Mina Gerhardsen ble fredag presentert som det syvende barneombudet i Norge.

Hun blir nytt barneombud

Tidligere Ap-politiker Mina Gerhardsen overtar etter Inga Bejer Engh.

Publisert Sist oppdatert

– Gerhardsen har bred erfaring og kompetanse både fra organisasjonslivet og politikken. De erfaringene er jeg sikker på at vil bli nyttige i jobben som barneombud, sa barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) under en pressekonferanse fredag.

Barneombudet skal fremme barns interesser overfor det offentlige og private, og følge med på utviklingen i barns oppvekstkår, minnet statsråden om.

– Å være barneombud for alle barn i Norge, forplikter. Det er en krevende, men veldig viktig oppgave. Et godt barneombud må også være synlig og tilgjengelig for barn og unge. Å lytte til stemmene og erfaringene deres, er avgjørende. Barneombudet må våge å utfordre og kritisere når det er nødvendig, kanskje særlig oss politikere, sa Toppe.

– Jeg gleder meg til å samarbeide med det nye barneombudet, la statsråden til.

Fortid som statssekretær

De siste fem årene har Mina Gerhardsen vært generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen. Før dette jobbet hun som kommunikasjonsdirektør i Norad og generalsekretær i Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan.

Gerhardsen er datter av tidligere statsråd Tove Strand (Ap) og tidligere byrådsleder i Oslo, Rune Gerhardsen (Ap). Hun er barnebarn av tidligere statsminister Einar Gerhardsen.

Det nye barneombudet har selv en fortid som Ap-politiker. Blant annet som rådgiver for tidligere statsminister Jens Stoltenberg og som statssekretær på Statsministerens kontor. Hun har også vært statssekretær i Kulturdepartementet.

– Norge er et godt land å være barn i. Det er veldig mye her som legger grunnlag for en god oppvekst. Men at veldig mye er bra, betyr ikke at alt er bra eller at alle har det bra. Vi har fortsatt mye ugjort. Det er en viktig motivasjon for meg for å ønske å være barneombud – vi må ta tak i en del av de utfordringene vi ser i Norge i dag, sa Gerhardsen på pressekonferansen.

Hun pekte deretter på noen negative trender i dagens samfunn:

– Økt økonomisk ulikhet gir også økt utenforskap for barn. Vi har flere negative helsetrender som rammer barn og unges helse, både den fysiske og psykiske. Og tallene vi ser nå med økt vold og kriminalitet blant barn og unge, de bekymrer. Dette er områder jeg har lyst til å sette meg mer inn i og jobbe mer med når jeg er på plass som barneombud i august, sa Gerhardsen.

– Jeg er opptatt av at vi må styrke laget rundt ungene våre. Vi må mobilisere og øke innsatsen som kan bidra til å forebygge, fortsatte hun.

På spørsmål fra VG om det blir vanskelig å være uavhengig vaktbikkje overfor gamle partikolleger i regjeringen, svarte Gerhardsen følgende:

– Jeg har vært i frivillig sektor lenge. Da er jobben nettopp å både ha store forventninger og å være utålmodig, så jeg har en del øvelse i å si til ulike ministre fra ulike partier at vi ønsker å få til mer. Det tenker jeg at jeg kan ta med meg også inn i denne rollen.

Mange kandidater

Barneombudet ansettes i en åremålsstilling på seks år.

Hele 80 personer søkte på stillingen. Blant dem to pedagogiske ledere og to barnehagestyrere.

På den offentlige søkerlisten var det flere kjente navn. Deriblant tidligere barne- og familieminister Inga Marte Thorkildsen, byråleder og TV-personlighet Stian Barsnes Simonsen og psykologspesialist og forsker Nadia Ansar.

Gerhardsen overtar som barneombud etter Inga Bejer Eng. Sistnevnte har allerede tiltrådt som assisterende sjef i Politiets sikkerhetstjeneste (PST).

Utnevnelsen av nytt barneombud skjedde i statsråd fredag. Regjeringen opplyser at Gerhardsen vil tiltre stillingen i august.

Om Barneombudet:

Lov om barneombud ble vedtatt i 1981, og verdens første barneombud ble utnevnt samme år.

Barneombudet har til oppgave å fremme barns interesser overfor det offentlige og private, og skal følge med på utviklingen i barns oppvekstkår. Ombudet kan virke av eget tiltak eller etter henvendelse fra andre.

Ombudet er faglig uavhengig, men administrativt underlagt Barne- og familiedepartementet (BFD).

(Kilde: BDF)