Hopp til innhold

Utforsket livet i hagen

Barnehage.no ble med da gartner Liv Derås Bjørnstad fra Geitmyra matkultursenter for barn lærte barna fra Margarinfabrikken barnehage om livet i hagen.

Av: Silje Wiken Sandgrind
19.06.2016

I år som i fjor, inviterer Geitmyra matkultursenter for barn barnehagene i bydel Sagene i Oslo til å være med på opplegget «Livet i hagen». Her får barna lære om hvordan biene lager honning, se på ekte bier og smake på honningen de har laget. Barna får også lære om hvordan grønnsaker spirer og gror, og smake på noe av det som vokser i hagen.

­

Gartner Liv Derås Bjørnstad fra Geitmyra matkultursenter for barn.
Silje Wiken Sandgrind

Det hele foregår i Geitmyra skolehage, en grønn oase midt i sentrum av hovedstaden. Tilbudet finansieres av midler senteret har fått fra Bydel Sagene til å lære barnehagebarn i bydelen om dyrking, økologi og bærekraft, og det er gratis for barnehagene å være med.

– Vi prøver å lære barna om bærekraft og hvordan ting henger sammen på en måte som barnehagebarn kan forstå. Dette er et tungt tema, men hvis barn får det klart for seg hvordan ting fungerer i naturen gjennom å leke det, så legger man et grunnlag for å bry seg om naturen og skjønne hvordan ting henger sammen, sier gartner Liv Derås Bjørnstad ved Geitmyra matkultursenter for barn.

Få tips til hva du kan dyrke i barnehagen og leker du kan leke for å lære barna om hvordan frø blir til mat og om hvordan biene lever og lager honning, nederst i saken.

Bier dør når de stikker

Denne litt regntunge sommerdagen er det barna fra Margarinfabrikken barnehage som får utforske livet i hagen. Gjennom å leke at de er bier lærer barna om hvordan biene har det og hvordan honning blir til. De får også se en ekte bikube på nært hold (uten bier) og rammen med voks som er inni.

Barna var på besøk i hagen også i fjor høst og har allerede god kunnskap om bier. På spørsmålet om hva som skjer med en bie når den har stukket noen, svarer de kontant:

– Den dør!

Når barna får smake på honningen biene har laget, kan flere konstatere at denne smaker litt annerledes enn honningen de fikk under besøket på høsten. Det kommer av at honningen tar smak etter den kilden til nektar biene har hatt, og dette kommer an på årstid og hvilke planter de har tilgang til, forklarer gartner Liv.

De viktige biene

Biene har stor økologisk og økonomisk innvirkning på grunn av sin viktige rolle i bestøvning av planter. Matplanter som tomater, epler, pærer, kirsebær, bringebær, rips, stikkelsbær, jordbær, tyttebær, blåbær og molte pollineres nesten utelukkende av bier, inkludert humler. Opp mot 30 prosent av den maten vi spiser er direkte eller indirekte avhengig av bestøvningen som bier gjør. EU-kommisjonen anslår at 87,5 prosent av planteartene i Europa er avhengige av insektbestøving.

Til sammen er det tolv forskjellige villbiearter som ser ut til å ha forsvunnet i løpet av de siste hundre årene. I tillegg står så mye som en tredjedel av alle villbieartene på Rødlista, som utrydningstruet. For villbiene i Norge, inkludert humlene, er det tap av levestedene som er hovedårsaken til at en tredel er utrydningstruet.

Hva kan barnehagene gjøre for å bidra til å ta vare på biene?

– Man kan dyrke bievennlige blomster. Ringblomster er for eksempel veldig lette å dyrke. Eller hvis man har et seljetre kan man la det stå. De er veldig viktige for både humler og bier på våren for da spiser de pollen av seljen. Hvis man har en bærbusk, et epletre eller lignende hjelper man også biene, forteller gartneren som har kledd seg ut som en bie for anledningen.

Skal dyrke ertespirer

Geitmyra matkultursenter for barn har en stor parsell i Geitmyra skolehager hvor det dyrkes økologiske grønnsaker.

Barna leker at de er frø, som blir til sukkererteplanter. Se hvordan du kan leke «Sukkererteleken» nederst i saken.
Silje Wiken Sandgrind

– Hva trenger man for å dyrke noe? spør gartner Liv.

– Vann, sol og jord, svarer barna.

– Og så trenger vi frø, og gjødsel, tilføyer gartneren og spør: Vet dere hva gjødsel er?

– Bæsj! roper barna og ler.

For å vise hvordan frø blir til sukkererteplanter setter gartneren i gang sukkererteleken. Barna deltar med stor innlevelse og smaker villig på sukkerertene de får utdelt.

Før det er på tide å vende nesa mot barnehagen igjen, får både barn og voksne en innføring i hvordan man kan dyrke ertespirer. Og gartneren ved Geitmyra matkultursenter sørger for at barna får med seg alt de trenger for å dyrke disse når de kommer tilbake til barnehagen.

– Dette skal vi sette i gang med så fort som mulig, forteller de ansatte entusiastisk.

Ønsker du å dyrke ertespirer i barnehagen? Slik gjør du:

Hvis du vil dyrke din egen mat er ertespirer noe av det som vokser aller raskest. Tørre gule eller grønne erter kan kjøpes i så godt som alle matvarebutikker. Det tar ca. to uker fra ertene er sådd til du kan høste første gang. Ertespirene smaker som milde sukkererter og passer for eksempel i salater og på brødskiva.

Utstyrsliste

1 glass vann

1 liten neve tørre gule eller grønne erter

Potte eller pappkopp med hull i bunnen

Jord

Fremgangsmåte

1. Legg ertene i vann over natten. Da sveller ertene.

2. Ha jord i potten eller koppen.

3. Legg ertene tett i tett (men ikke oppå hverandre) oppå jorda.

4. Legg litt jord oppå ertene sånn at den akkurat dekker ertene.

5. Vann ertene hver gang jorda ser tørr ut på toppen. Jorda skal være fuktig, men ikke søkkvåt.

6. Etter ca. 14 dager kan du klippe av så mange spirer som du vil spise. Spirene vokser opp igjen minst tre ganger.

Les mer om dyrking på geitmyra.no.

Slik leker dere «Sukkererteleken»

Barna leker at de er frø, som blir til sukkererteplanter. Da får de et bilde av hvordan frø vokser og blir til mat.

Utstyr

Sukkererter

Eventuelt en vannkanne uten vann

Lek

1. Barna står i en sirkel og krøller seg sammen slik at de ser ut som små tørre frø som ligger i jorda.

2. En voksen eller et barn går rundt og sier «nå kommer regnet», og tapper barna i sirkelen på ryggen som om de fikk dråper av regn på seg.

3. Barna får beskjed om å strekke seg sakte opp av jorda og mot sola. Fortell barna at de blir lengre og lengre.

4. Den som forteller knytter nevene og sier «så kom det en blomst», og åpner den ene neven. Gjør det samme en gang til og åpne den andre hånden. Barna gjør automatisk det samme.

5. Så leker den voksne at den er bie og flyr mellom hendene, og tar på hver hånd/blomst mens den summer.

6. Så sier den voksne «når alle blomstene har hatt besøk av en bie så lager dere en sukkerert!»

7. Del ut sukkerertene til barna.

Slik leker dere «Bieleken»

Barna leker at de er bier, og får et innblikk i hvordan biene lever og hvor honningen kommer fra.

Utstyr

Rockering, eller noe som kan symbolisere bikuben.

En liten pinne til hvert barn

Honning

En teskje til hvert barn

Et par blomster

Lek

1. Legg rockeringen på bakken.

2. Sett honningen i midten.

3. Legg blomstene utover på forskjellige steder.

4. Barna tar en pinne hver, som de leker at er en snabel.

5. Barna flyr fra blomst til blomst og later som de suger nekter ut av blomstene. Så flyr de tilbake til kuben, og later som de spytter ut nektaren i kuben.

6. Når barna har samlet nektar en stund er det på tide å tørke nektaren slik at den blir til honning. Da samler alle barna seg rundt kuben og vifter med hendene/vingene.

7. Nektaren blir til honning, og alle får smake en liten skje.

comments powered by Disqus

På forsiden