De yngste skolestarterne har større sannsynlighet for å få en ADHD-diagnose, ifølge ny studie.

De yngste skolestarterne har større risiko for ADHD-diagnose

Ny norsk studie tyder på at man bør vurdere et mer fleksibelt system for skolestart.

Publisert

Barn som er født tidlig på året, har hele 59 prosent lavere sannsynlighet for å få en ADHD-diagnose enn barna som er født i desember, og begynner på skolen som femåringer, viser en ny studie fra Folkehelseinstituttet (FHI).

For de yngste skolestartene er det 9,9 prosent sannsynlighet for å få ADHD sammenlignet med kun 6,2 prosent av de eldste skolestarterne.

I tillegg oppnår de eldste skolestarterne i gjennomsnitt bedre resultater på nasjonale prøver.

Studien er publisert i European Sociological Review, og er blant annet omtalt i en artikkel i VG

– Studien viser at ett års utsettelse av skolestart kan ha store fordeler for barn som er født sent på året, sier forskeren bak studien, Kathryn Christine Beck, til VG. 

Hun er postdoktor på Senter for fruktbarhet og helse ved FHI, og mener resultatene fra studien tyder på at man bør vurdere et mer fleksibelt system for skolestart.

På nasjonale prøver i matte og lesing på 5. trinn fant forskeren en forskjell på 3,6 poeng mellom tidlige og sene skolestartere. Det tilsvarer nesten ett års læring. Disse fordelene var fortsatt merkbare i 9. trinn.

– Dette kan tyde på at noen av barna som blir født på slutten av året kunne ha fått en bedre tilpasset start på sin skolegang ved å vente ett år.

– Å utsette skolestart for barn født sent på året kan være fordelaktig for spesielt sårbare barn og barn med senere utvikling. Dette kan gi barna en bedre tilpasset start på sitt utdanningsløp, sier Beck til avisen. 

Studien baserer seg på data fra registerdata fra primærhelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten, Medisinsk fødselsregister og Nasjonal utdanningsdatabase.

Powered by Labrador CMS