Hopp til innhold

Nina Kramer Fromreide har master innen økonomi og ledelse, og er autorisert innen relasjonsledelse og jobber ved Nord universitet.

Foto: Trine Jonassen

– Som leder er du en rollemodell enten du er klar over det eller ikke

– Gode relasjoner gir god ledelse, sier universitetslektor Nina Kramer Fromeide. Det krever at du som leder skaper tillit og byr på deg selv. Men hvordan får man til det?

Av: Trine Jonassen
05.09.2017

– Hva kjennetegner en god relasjon, Nina Kramer Fromeide?

Universitetslektoren i markedsføring, strategi, organisasjon og ledelse ved Nord universitet, lener seg ivrig fram. Vel har hun en master i økonomi og ledelse, men det er relasjonsledelse hun brenner for. Det er også det hun deler når hun står på scenen foran over 400 barnehageledere på PBLs lederkonferanse i Bodø.

– Som leder er du en rollemodell for dine ansatte enten du er klar over det eller ikke. Hvordan du møter andre påvirker den relasjonen, og da må du være klar over hvem du er i møte med andre, forklarer Fromeide.

Hjerte for relasjoner

Foredraget har hun kalt «Med hjerte for relasjoner», og det er nettopp hjertet hun mener må være til stede i god ledelse. Ikke minst må en god leder ha hjerte for seg selv.

– Hva mener du med det?

– Du skal lede ansatte samtidig som du skal levere resultater. Du skal også være tilgjengelig og ha oversikt. Om du ikke har det bra med deg selv, påvirker det dine ansatte og din lederrolle. Du må ha omsorg for deg selv, sier lektoren.

Når man vil hverandre vel

Men for å komme tilbake til det opprinnelige spørsmålet; hva er en god relasjon?

– Jo, det er når begge parter føler at den andre vil meg vel. Da blir tilbakemeldinger noe positivt uansett om budskapet ikke er det. God relasjon krever tillit. Og tillit oppnår man når lederen legger handling bak ordene. Når de ansatte ser at lederen følger opp det hun sier, gang etter gang, bygger det tillit. Men du må vite nok om den ansatte til å lede denne godt, for en leder som kun er administrator, oppnår ingen tillit. Det krever indre motivasjon. Du må like det du gjør.

Og du må vite om dine ansatte har det godt. Og det får du kun vite om du har sterke relasjoner til de ansatte.

Du styrer dine reaksjoner

– Spør deg selv; hvilke verdier ønsker jeg å videreføre til andre? Hvordan påvirker mitt humør vår relasjon? Hvem lar jeg andre være i møte med meg? Ingen kan irritere meg, men jeg kan la meg irritere av andre, forteller Fromeide fra scenen.

For om du ønsker en kulturendring, må du ta tak i dette selv og styre kulturen dit du ønsker den skal være.

Så hva kan egentlig gode relasjoner gjøre for resultatet i barnehagen?

– Gode relasjoner på jobben, mellom leder og ansatt og mellom kolleger, vil kunne skape motivasjon og ønske om å yte vårt beste for oss selv og for fellesskapet, sier Fromeide.

Vær raus

Det koker ned til dette: Du må være raus og like folk. Så enkelt og så vanskelig.

– Du må vise hvem du er foran dine medarbeidere. Du trenger ikke utlevere deg selv, men du må ha et ønske om å knytte kontakt. Folk merker om andre er interessert i å bli kjent eller ikke. For du kan ikke lede eller samhandle med folk du ikke kjenner! presiserer foredragsholderen.

Som leder er det du som må ta det relasjonelle initiativet. Du må lede den enkelte og ikke en hel gruppe.

Du kan ikke ha favoritter

– Som leder blir du studert, uansett hvor du jobber. Den energien du bringer inn i rommet må du sørge for at alle får tilgang til. Du kan ikke ha favoritter som leder. Tenk igjennom hvem du har hatt god kontakt med denne uka. Skriv opp de du ikke har hatt mye kontakt med uka som gikk. De skal du prioritere neste uke.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

For å være en god leder, må du vite noe om dine ansatte. Da kan du bruke dem fem féne: Fortid, fag, familie, fritid og fremtid.

– Lag deg huskelapper. Har noen konfirmant? Har de vært hos tannlegen? Skjer det noe viktig i livet deres? Skriv det opp og spør dem. Er dere venner på sosiale media? Er noen veldig opptatt av barnebarna sine? Vis ekte interesse!

24-timersmennesket

Fromeide har selv vært en dårlig leder. En administrator i stedet for en leder, faktisk. En som kun tenkte jobb. En som ikke så 24-timersmennesket.

– Jeg skammet meg fordi jeg ikke hadde sett hele mennesket. Hun som slet med å rekke barnehagen og som alltid hentet barna for sent og var alene med dem. Den dagen gikk jeg fra å være administrator til en leder. Vi slår ikke av hjemmemennesket når vi kommer på jobb. Eller jobbmennesket når vi går hjem. Vit noe om dem. Men du får ikke tilgang til mennesket foran den og du ikke byr på deg selv.

Utsiden blir nemlig aldri bedre enn innsiden. Derfor skal du tenke relasjoner i alle ledd. Ansatte-barn, barn-barn, ansatte-foreldre. Alle må vi levere kvalitet.

Fly i flokk

– Vi hjelper hverandre til å bli den beste utgaven av oss selv. Spør deg selv; støtter dere hverandre som kolleger? Gir dere tilbakemeldinger? Hva må til for at din barnehage skal fly i flokk? Hva skal til for at dere skal kjenne dere som en enhet? Det kan holde med en hyggelig bemerkning, sier Fromeide.

Hun mener at du kan bestemme hvem du skal være i dialog med andre. Fromeide minner også alle på om at de er nødt til å utøve egenomsorg før de kan bli en god leder.

– Du er din egen hovedmotor! Har du en eller flere hjelpemotorer? Hva gjør du for å holde hovedmotoren i gang, det vil si; Hva elsker du å gjøre på fritiden? Du må ha noe i hverdagen til å gi deg ekstra energi. Du må selv stå støtt og bruke menneskene rundt deg. Folk vil glemme det du sa og gjorde, men de vil aldri glemme hvordan du fikk dem til å føle seg.

Hva er god ledelse for deg? Del i kommentarfeltet under.

comments powered by Disqus

På forsiden