– Det er ingen tvil om at det er Bukkene Bruse i alle varianter som troner øverst, forteller Agnes-Margrethe Bjorvand.Illustrasjonsfoto: Getty Images
Dette er de mest leste bøkene i norske barnehager
– Det ser ut til at eldre tekster og bokserier dominerer utvalget, mens nyere enkelt-titler har vanskeligere for å få innpass, sier Agnes-Margrethe Bjorvand som har undersøkt hvilke bøker som leses i barnehagene.
Rammeplanen understreker at barn skal møte litteratur og
tekster fra både fortid og samtid, samt oppleve spenning og glede ved
høytlesing og fortelling.
– Det er viktig for både barn og ansatte at det er et
mangfold av gode og spennende bøker i barnehagen. Da blir det morsommere å
lese, det blir mer lesing, og leseopplevelsene blir mer meningsfulle, sier Agnes-Margrethe
Bjorvand som er førstelektor ved Universitetet i Agder.
Sammen med forskerkollegene Monica G. Mitchell, Katarzyna
A. Tunkiel og Marianne Undheim, har hun undersøkt hvilke bøker som leses i
norske barnehager og hvordan barnehagelærere begrunner valg av bøker.
Agnes-Margrethe Bjorvand er førstelektor i i nordisk barne- og ungdomslitteraturved UiA.Foto: Silje Wiken Sandgrind
Prosjektet ble avsluttet i fjor og har blant annet hatt
som mål å kartlegge og utvide gjeldende kunnskap om lesepraksiser i norske
barnehager. I 2022 ble det derfor gjennomført en nasjonal
spørreundersøkelse med lesepraksiser som tema.
I undersøkelsen svarte 1 192 barnehagelærere på spørsmål,
for eksempel om antall bøker de hadde lest den siste uken og om de har faste
lesegrupper i barnehagen.
To av spørsmålene i undersøkelsen handlet direkte om
bokvalg. Respondentene ble bedt om å nevne titler på fem bøker de hadde lest
med barna den siste måneden og hvilke bøker barna likte aller best.
Gamle klassikere og serier
Bjorvand og kollegene finner at det totalt sett er stor
bredde og variasjon i bokutvalget i norske barnehager.
Annonse
Hele 762 spesifikke titler på bokserier eller enkeltbøker
nevnes av respondentene, i tillegg til mer generelle sjangerbetegnelser som
eventyrbøker, faktabøker, pekebøker eller svar som tyder på bøkenes tema – for
eksempel bøker om dyr, følelser og dinosaurer.
Forskerne finner også at det er et smalere utvalg av favoritter
som leses av mange:
– Det er ingen tvil om at det er Bukkene Bruse i
alle varianter som troner øverst, forteller Bjorvand.
Hele 25 prosent av respondentene nevnte dette universet.
Topp ti bøker som leses i norske barnehager:
1
Bukkene Bruse
Både eventyret og bildebokserien av Bjørn F. Rørvik og Gry Moursund
25 %
2
Gruffalo
Bokserie av Julia Donaldson og Axel Scheffler
12 %
3
Skinnvotten
Ukrainsk eventyr gjendiktet av Alf Prøysen
11 %
4
Lillesøster
Bokserie av Kari Grossmann
10 %
5
Albert Åberg
Bokserie av Gunilla Bergström
9 %
6
Karsten og Petra
Bokserie av Tor Åge Bringsværd og Anne G. Holt
9 %
7
Pulverheksa
Bokserie av Ingunn Aamodt
8 %
8
Jakob og Neikob
Bokserie av Kari Stai
8 %
9
Emma og Thomas
Bokserie av Gunilla Wolde
7 %
10
Den lille larven Aldrimett
Bok av Eric Carle
7 %
Andel respondenter som sier de har lest teksten sammen med barna den siste måneden.
Det er ikke samtidslitteratur som dominerer barnehagenes
bokparker, påpeker forskeren.
– På topp ti-lista finner vi mange eldre tekster. For
eksempel Skinnvotten, som er et ukrainsk eventyr oversatt til norsk av
Alf Prøysen på 1950-tallet. Emma og Thomas-bøkene ble hovedsakelig
skrevet på 1970-tallet, og den første boka om Albert Åberg kom ut i
1972. Boka Den lille larven Aldrimett er mer enn 50 år gammel, og bøkene
om Karsten og Petra så dagens lys på 1990-tallet, sier Bjorvand.
– Selv bøker vi kanskje tenker på som nye, for eksempel
bøkene om Gruffalo og Lillesøster-bøkene til Kari Grossmann, har
vært på markedet i 20 år eller mer. Pulverheksa hadde 25-årsjubileum i 2023, og
Bukkene Bruse på badeland er allerede 16 år gammel, legger hun til.
De gamle klassikerne lever altså godt i barnehagene.
Kanskje litt for godt, mener forskeren.
– Blant titlene som trekkes frem i undersøkelsen finner
vi også nyere bøker som Ulf er uvel og Polititjuven, men disse er ikke
like populære som de eldre titlene, sier Bjorvand.
Ut ifra undersøkelsen, ser det også ut til at det er
serier som vinner frem i barnehagene:
– Tekster som ble nevnt av mange, men som ikke nådde topp
ti, er bokserier med pedagogisk innhold, som Babblarna og Brannbamsen
Bjørnis. Det er også mange som nevner mer kommersielle tekster, altså bøker
som bygger på populær mediekultur og er såkalte spinoff-produkter, for eksempel
Kaptein Sabeltann og Peppa Gris.
– Lettere å kjenne seg igjen
– Så lenge det er bøker barna liker. Spiller
det da noen rolle om de er gamle eller nye?
– Det bør være et mangfold av både gamle klassikere og
splitter nye bøker i barnehagen. Da får barna både kulturarv og ny litteratur
som lettere kan speile den tiden de selv vokser opp i. Ny litteratur øker
sjansen for at barna kjenner seg igjen i det de leser, og gjenkjennelse er en
viktig motivasjonsfaktor for mange barn.
– I tillegg bør jo barnehagen som profesjonell arena
tilby noe mer og noe annet enn barna får hjemme, og vi vet at mange av de
foreldrene som leser for barna sine foretrekker å lese gamle bøker fra sin egen
barndom, sier Bjorvand.
Aktuell, humoristisk og spennende
På spørsmålet om hva som er viktigst for barnehagelærerne
når de velger ut bøker som skal leses sammen med barna, rangerer hele 56
prosent av respondentene svaralternativet «at barna vil like bøkene» som aller
viktigst, mens 21 prosent rangerer dette som nest viktigst.
For å få ytterligere innsikt i hva barnehagelærere tenker
om hva som leses i barnehagen og hvorfor, gjennomførte forskerne også
fokusgruppeintervjuer med totalt ti pedagoger fra tre ulike barnehager i
Sør-Norge.
– Her kom det for eksempel frem at barnehagelærerne er
opptatt av at bøkene skal oppleves som aktuelle, humoristiske og spennende, og
de vil at bøkene skal være tematisk relevante, forteller Bjorvand.
Informantene vektla også at bøkene bør åpne for
gjenkjennelse,
føre til gode samtaler og refleksjon, gi inspirasjon til leken, ha fine bilder
og være populære blant barna.
– Barnehagelærerne vi intervjuet viste innsikt i lesing
som en estetisk opplevelse, altså at det å lese sammen er å sanse, føle, snakke
og oppleve boka. De ønsket å legge til rette for gode leseopplevelser for
barna, og det ville de først og fremst gjøre ved å lese bøker barna liker.
– Det flere kanskje ikke tenkte så mye på, er at når de i
så stor grad velger å lese bøker barna liker, innebærer dette stort sett bøker barna
kjenner fra før og som blir gjort tilgjengelige for dem. Dette tyder på at det
er et uutnyttet potensial i barnehagen for å løfte frem nye barnebøker, både
enkelttitler og serier, sier forskeren.
Akkurat som voksne, fortjener også barn tilgang på
samtidslitteratur, mener Bjorvand.
– Litteratur som er skrevet i deres levetid og som
speiler dagens barnekultur øker som nevnt mulighetene for at barna kan kjenne
seg igjen, og det kan også øke sjansene for at bøkene bidrar til gode samtaler
og inspirerer til lek om det dagens barn er opptatt av. Nye bøker representerer
også et annet syn på barn og barndom enn det vi møter i en del av de gamle
bøkene.
Bokansvarlig
I intervjuene fortalte flere av barnehagelærerne at de
syntes det var vanskelig å orientere seg blant ny barnelitteratur.
Forskerne så også et tydelig skille mellom de barnehagene
som hadde en ansatt som var ansvarlig for bokinnkjøp, og barnehagene der ingen spesifikk
person hadde dette ansvaret.
– Det var tydelig i vår studie at barna fikk bedre
tilgang på nyere bøker i barnehager der det var en engasjert ansatt som tok
eller hadde fått litt ekstra ansvar for å låne og kjøpe inn nye bøker,
forteller Bjorvand.
Også nyere bøker ble trukket frem i spørreundersøkelsen, men disse var ikke like hyppig lest som mange av de eldre titlene.Foto: Bo B. Randulff
Gode lesekroker
– Hva kan vi ta med oss fra denne studien?
– Våre helt konkrete tips til barnehager, er å snakke om
bøker og lesing med kolleger for at hele barnehagen skal få en bevissthet om at
bøker er en helt utrolig ressurs når det gjelder å ivareta samtlige av de
overordna formålene til barnehagen.
Bjorvand og forskerkollegene anbefaler også å ta en ryddedugnad i
barnehagens bøker.
– Det blir morsommere å lese – både for barn og voksne –
hvis det er lett å finne gode bøker. Lag gode lesekroker der det er behagelig å
sitte, og sørg for at bøkene finnes mange steder i barnehagen. Det er nemlig
barna som oftest tar initiativ til lesing, og da er det viktig at de bøkene de tar
initiativ til å lese er gode og relevante.
– Vi anbefaler også
å gi noen i personalet ekstra ansvar for å følge med på det som kommer av nye
bøker. Og – ikke minst: Alle barnehager bør sette av tid til planlagt lesing.
Det er den eneste måten å sikre at alle barn blir lest for, sier Bjorvand.