Betalt utdanning: Tokke kommune har sikret seg nok kvalifisert bemanning i barnehagene gjennom å utdanne egne assistenter til barnehagelærere.
Betalte utdanningen og doblet antall barnehagelærere
Utdanner assistenter for å få nok barnehagelærere i kommunen.
Mangelen på barnehagelærere hadde i flere år vært stor i Tokke kommune i Telemark. Det var helt til politikerne vedtok å bruke to millioner kroner på å utdanne assistenter til barnehagelærere gjennom arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
Lønnsom satsing
Kommunen betaler 400.000 kroner per person for utdanningen, og i dag er det fem assistenter som utdanner seg til barnehagelærere. Ordfører Hilde Alice Vågslid mener satsingen er lønnsom.
– Når de er ferdig utdannet, har vi nok fagutdannede i barnehagene våre. I tillegg er det veldig moro å satse på egne ansatte også. Da tror jeg vi får lojale og flinke medarbeidere tilbake, sier Vågslid til NRK.
Tinn og Notodden kommune har gjort det samme, og begge har nå god dekning av barnehagelærere.
– Det mangler flere tusen barnehagelærere i norske barnehager. Det er interessant å registrere at mange, både kommuner og private aktører, legger til rette for at ansatte som jobber i barnehagene i dag kan ta barnehagelærerutdanningen mens de er i jobb, sier informasjonssjef Marius Iversen i PBL (Private Barnehagers Landsforbund).
Tilbud som virker
Som Telemark-kommunene har PBL meget god erfaring med arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU). PBL har derfor gått sammen med universitetene i Agder og Nordland om etablering av et helt nytt ABLU-tilbud med til sammen 80 plasser, med oppstart høsten 2015.
– Tilbakemeldingene fra bransjen er klare: Dette er et tiltak som virker og som vi trenger mer av. Med ABLU får engasjerte og motiverte assistenter og fagarbeidere muligheten til å ta barnehagelærerutdanningen, samtidig som barnehagen trekkes inn som læringsarena noe som skal bidra til et kompetanseløft for hele barnehagen, sier Iversen.
Tilbudet ved universitetene i Agder og Nordland vil være fleksible og nettbaserte, og slik sett aktuelle for barnehager og ansatte fra hele landet. Ved å involvere seg i etableringen av tilbudet ønsker PBL å bidra til at det nyopprettede studiet i enda større grad enn øvrige tilbud svarer på de utfordringene og behovene som barnehagene rapporterer om.