør. Et godt omdømme krever at disse tre punktene henger sammen.

– Og hold det du lover! Ikke lov for mye og forklar for all del hvorfor om du en gang må bryte et løfte, avslutter Nils Apeland.

Hvordan bygger din barnehage et godt omdømme? Del i kommentarfeltet under.

comments powered by Disqus

På forsiden