Hopp til innhold

Barnehageassistent Andreas Rolland har tatt ekstrajobb både som servitør og vekter for å finansiere markedsføringen av produktet han fikk idéen til på jobb i barnehagen.

Foto: Rettsko

Andreas fikk ideen da han så hvor ofte barna fikk skoene på feil fot

Nå håper den 20-årige barnehageassistenten at pilene skal peke rett vei - også for det lille gründereventyret hans.

Av: Øyvind Johansen
21.11.2017

Enten du jobber i barnehage, eller du bare har egne barn, så har du garantert opplevd det: Barn som tar på venstre sko på høyre fot og vice versa.

Andreas Rolland fra Bergen jobber tre dager i uka som assistent i Espira Eventyrskogen barnehage i Loddefjord. Han hadde ikke vært der mange uker før han tenkte at noe måtte gjøres.

– Jeg så jo med én gang at mange av barna hadde store problemer med å få rett sko på rett fot. Barna skjønte heller ikke hvorfor de hadde så vondt i føttene da de var ute og lekte. Det er jo heller ikke bra for føtter, hofter og rygger å gå med skoene på feil fot. Da tenkte jeg at dette må vi ordne på en eller annen måte, sier Andreas Rolland til barnehage.no.

Det var Bergensavisen (BA) som først skrev om den unge barnehageassistenten og gründeren.

Prøvde med kulepenn

For å teste idéen sin sørget Rolland for at foreldre på avdelingen han jobbet ga tillatelse til at han skulle tegne med kulepenn inne i skoene til barna. Det han tegnet var noe så enkelt som én pil i bunnen av hver sko.

Prinsippet er så enkelt som det kan få blitt: Når pilene peker inn mot hverandre, er skoene rett plassert.

– Foreldrene elsket det fra dag én, for de så den umiddelbare effekten, sier 20-åringen.

Raskt skjønte han at han burde finne en bedre løsning enn kulepennmerker, som slites fort og viskes ut så snart skoene blir våte.

– Jeg ville ha noe som jeg kunne klistre inni skoene. Men det måtte være av bedre kvalitet både på lim og trykk enn vanlige navnelapper, forklarer han.

Skummelt

Andreas satte seg ned ved pcen og begynte å utforme pilmerkene. Deretter fant han fram til en fabrikk i Hong Kong som kunne levere vannfaste klistremerker med kraftig lim til riktig pris. Så sendte han et utkast og fikk ti pakker, altså 40 merkelapper, med vareprøver tilbake.

– Jeg så at de virket som de skulle, men gjorde noen endringer i designet. Så kjørte jeg en ny bestilling: 4.000 pakker – merkelapper til 8.000 par sko, sier han.

Merkenavnet er Rettsko. Ideen til navnet var det en onkel av ham som hadde.

20-åringen innrømmer at det var litt skummelt å trykke på send-knappen og gjøre kjempebestillingen:

– Men jeg har ikke angret et sekund på at jeg gjorde det, når jeg ser hvor mange barn dette har hjulpet.

Bruker alt han tjener

Han sendte bestillingen i mars, og fortsatt har han litt igjen av det første partiet. Men han regner med at han om ikke lenge kommer til å legge inn en ny bestilling fra fabrikken.

– Jeg får inn bestillinger fra hele landet. Det er også en god del treff på nettsiden min fra USA, men dit kan jeg foreløpig ikke levere, sier Rolland som tror at produktet kan ha et stort potensial over store deler av verden.

Den unge gründeren regner imidlertid med at han må holde på i noen år før han tjener penger på idéen sin. I tillegg til at han jobber tre dager i uka i barnehage, har han tatt seg to ekstrajobber for å finansiere markedsføringen av Rettsko. Han solgte til og med bilen for å få penger til det første partiet med klistremerker.

I tillegg bor han på gutterommet for å kunne spare penger nå i oppstartsfasen.

– Det blir lite søvn, og jeg er lite sosial for tiden. Men jeg har virkelig troen på det jeg holder på med, sier han til BA.

Gir mestringsfølelse

Barnehageassistenten sier til barnehage.no at er glad for å ha laget et produkt som hjelper barn i hverdagen. Han sier at det ofte var de samme barna som tok feil sko når de skulle ut i barnehagen.

– Og det var ikke sånn at de tok feil halvparten av gangene. Det var 7-8 ganger av 10, sier han og bemerker:

– Det er jo også enkelte typer cherrox som er utformet sånn at også foreldre har problemer med å finne rett sko til rett fot.

Når et nytt barn skal introduseres for merkene, må de minste på rundt to år ofte først lære hva en pil er.

– Derfra går det bare et halvt minutt til de skjønner hvordan dette henger sammen. Fra da tar de ikke skoen på feil fot igjen, sier han og legger til:

– Det sparer de voksne i barnehagen for mye jobb, og det gir barna masse god mestringsfølelse. Det er jo ikke noe gøy for et barn å bli korrigert hele tiden heller.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

 

comments powered by Disqus

På forsiden