Hopp til innhold
– En god samlingsstund virker samlende og er blant annet forebyggende med hensyn til mobbing, sier barnehagelærer, forfatter og kursholder Trude A. Brendeland.
Istockphoto

Gjør samlingsstunden til et magisk møtested for liten og stor

Her er tipsene til forfatter og barnehagelærer Trude A. Brendeland.

Av: Trine Jonassen
11.12.2013

– Hvorfor er det viktig å fokusere på nettopp samlingsstunden?

– En god samlingsstund virker samlende og er blant annet forebyggende med hensyn til mobbing, sier barnehagelærer, forfatter og kursholder Trude A. Brendeland.

– Det blir et sted der voksne og barn knyttes sammen, og hvor vi opplever samhørighet og samhold.

Brendeland står bak nettstedet Fantasifantasten, og holder ofte foredrag om samlingsstunder. Hun ser helst av barnehagene går helt bort fra den tradisjonelle morgenstunden der det stort sett fokuseres på hvem som er til stede og hvilken dag det er.

Barnehagelærer og forfatter Trude A. Brendeland har lært av barn at fantasi og lek er livets virkelige energikilder.

En til to ganger er nok

– Når vi har den tradisjonelle samlingsstunden hver dag, putter vi veldig mye i den. Barna skal gjerne gjennom et stort program hver gang, og det er fort gjort å miste interessen både for barn og voksne, sier Brendeland.

Hun mener det holder med en til to ganger i uka, men til gjengjeld gjøre det til en rolig stund med ett fokusområde.

– Noen velger å beholde det daglige møtet, bare for å ha «sett» hverandre og oppsummere. Men da kun i fem til ti minutter. De andre samlingsstundene kan ha fokus som drama, for eksempel. Eller man kan snakke om tog. Undersøke hvordan det fungerer, se på bilder, sjekke hvilken lyd det lager og snakke om hvordan det er å ta toget. De fleste som jobber i barnehage, vet hva barna er opptatte av. Så når man har funnet et tema, er det bare å dra inn litt drama og andre effekter, sier Brendeland.

Et annet tema er vennskap, og disse temaene kan gå som en rød tråd gjennom hele måneden eller uka.

– Noen velger å ha en sanggruppe på fredager for å markere slutten på uka. Felles for temastundene, er at de bør gå over tid for å skape kontiunitet og forventning hos barna. Og det bør være faste rutiner og regler, slik at barna vet hva som kommer.

Lettere å planlegge

Brendeland er spesielt glad i å lage en egen stemning som passer til temaet. Det kan være en liten utstilling på et bord, musikk og lignende.

– Er ikke dette tidkrevende?

– Slett ikke. Da jeg jobbet i barnehage planla jeg samlingsstundene hver dag. Jeg klarte kanskje å sette sammen et par stykker skikkelig. Resten ble litt tilfeldig. Når samlingsstundene derimot er en til to ganger i uka, er det mye lettere å planlegge. Og spesielt om de går etter tema. Jeg opplever at både barn og voksne blir inspirerte av denne måten å gjøre det på. Mange tviholder på den tradisjonelle samlingsstunden, men dette handler om å lage en stund som barna har lyst til å være i og som de gleder seg til, mener fantasifantasten.

Og ved å følge noen få, enkle regler blir samlingsstuden noe alle kan glede seg til.

– Det er viktig å gjøre rommet klar med hensyn til sitteplasser, noe å studere, god lyssetting, musikk og utstyr som intrumnter, formingsmateriell, bok og lingende. Så samles barna på gulvet utenfor døra der samlingen skal foregå. Man kan godt ha en sang eller lyd som "kaller" dem til en slik førsamling. Snakk med barna før man går inn — husker de sist samling, hva skjedde da? Kanskje trenger de å bli påminnet noen enkle regler. Det er fint om en annen voksne enn den som leder tar ansvar for samlingen utenfor. Og ha gjerne en fast avslutning med en sang, et dikt, fortelling eller lignende. Da blir det en samlende stund, sier Brendeland.

Tags:

comments powered by Disqus

På forsiden