Ordfører Jarle Aarvoll (Ap) og prorektor Rasmus Stokke skrev onsdag under avtalen med kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen som begeistret tilskuer.Karin Vikane, Sogndal Høgre
Bygger unik barnehage tilrettelagt for studenter
– Ja, det kommer kanskje til å bli et slags laboratorium men vi må sørge for at det blir det på en positiv måte for barna, sier prorektor Rasmus Stokke ved Høgskulen på Vestlandet. Det unike prosjektet får applaus fra kunnskapsministeren.
Onsdag skrev Høgskulen på Vestlandet under en samarbeidsavtale med Sogndal kommune. Planen er å bygge opp en barnehage kloss opp i høgskolens bygningsmasse på Fosshaugane Campus. Både bygningsmessig og innholdsmessig skal barnehagen tilrettelegges for at kommende barnehagelærere skal ha best mulig utbytte av å tilbringe mye tid der.
– Det er vanlig at høgskoler og universiteter har et ekstra tett samarbeid med enkelte barnehager. Det spesielle her er at vi utvikler barnehagen sammen helt fra grunnen av slik at det både skal bli en god barnehage for kommunen og samtidig en barnehage som høgskolen kan bruke på en annen måte enn andre praksisbarnehager som vi har kontakt med.
Det sier prorektor Rasmus Stokke ved Høgskulen på Vestlandet. Onsdag skrev han og ordfører Jarle Aarvoll (Ap) under avtalen som etter planen skal ende med åpning av ny barnehage i 2019.
Mange ideer
På hvilken måte bygningen og rommene skal utformes annerledes enn i andre barnehager er ennå ikke klart i detalj.
– Det kan gjøres på flere måter. Det kan være måten man bygger barnehagen på. Det kan være infrastrukturen i barnehagen, eller å tilpasse størrelsen og utformingen på rom slik at det er enklere å ta imot studenter. Dette er planer som må legges sammen med ekspertisen, og det er nok mange ideer som vil komme opp, sier Stokke.
Arena for forskning og utvikling
Han ser for seg at denne barnehagen vil bli en arena for forskning og utvikling av barnehagesektoren. Også for studenter innenfor andre utdanninger som er innrettet mot denne aldersgruppa, for eksempel barnevern, vil kunne ta barnehagen i bruk.
– Men hele tiden må vi ha for øye at det som skjer skal være et pluss for barnehagen. Det skal være en vinn-vinn-situasjon for barnehagen og for høgskolen. Og så må vi gjøre det på en sånn måte at den kunnskapen som vi får her også skal komme andre barnehager i Sogndal, regionen og hele nasjonen til gode, sier prorektor Rasmus Stokke.
– Det er ikke noen fare for at barnehagen vil framstå som et laboratoruium?
Annonse
– Ja, det kommer kanskje til å bli et slags laboratorium, men vi må sørge for at det blir det på en positiv måte for barna. Det som skjer i barnehagen skal ikke være på høgskolens premisser, men på barnas premisser, understreker Stokke.
Statsråden: – Midt i blinken
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) var til stede da samarbeidsavtalen ble underskrevet onsdag.
– Like før sommeren la vi frem en ny nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene, og der er et av målene at barnehagene skal være tettere på utdanningene. Det som kommunen og Høgskulen på Vestlandet nå gjør passer midt i blinken for strategien og er noe jeg håper vi vil se enda mer av, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen til barnehage.no.
Han sier at regjeringen ønsker å styrke samarbeidet mellom barnehagelærerutdanningene og de som eier barnehagene. På den måten vil studentene lære mer om det som skjer i barnehagen og vi vil ha tettere samarbeid om forskning og utvikling. Det vil ifølge kunnskapsministeren bidra til enda bedre barnehager.
– Det er alltid en overgang å gå fra studier til arbeidsliv, og regjeringen vil gjøre denne overgangen enklere. Samarbeidet mellom Sogndal kommune og høgskolen vil bidra til at studentene får mer praksis og er enda bedre forberedt på hverdagen i barnehagen, sier Torbjørn Røe Isaksen.
To utfordringer – én løsning
Bakgrunnen for samarbeidet i Sogndal er todelt.
Høgskulen på Vestlandet har lenge hatt et ønske om å ha et ekstra tett samarbeid med enkelte barnehager. Og Sogndal kommune har lenge hatt behov for å bygge en ny barnehage, men samtidig slitt med hvor denne skulle plasseres.
Nå har det åpnet seg en mulighet som er helt spesiell.
– Dette er også en del av skolens kvalitetsutvikling, og jeg skulle bestemt mene at dette bidrar til å gjøre Sogndal til et attraktivt sted å ta barnehagelærerutdanning. Vi får en barnehage som ligger 150 meter fra der studentene vanligvis holder til, og der skal de oppholde seg mye gjennom hele studietiden, ikke bare i praksistiden, sier prorektor Rasmus Stokke.