Hopp til innhold

Erle Sellevåg er pedagog og kronikør, og medforfatter av boken "Vondt i magen".

Foto: Trine Jonassen/Istock

Du skal og vi vil – Et spørsmål om du er barnehagen verdig

– Bør man være enda tydeligere på hva det kreves av den enkelte ansatte for å implementere innholdet i den nye rammeplanen? spør pedagog Erle Sellevåg, og mener man må gå flere runder i en rekrutteringsprosess for å sikre at de som skal jobbe med barn, er stillingen verdig.

Av: Erle Sellevåg; pedagog, kronikør og forfatter
27.04.2017

Ny rammeplan, et styrende dokument. Det kan se ut som at vi står i en aldri så liten revolusjon innen vårt yrke, flere krav og tydeligere retningslinjer i forhold til hva foreldre, som i denne sammenheng er våre kunder, kan kreve av barnehageansatte. Det skal komme tydeligere frem hva som forventes når det gjelder oppfølging av barna, vårt viktigste mandat.

Jeg heier frem endringene som jo kan føre til færre forskjeller i barnehager rundt om i landet vårt. Jeg heier frem flere ansatte med kompetanse til å ivareta sårbare barn og tilrettelegge godt for dem. Jeg heier frem at det er et ønske om en bemanningsnorm, for er det noe vi virkelig trenger, så er det en bemanning som strekker til.

For vårt samfunnsansvar er så umåtelig viktig, dere ser kanskje ikke det dere som ikke jobber med barn? Men vi jobber med å forebygge fremtidige "dropouts" og fange opp barna som har det vanskelig, så vanskelig at det kan føre til store samfunnsøkonomiske konsekvenser ved for eksempel arbeidsledighet, kynisk sett. Vi er der og passer på, fra innerst til ytterst. Men skal vi i barnehagene klare dette, uten å kunne koble på ekstraressurser fra andre instanser som også sliter med ressursmangel, må vi ha mer tid og flere fang. Dette har vi ropt om i årevis.

Men tilbake til poenget. Det snakkes mye om at antall pedagoger skal økes i barnehager, høyere pedagogtetthet synes å være løsningen på så mangt. Jeg er da hjertens enig i at kompetansen en barnehagelærer innehar er viktig og avgjørende for et godt læringsmiljø, all ære til dem som jobber som barnehagelærer. Men det er en ting som skiller en god barnehageansatt fra en helt grei en; det genuine.

Jeg tørr påstå at det ikke avhenger av utdannelse. Jeg tørr påstå at "Marit" som har jobbet i barnehage i åtte år, ufaglært, men med et hjerte av gull, er en viktig person som gir et viktig mangfold i en barnehage. Alle barna er glad i Marit, de er trygge i hennes nærvær, foreldrene også. Når mammaen snur ryggen mot porten og morgenen kjenner hun den velkjente lettelsen; åh, godt at Marit var tidligvakt i dag, da blir morgenen god.

Marit kjenner alle barnas personligheter, hun tilpasser seg hvert enkelt barn. Etter en åttetimers dag går hun hjem, sliten som få med sand i håret, leverpostei på buksebenet og snott på genseren. Når kroppen treffer sofaen starter tankene; hva var det med Sanna i dag? Hun virker ikke som seg selv. Kan det være noe hjemme? Eller kan det være noe jeg ikke har fått med meg i leken? Er noen stygg med henne? Tankene går.

På jobb dagen etterpå holder Marit et ekstra øye med Sanna, hun snakker også med pappa, som leverer. Han kan fortelle at det er litt vanskelig hjemme for tiden, mor sin psykiske helse er ikke helt der den bør være, men hun får hjelp. Marit støtter far, poengterer hvor viktig det er med god dialog for Sannas skyld. Gjennom dagen er hun der for Sanna, prater med henne; følger med. Hun har også snakket med sin leder for å sikre at alle på avdelingen vet om situasjonen.

Marit bryr seg på ekte, ikke bare i en enkelt situasjon, men om alle barna på sin avdeling.

Så, fokus på økt kompetanse inn i barnehagene er viktig. Men bør man fokusere enda mer på rekruttering inn i barnehagene? Bør man gå flere runder for å sikre at dette mennesket er en stilling i barnehage verdig? Verdig til å ta vare på det kjæreste vi har? Verdig til å ta et samfunnsøkonomisk mandat?

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

Bør man være enda tydeligere på hva det kreves av den enkelte ansatte for å implementere innholdet i den nye rammeplanen? Du skal nemlig sjonglere en vanvittig mengde arbeid, og hvis dette skal gi glede og mening til barna våre må det gjøres gjennom deres perspektiv. Skal du klare å forebygge mobbing og oppdage sårbare barn må du vite hva du snakker om, og viktigst av alt;

Bry deg på ekte – enten du er pedagog eller ei!

Hva mener du om rammeplanen? Vi vil gjerne høre fra deg, så send oss din mening til red@barnehage.no eller legg igjen en kommentar under.

comments powered by Disqus

På forsiden