INSPIRASJON
Bildene i denne artikkelen er fra Barnas Have på Nøtterøy.
Foto: Styd kommunikasjon
Inspirasjon til arbeid med uteleken
«Det finnes alltid muligheter for å gjøre ethvert uterom mer spennende, og mer inspirerende. De to viktigste stikkordene da er møteplasser og materialer» skriver artikkelforfatterne.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Vi har tidligere skrevet om arbeid med barns lek og lekemiljøer inne i barnehagens rom.
Men hva med
lekens muligheter ute? Er det slik at prioriteringen av barns lek kommer like
godt til syne ute som inne?
Kanskje. Eller kanskje ikke.
Det finnes
et mangfold av uterom. Noen barnehager har varierte uterom med både
naturområder, naturlig vegetasjon og variasjon i terreng og underlag. Disse
områdene kan ofte være spennende nok i seg selv, og inviterer til lek fordi de
byr på steder der barn kan skape sin egen lek. Ofte har naturterrengene også
rikelig med naturmaterialer som barna kan bruke til å bygge lek med, eller som
rekvisitter til leken.
Men slik er
det ikke for alle barnehager. Den gode nyheten er at det alltid finnes
muligheter for å gjøre ethvert uterom mer spennende, og mer inspirerende. De to
viktigste stikkordene da er møteplasser og materialer. I likhet med barns behov
i leken inne, trenger barn også fleksible materialer til å skape og bygge lek
med ute. De trenger grunnmaterialer i kombinasjon med de mer tradisjonelle
utelekene.
Og hva mener
vi med grunnmaterialer?
Jo, dere som
har lest våre tidligere innlegg om lekemiljøene inne, vet allerede at eksempler
på grunnmaterialer er kuber, grønne kasser, lekeplatåer/lave benker, plater,
stubber og stoffer som tåler utebruk. Kombinasjoner av disse grunnmaterialene
gir barn mulighet til å bygge, bære, frakte og sjaue aktivt i leken sin. I møte
med de yngste barna gir grunnmaterialene ansatte mulighet til å skape
kroppslige møteplasser. Ved å for eksempel plassere kube og lave, små benker
midt i sandkassen – i kombinasjon med bøtter, kopper og kar – gir det de yngste
barna noe å samles rundt, noe å støtte seg til og noe som gir mulighet for å
fylle, tømme, rase og frakte.
Bildene under fra
Barnas Have på Nøtterøy, viser hvordan grunnmaterialene er plassert i
kombinasjon med hverandre, og der autentiske kjøkkenrekvisitter,
naturmaterialer og tradisjonelle uteleker inviterer til lek. Det er også et
poeng at materialene er samlet og satt sammen til møteplasser, da dette ofte er
en igangsetter for leken.
«Skal det være en bakt potet?»
Det er
fredag formiddag i barnehagen, og flere barn er i full sving med leken sin.
«Skal det
være en bakt potet?» spør et av barna. Han gnir seg i hendene og smatter
fornøyd idet han legger en og en potet inn i ovnen. «Hæ?» svarer et annet barn.
«Jeg tror jeg heller vil lage pepperkaker jeg. Men da måtte jeg dra på butikken
først. Hvor er nøkkelen til Volvoen?» Han leter en stund før han trekker et
lettelsens sukk over å finne nøkkelen i sin egen lomme. Han setter seg på
sykkelen, ruser motoren og kjører til butikken.
Når han
kommer tilbake igjen, spør han andre: «Husket du å kjøpe pepper?»
Etter
kroppsspråket å dømme har han glemt pepper, for han synker sammen, sukker og
rister på hodet. Han andre setter hodet på skakke, og sier: «Det går bra – du
kunne komme til meg i kveld og låne pepper av meg. Og så hadde du kanskje lyst
til å smake litt på bakt potet. Bare en liten bit altså. For det er litt viktig
at du smaker.»
Han tenker seg litt om før han slår til på tilbudet: «Ok, men bare en liten bit da.»
Dette innlegget ble først publisert på bloggen til STYD.