Hopp til innhold

Tid til undring

Ungene i Læringsverkstedet Notveien barnehage i Bodø, har innviet sin helt egne forskerhytte der de skal få utfolde seg i nysgjerrighet, glede og undring. De startet like godt med et besøk av ekte bakterier og et lokalt vulkanutbrudd.

Av: Trine Jonassen
16.03.2017

I hele fjor høst har personalet i Læringsverkstedet Notveien barnehage i Bodø, jobbet med realfag for å forberede seg til den høytidelige åpningen av forskerhytta denne uka. (Se bildeserie over).

– Det er viktig at personalet får en eierfølelse til satsningen. Vi har jobbet sammen for å skape endring i måten vi tenker på. Ved å inkludere hele personalgruppa, blir arbeidsmåten forankret i det daglige arbeidet med barna, sier pedagogisk leder Marit Skjemstad Botten.

Hun sier at endringsarbeid i forhold til realfag i barnehagen ikke nødvendigvis handler om å endre barnas syn på - og opplevelse av – realfag. Det handler heller om å bevisstgjøre voksnes holdninger i møte med barnas undring og utforskerlyst.

Godt bevart hemmelighet

– I stor grad handler endring om å tilegne seg ny forståelse, eller bli bevisst sin forståelse, og derfor vil det være en forutsetning å reflektere rundt ens eget, og barnehagens, eksisterende ståsted.

Ungene har selvsagt fått med seg det nye bygget i barnehagens bakgård, men hva den skal brukes til har til nå vært en godt bevart hemmelighet. Nå står førskolegruppa klar på trappa med hvite frakker og vernebriller. De tripper og venter spent, og de fleste har nå skjønt at det dreier seg om forskning.

Styrer Renate Henriksen Trøite klipper den grønne snora og åpner dørene. Til ungenes overraskelse er ikke hytta tom! For der inne venter tre hvitkledde ansatte ved laboratoriet Labora. Selskapet er et laboratorium som tilbyr et bredt analysespekter innen kjemiske og mikrobiologiske analyser av nærmidler, vann, avløp, fiskefor, miljø og hygiene. De har gitt barnehagen en del utstyr og bidrar også med sin kompetanse. Ungene setter seg pent ned ved bordene og lurer på hva de skal gjøre.

– Forske på planeter? Hvor er skorpionene? Får vi også hansker?

Iveren er til å ta og føle på og Botten smiler fornøyd.

Voksnes engasjement

– De voksnes engasjement er alfa og omega. Det smitter over på ungene og det er av stor betydning at de ansatte undrer seg sammen med barna.

Så er de i gang med ekte forskning. Laborantene har tatt med seg ekte E-coli og lar ungene studere dem med forstørrelsesglass mens de forklarer at bakteriene er kjempegodt stengt inne så ingen skal bli syke. Dette er nemlig slemme bakterier. Ungene tegner ivrig både slemme og snille bakterier og setter de slemme i bakteriefengsel. Selvfølgelig arrestert av bakteriepolitiet.

Så måler de pH-verdien i vann, cola og grønnsåpe, før den virkelige moroa starter; en helt hjemmelaget vulkan. Brillene og hanskene kommer på, og noen føler for å holde seg for ørene eller putte begge hendene i munnen i pur begeistring.

Får oppskrifter

Ungene får assistere og blande eddik, konditorfarge og til slutt natron. Vulkanen bruser over og ungene roper i begeistring.

– Wow! Kan vi gjøre det på nytt! roper seks år gamle Nicolai.

Laborantlærling Hans Bertheussen forklarer at de gir barnehagen alle oppskriftene til forsøkene, så de kan fortsette og forske på egen hånd.

Vil bli forskere

Ungene er bitt av basillen – ikke den farlige, heldigvis – og nå vil de forske på alt.

– Jeg skal forske på dinosaurer når jeg blir stor! sier Nicolai.

– Og jeg på diamanter, sier Matheo (6).

Reportasjen fortsetter under bildet.

Det var spent stemning da styrer i Læringsverkstedet Notveien barnehage i Bodø, Renate Henriksen Trøite, klippet snora til Forskerhytta.
Foto: Trine Jonassen

Ikke pugging og tall

For Marit S. Botten er det nettopp dette realfag i barnehagen handler om;

– Realfag i barnehagen handler ikke om pugging av tall og regnestykker. Det handler om lek og utforsking, og om å møte barns nysgjerrighet og lærelyst. For oss er realfag i barnehagen telling, former, maur og fugler, gasser og væsker, kropp, mat, vær og vind, natur, stjerner og mye mer. Realfag er noe som er over alt. Målet vårt er ikke at barnehagens ansatte skal gi de «rette» svarene, men la barna undre seg over og legge til rette for at man kan finne ut av ting sammen.

Hun tror at rommet i barnehagen er av stor betydning for barnas mulighet og lyst til å utforske, og mener de er godt i gang med å lage en ramme for å inspirere barna til å undre seg over naturen og fenomener rundt seg.

Framtidens forskere

For teamet fra Labora, har besøket vært inspirerende, og de gleder seg til å få ungene på besøk i det ekte laboratoriet der de jobber til daglig.

– Det er så kjekt å formidle forskning til barn. De er utrolig ivrige og vitebegjærlige, sier trainee ved Labora, Kristina Robinson, som synes fokuset på realfag også for de yngste er utrolig positivt.

– Hvem vet; kanskje sår vi spiren til en framtidig kollega, smiler hun mens hun og kollegene rydder opp vulkanrester og grønnsåpe og gjør seg klar for neste gruppe.

Mulighet for undring

Pedagogisk leder gleder seg også til hytta blir tatt skikkelig i bruk og ser uante muligheter.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

– Vi har mikroskop, modeller, plakater og bøker. Vi har organisert hytta vår slik at den er oversiktlig og innbyr til undring. Dette kan gjøre at barna blir inspirert til å sette i gang med aktiviteter og lek som er tilpasset miljøet eller rommet de er i. Barn skaffer seg raskt oversikt over rom de kommer inn i. De ser etter muligheter for lek og aktiviteter. Og i forskerhytta er målet vårt at barn og personale ser mulighet for undring, sier Botten.

– Bakterier er overalt!

– Har dere lært noe artig i dag, da unger?

– Ja! At bakterier er over alt, at eddik lukter majones og at vi må dusje og vaske oss så de slemme bakteriene ikke gjør oss syke, er tilbakemeldingen fra førskolegruppa.

Det må man vel kalle godt oppsummert forskning.

Har din barnehage et prosjekt som kan inspirere andre? Del i kommentarfeltet eller send til oss på red@barnehage.no.

comments powered by Disqus

På forsiden