Gjev pris: Verneombud Åse Kummervold (f.v.) og daglig leder Sølvi Dahle i ABC Bakken barnehage får tildelt AKAN-prisen 2014 av statssekretær Cecilie Brein-Karlsen (Frp) i Helse- og omsorgsdepartementet på AKAN-konferansen i Oslo.
Frode Antonsen
Barnehage vant pris for forebygging av rus og avhengighet
ABC Bakken barnehage vant AKAN-prisen.
AKAN-prisen har vært delt ut årlig siden Freia vant den for første gang i 1996, og det er stort sett store bedrifter som har vunnet prisen. I 2013 vant Tollregion Oslo og Akershus, og de fem siste årene har vinnerne vært blant andre Veidekke, Avinor og Den Norske Opera og Ballett.
– Prisen er en oppmuntring til bedrifter med god rus- og avhengighetsforebyggende arbeid. Det er kommet 16 forslag til verdige vinnere, både i privat og offentlig sektor og små og store bedrifter. I år er første gang prisen går til en liten bedrift i privat sektor, avslørte statssekretær Cecilie Brein-Karlsen (Frp) i Helse- og omsorgsdepartementet før hun delte ut prisen.
– Vinneren er et beste praksiseksempel i en sektor med mange unge arbeidstakere og høyt sykefravær. De har hatt fokus på forebygging og tidlig intervensjon, til tross for at bedriften aldri hatt egne hendelser relatert til rus og avhengighet, og de jobber jevnlig med oppfølging av arbeidet, sa Brein-Karlsen om ABC Bakken barnehage.
Bevisst rolle
Kriteriene for å få AKAN-prisen er at det rusforebyggende arbeidet er en del av virksomhetens systematiske HMS-system, og at de har kjøreregler i forhold til rus som er kjent og som etterleves i praksis.
ABC Bakken barnehage er en foreldreeid barnehage med 20 ansatte og 60 barn.
– Det er veldig stort å få en sånn pris. Men vi har egentlig bare gjort den jobben vi mener vi skal gjøre, sier daglig leder Sølvi Dahle i ABC Bakken barnehage.
Hun påpeker at barnehagen ikke kan ha ansatte som er påvirket av rusmidler på jobb, men at AKAN-arbeidet også handler om barnehagens omdømme.
– Jeg vil at mine ansatte skal være bevisst sin rolle som ansatt i barnehagen også på fritiden og når vi er reise med barnehagen, for eksempel på studietur. Vi jobber med dette hele tiden, og har det liggende som en naturlig del av både IA- og HMS-arbeidet vårt, sier Dahle.
Som også har valgt å inkludere sosiale medier og mobiltelefonen som en del av dette arbeidet.
– Det virker som det er veldig lett å bli avhengig av mobiltelefonen og alt det som skjer på den. Den kommer veldig fort frem i alle sammenhenger, sier hun.
Vel fortjent
Det var Elin Schrøder i PBL Bedriftshelsetjeneste som nominerte barnehagen til AKAN-prisen. Hun skryter av barnehagens arbeid på området, og mener det er forbilledlig at de har tatt tak i det viktige arbeidet uten å ha hatt utfordrende rusepisoder i egen barnehage.
PBL Bedriftshelsetjeneste representerer 1000 barnehager over hele landet, men kun et fåtall av disse har tatt tak i denne problematikken.
– Dette er ikke et prioritert arbeid i barnehagene. De møtes med en rekke krav fra flere kanter, og da blir gjerne dette arbeidet skjøvet på. Jeg håper at denne prisen kan bidra til å løfte denne jobben i små bedrifter, sier Schrøder.
– ABC Bakken barnehage har gjort en formidabel jobb med å etablere et godt HMS-system og implementere det hos de ansatte i barnehagen. Det er vel fortjent at de vinner prisen, fortsetter hun.
Tydelig leder
Fagansvarlig og seniorrådgiver Camilla Lynne Bakkeng i AKAN synes det er veldig morsom at en liten bedrift har vunnet prisen deres for første gang. Organisasjonen har løftet frem og hatt større fokus på nettopp små og mellomstore bedrifter de siste to årene, og hun mener årets prisvinner viser at det er mulig å gjøre et godt AKAN-arbeid også i små bedrifter.
– Barnehagen har en veldig tydelig og bevisst leder, og det er veldig viktig i denne tye arbeid, uavhengig av bedriftens størrelse. For det er lederens ansvar å følge opp arbeidet, ta de vanskelige samtalene, ta tak i bekymringene og handle når det trengs, sier Lynne Bakkeng og legger til:
– At alle de ansatte i barnehagen har vært med å diskutert frem hvilke retningslinjer barnehagen skal ha, gjør arbeidet mer levende og mer realistisk — og bidrar til at arbeidet er kjent blant de ansatte.