Hopp til innhold

- Leken har en verdi i seg selv, og vi voksne skal ha kunnskap nok til å verdsette leken som en egen institusjon, mener Ragnhild E. Wiig (bildet) og Hilde Østbø i Inped. På bildet koser ungene i Tjodmarka barnehage i Sola kommune seg, sammen med eier Ragnhild E. Wiig.

Foto: Trine Jonassen

Lek eller læring - må vi egentlig velge?

Det er ikke en konkurranse, mener Ragnhild E. Wiig og Hilde Østbø.

Av: Ragnhild E. Wiig og Hilde Østbø.
21.04.2015

Inped har med interesse fulgt diskusjonen om læring og lek i barnehagen. Det kan virke som det er en diskusjon om hva som er viktigst og hva som skal fokuseres mest på. Men behøver vi å velge? Er det ikke faktisk slik at vi kan si «JA TAKK BEGGE DELER»?

Dette er ikke en kamp mellom dem som syns lek er viktigst og dem som syns læring er viktigst. Det handler vel om at lek og læring går hånd i hånd, og at vi som jobber i barnehage må våge å si at vi driver med læring, uten å måtte pakke det inn i en kunstig fremtvunget lek.

Hilde Østbø er produktutvikler og pedagog for Inped.

Teori og praksis viser at lek og læring er tett knyttet sammen. Begge områdene er avhengig av hverandre og fyller barns hverdag med viktig innhold for at barn skal utvikle seg.

Barnehagen skal gi barn erfaringer på ulike områder, og disse er beskrevet i Rammeplan for barnehager. Selv om disse områdene er nesten identiske med skolens læreplan, er det ikke gitt at vi trenger å drive med undervisning for å snakke om læring.

I tillegg til å tilrettelegge for lek, kan vi stimulere barna gjennom tilrettelagte læringsaktiviteter, som barn vil kunne ta med seg inn i leken igjen. I leken vil de kunne bearbeide og utforske det videre. Vi må gi barn erfaring med nye områder som for eksempel matte, kjemi, dans, klatring og naturfag slik at de kan videreutvikle leken og seg selv.

Leken har en verdi i seg selv, og vi voksne skal ha kunnskap nok til å verdsette leken som en egen institusjon. Vi skal være delaktige, men ikke styrende, for da kan vi risikere at leken dør. Vi må ikke intellektualisere leken for å skjule læringsinnhold, men heller verne om leken og i tillegg tilrettelegge for meningsfylte læringsaktiviteter.

La oss jobbe for en helhetlig tankegang der vi dyrker både lek og læring. La oss videreutvikle barnehagen som organisasjon, for å finne voksenrollen i den fine balansen mellom barneinitiert lek og læringsaktiviteter.

Dette er en av grunnene til at det ALDRI blir kjedelig å jobbe i barnehage!

comments powered by Disqus

På forsiden