Johanne Lie-Berland har intervjuet åtte barnehagelærere om hvordan de opplever den emosjonelle belastningen i arbeidshverdagen.

Emosjonell belastning: – Gode rutiner for å ventilere og restituere er viktig

– De emosjonelle kravene barnehageansatte møter hver dag kan være både belastende og givende, sier Johanne Lie-Berland som har skrevet masteroppgave om temaet.

Publisert Sist oppdatert

Emosjonelle krav handler om de følelsesmessige kravene som stilles til arbeidstaker i møte med andre mennesker.

Det handler om å forholde seg til andres følelser – både positive og negative, og dette kan ha stor innvirkning på den enkeltes helse og på arbeidsmiljø, påpeker Johanne Lie-Berland.

Hun jobber til daglig som seniorrådgiver i PBLs bedriftshelsetjeneste Mentor BHT.

– Barnehageansatte trekker ofte frem de nære relasjonene til barna som en viktig grunn til at de trives i jobben. Samtidig er det ingen hemmelighet at arbeidet også medfører betydelige emosjonelle krav, sier hun.

Grenser flyttes

Lie-Berland fullførte mastergraden ved Nord Universitet i sommer.

I forbindelse med oppgaven intervjuet hun åtte barnehagelærere fra like mange barnehager om hvordan de opplever den emosjonelle belastningen i sin arbeidshverdag. De forteller blant annet om økte krav og forventninger i jobben – særlig fra foreldregruppa.

Mange opplever at foreldrenes forventninger ikke alltid samsvarer med det de selv ser på som sin rolle og sitt ansvar.

– Barnehagelærerne sier at de ønsker å være på tilbudssiden og komme foreldrene i møte, men at dette samtidig kan gå utover egen totalbelastning, sier Lie-Berland.

– De forteller også at når foreldre er misfornøyde, så må de kanskje smile og være imøtekommende mens de samtidig kan kjenne på at «nå strekker jeg ikke til» eller «dette er ikke min feil». Altså at det blir en konflikt mellom det de må uttrykke utad og det de kjenner på innsiden. Det kan være vanskelig, legger hun til.

Barnehagelærerne forteller videre om grenser som hele tiden flyttes foran dem.

– Det snakkes om en «vi bretter opp ermene»-sjargong. Istedenfor at man definerer tydelige grenser for hva som er godt nok og innenfor rammene for jobben, så prøver man å imøtekomme de økte kravene og forventingene ved å yte mer, sier Lie-Berland.

Hvis grenser stadig flyttes på kan det føre til usikkerhet, som igjen kan bidra til å øke den emosjonelle belastningen, advarer hun.

– Det kan også gi en følelse av at det er jeg som ikke mestrer og ikke får det til. Altså at det blir en privatisering av problemet i stedet for en kollektiv arbeidsmiljøfaktor.

Påskrudd hele dagen 

Det kan være mentalt krevende å være rundt mange mennesker – både små og store – gjennom en hel arbeidsdag, påpeker seniorrådgiveren.

– Barnehageansatte må være påskrudde fra de kommer om morgenen, til de går. I mange yrker kan man lukke døren til kontoret eller ha hjemmekontor for å få jobbe litt i fred og ro hvis man har en tung dag. Det har man ikke anledning til i barnehagen.

I intervjuene forteller barnehagelærerne at de ofte kjenner på utilstrekkelighet i hverdagen.

– Det kan handle om at de ikke alltid klarer å møte barnas behov. Eller at eksterne aktører stiller krav til hvordan de skal følge opp et barn med ekstra behov, men så finner de ikke tiden til det selv om de prøver. Det oppleves vanskelig, forteller Lie-Berland.

Økte krav, presset bemanning og mye mennesker rundt til enhver tid, kan føre til at totalbelastningen på barnehageansatte blir stor, påpeker hun.

– Det er ikke det at man opplever store traumer som gjør at belastningen blir stor. For barnehageansatte handler det ofte om små drypp over tid; barn man ikke har tid til å se, foreldre som stiller krav, konflikter i arbeidsmiljøet, sier seniorrådgiveren.

Ventilere

Flere studier som har undersøkt emosjonell belastning i andre yrkesgrupper, trekker frem viktigheten av å kunne snakke med kolleger om det som er utfordrende og vanskelig i jobben, opplyser Lie-Berland.

– Det er viktig å innimellom kunne «ventilere», altså lufte følelsene sine, og få støtte fra kolleger i det som er utfordrende. Halve utvalget mitt forteller imidlertid at avdelingsmøter, ledermøter og andre møtepunkter ofte er det som faller bort eller utsettes når bemanningen er presset på grunn av fravær. Da forsvinner også muligheten til å kunne ta opp eventuelle frustrasjoner og få formidlet at man nærmer seg grensen for hva man tåler, sier hun.

Den andre halvdelen av utvalget erfarte på sin side at slike møter ble prioritert.

– De fortalte at det ble satt av tid til møter hvor man også kunne snakke om emosjonelle krav og belastninger. De opplevde at dette var veldig viktig.

Flere ønsker råd

For stor emosjonell belasting – over for lang tid – kan føre til fysiske og psykiske helseplager, emosjonell utmattelse og sykefravær, opplyser Lie-Berland.

– Er håndtering av emosjonelle krav noe dere i bedriftshelsetjenesten får mye spørsmål om?

– Vi opplever en økning i henvendelser. Det skyldes nok delvis at arbeidsmiljømyndighetene og media har hatt mye fokus på dette de siste årene. Det snakkes mye mer om emosjonelle krav og belastninger nå. Men det kommer nok også av erfaringer ansatte selv gjør seg – at dette er noe som er viktig å ta tak i, men som de likevel ikke helt vet hvordan de skal gripe fatt i.

– Kartlegg

– Hva kan man gjøre for å unngå at belastningen blir for stor?

– Emosjonell belastning er en konsekvens av arbeid i barnehage og derfor en arbeidsmiljøfaktor. Det er viktig at både ledere og ansatte anerkjenner dette og løfter det frem i arbeidsmiljøarbeidet, sier seniorrådgiveren.

– I stedet for å være redd for at økt fokus på et problem kan føre til økt belastning, tenker jeg heller at vi må snakke om det på rett måte. Grunnen til at de fleste velger å jobbe i barnehage er at de er glade i å jobbe med barn, så de emosjonelle og relasjonelle sidene ved arbeidet er jo det positive. Men vi må også snakke om at det kan være veldig belastende å jobbe så tett med mennesker hvis man ikke har gode rutiner, for eksempel for å ventilere og restituere.

Ettersom flere av faktorene som bidrar til emosjonell belastning ikke kan fjernes fra barnehageyrket, bør fokuset rettes mot restitusjon for å hindre at belastningen blir for stor, mener Lie-Berland.

– Det bør settes av tid til at de ansatte kan snakke med hverandre om utfordringer i jobben, samt gi muligheter for pauser i hverdagen.

– Man bør også se på eget arbeidsmiljø og kartlegge følgende: «Når er det vi opplever størst belastning?» «Og hva er de største risikoene i vår barnehage?» råder seniorrådgiveren.

– I bedriftshelsetjenesten er vi i tillegg opptatt av dette med rolleavklaring for å unngå uklarheter og rollekonflikter. Altså at man snakker om hva som er forventningene til jobben og den profesjonelle arbeidstakeren.

Emosjonell belastning bør være et tema i disse samtalene, mener Lie-Berland.

– Det bør snakkes om at arbeid i barnehage er emosjonelt belastende: Hva betyr det? Og hva gjør det med rollen man skal ha i barnehagen?

Vekst, læring og erfaring

Lie-Berland understreker at hun i sitt datamateriale finner at de emosjonelle kravene barnehageansatte møter hver dag, kan være både givende og belastende.

Barnehagelærerne hun intervjuet i forbindelse med masteroppgaven var alle sammen tydelige på at de opplevde barnehagelæreryrket og arbeidet med barna som svært meningsfullt, og at dette bidro til høy trivsel.

En studie gjennomført av SINTEF (2023) finner noe av det samme. Her oppgir 81 prosent av barnehagelærerne relasjonene til barna og anerkjennelsen fra foreldre og kolleger som noe av det mest givende ved jobben.

– Emosjonelle krav kan også være positive fordi de kan føre til vekst, læring og positive erfaringer. Men det er ikke bra hvis det blir så mye at det gir helseutfall og fører til sykefravær, sier Lie-Berland.

Powered by Labrador CMS