Hopp til innhold

Fire barnehageansatte fra Serbia har denne uken vært på jobbskygging i Folkestad barnehage.

Foto: Silje Wiken Sandgrind

Fascinert av at norske barnehagebarn sover ute

Serbiske barnehageansatte fikk være fluer på veggen i en norsk barnehage. Da sto aha-opplevelsene i kø. – Vi ble veldig overrasket og begeistret når vi så at barna sover ute i vognene sine, sier pedagog Violeta Vrcelj Odri.

Av: Silje Wiken Sandgrind
17.11.2017

Folkestad barnehage i Bø i Telemark har for tiden besøk av fire barnehageansatte fra Serbia.

I halvannen uke får gjestene delta i det daglige arbeidet i barnehagen og besøke andre barnehager i kommunen for å få et innblikk i den norske barnehagemodellen.

– For en stund tilbake snakket vi om å gjøre endringer i utdanningssystemet vårt. Vi startet et prosjekt og begynte å utforske hva andre land gjør på barnehagefeltet. Vi leste mye om det norske systemet og drømte om å få reise hit en dag og se det med våre egne øyne, forteller barnehagelærer Natasa Vrapclevic til barnehage.no.

Besøket kom i stand etter at Vrapclevic og barnehagelærer i Folkestad barnehage, Line-Cecilie Haugerud, møtte hverandre på Rhodos under en konferanse for eTwinning-ambassadører. eTwinning er et gratis nettbasert tilbud til alle lærere og elever/ barn i barnehagen i 42 land i Europa.

– Den gangen snakket vi om jobbskygging og et mulig besøk i Norge. Etter ett og et halvt år er vi endelig her, sier en strålende fornøyd Vrapclevic.

Overrasket over at barna sover ute

Milana Jovicevic og barna tester ut akebrettene.
Silje Wiken Sandgrind

Når barnehage.no møter delegasjonen fra Serbia har de allerede vært en uke i Norge og har rukket å besøke flere av barnehagene i Bø kommune. Barnehagebesøkene og tiden de har tilbrakt i Folkestad barnehage har gitt mange aha-opplevelser.

– Vi ser for eksempel at barna er ute i all slags vær. Dette var noe vi hadde sett på bilder og film fra norske barnehager før vi kom hit, men nå fikk vi bekreftet at dette faktisk stemmer, sier pedagog Violeta Vrcelj Odri.

– Vi ble også veldig overrasket og begeistret når vi så at barna sover ute i vognene sine. Og det er fantastisk at ikke bare barnehagelærerne, men også barnas foreldre, ønsker at det skal være slik, fortsetter hun.

Odri synes dessuten det er interessant å se at barnehagebarn i Norge får delta i matlagingen og blant annet skjære pølser med ordentlige kniver.

– Dette er ikke vanlig i serbiske barnehager, forteller hun.

Utnytter alle rom

Psykolog Milana Jovicevic har bitt seg merke i at barnehagebarna her får ta i bruk mye større deler av barnehagens lokaler enn det hun er vant med i hjemlandet.

– Jeg tror en av hovedforskjellene mellom Norge og Serbia er at her tar barna i bruk alle rom i barnehagen; kjøkkenet, gangen, til og med toalettene. De er også veldig mye ute. I vår barnehage i Serbia har hver barnegruppe ett rom og de tilbringer det meste av tiden i det ene rommet, forteller Jovicevic.

– I serbiske barnehager får man lett inntrykk av at rommene er overfylte og det er høyt støynivå. Da vi var på besøk i forskjellige barnehager i Bø, så det ut som om det nesten ikke var noen barn der. Noen var på lekeplassen, noen lå i vognene sine og sov og noen spiste. Barnehagene hadde mye plass og mange flotte lekeområder barna kunne boltre seg på, legger pedagog Violeta Vrcelj Odri til.

Mye dokumentasjon

Ifølge Odri går mye av barnehagedagen i Serbia med til aktiviteter de voksne har planlagt, og det er også mye dokumentasjonsarbeid.

– Det er mye stress med forberedelser og dokumentasjon. Vi må dokumentere alt, sier Odri.

– Hovedinntrykket mitt av den norske barnehagen er stillhet og frihet, sier psykolog Milana Jovicevic.

Hun mener det også er mer kommunikasjon mellom personalet i norske barnehager.

– Vi har store barnehageenheter med mange barnehagelærere, men vi har ikke så mange møter innad i én barnehage. Vi møtes stort sett i store grupper på 30 til 90 personer. Da får man ikke så mye mulighet til å dele med hverandre, sier hun.

30 barn på to voksne

Til forskjell fra Norge har alle ansatte i serbiske barnehager barnehagelærerutdanning. Barnehageinstitusjonene har også psykologer og spesialpedagoger tilknyttet seg.

Barna begynner på skolen når de er syv år og det er obligatorisk for barn å gå i barnehage det siste året før de begynner på skolen.

– De fleste barn starter i barnehagen når de er rundt tre år, men noen starter allerede når de er ett år, sier Violeta Vrcelj Odri.

Barnehageinstitusjonen i byen Subotica, som Odri og kollegene tilhører, rommer 4000 barn fordelt på rundt 200 barnegrupper, i 55 forskjellige hus.

– Alle barnehagene i byen er samlet i en institusjon, forteller Milana Jovicevic.

De serbiske gjestene kan fortelle at det i Serbia er vanlig med to voksne på én gruppe med 30 store barn og tre voksne på 30 småbarn.

– Det er veldig vanskelig å jobbe i så store grupper, sier Natasa Vrapclevic.

– De ansatte i vår institusjon ønsker at antall barn i barnegruppene skal reduseres, men de lokale myndighetene sørger ikke for at det skjer, sier Violeta Vrcelj Odri.

Milana Jovicevic opplyser at det finnes regler som sier at det kan være 25 store barn eller 12-15 småbarn på en gruppe, men at dette ikke blir overholdt.

Saken fortsetter under bildet.

Fra venstre: Ana Pertet, Milana Jovicevic, Natasa Vrapclevic, Line-Cecilie Haugerud og Violeta Vrcelj Odri.
Silje Wiken Sandgrind

Skal implementere ny rammeplan

I løpet av de neste par årene skal alle serbiske barnehager implementere en ny rammeplan, forteller Violeta Vrcelj Odri.

– For oss er det flott å være på jobbskygging i Norge ettersom den nye rammeplanen ligner på den norske rammeplanen. Vi vet at vi må gjøre mange endringer i barnehagene våre i Serbia. Jeg synes vi kan se alt som står skrevet i den nye rammeplanen vår i praksis her i Norge, sier hun.

Og de serbiske gjestene synes ikke bare det er viktig å bruke besøket til å få innsyn i hvordan norske barnehager drives, men også et innblikk i hele det norske samfunnet.

– Det er veldig viktig for oss å se hvordan hverdagslivet utarter seg i Norge, for barnehagen er jo bare én del av hele bildet. Vi har spist middag hos en norsk familie, vært i butikker, gått i gatene, vært på fjellet, besøkt den lokale høgskolen og møtt oppvekstsjefen i kommunen. Alt dette bidrar til å gi et helhetlig bilde av samfunnet og dermed også den norske barnehagen, sier Odri.

Ønsker å prøve jobbskygging selv

Barnehagelærer Line-Cecilie Haugerud synes det er svært hyggelig å ha besøk av utenlandske kolleger.

– Dette er første gang vi er vertskap og det er spennende. Nå har vi veldig lyst til å prøve ut jobbskygging selv også, sier hun.

– Hva har dere lært av å ha barnehageansatte fra et annet land på besøk i barnehagen?

– Vi ser at det er forskjeller i hvordan barnehagene er organisert i ulike land. Vi tenker også mer over jobben vår når vi viser andre hva vi gjør. Vi ser praksisen vår i et nytt lys, sier Haugerud.

Henter inspirasjon flere steder

– Vi har lest mye om det norske barnehagesystemet og drømte om å få reise hit en dag og se det med våre egne øyne, forteller barnehagelærer Natasa Vrapclevic.
Silje Wiken Sandgrind

De fire gjestene fra Serbia synes det har stor verdi å besøke barnehager i ulike land.

– Dette er første gang vi er i Norge, men vi har vært i flere land som ligger i nærheten av oss; Kroatia, Bosnia, Ungarn, Makedonia, Romania, Hellas, og Bulgaria. Vi er veldig åpne for å møte nye mennesker og besøke ulike barnehager, sier Violeta Vrcelj Odri.

Reisen til Norge er støttet av Erasmus+-programmet. Når de fire kollegene kommer tilbake til Serbia skal de delta på konferanser og seminarer for å dele av sine erfaringer.

– Alle burde reise ut på jobbskygging. Det er en god mulighet til å skaffe seg nye erfaringer og kunnskap, oppfordrer Odri, og kommer med en invitasjon:

– Vi vil også gjerne være vertskap for barnehageansatte fra Norge eller fra andre land, avslutter hun.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

comments powered by Disqus

På forsiden