FUB-leder Einar Olav Larsen og hovedtillitsvalgt Jenny Therese B. Echholt i Utdanningsforbundet Kristiansand deltok på arrangementet til Partnerskap mot mobbing under Arendalsuka.Foto: Silje Wiken Sandgrind
– Å sikre trygge og gode barnehagemiljø er ikke ansattes ansvar alene
Hva kan styrer, eier- og myndighetsnivået gjøre for å bidra til trygge og gode barnehagemiljø for alle barn? Og hvordan kan foreldrene inngå i det systematiske forebyggende arbeidet? Det var tema da Partnerskap mot mobbing inviterte til samtale under Arendalsuka.
Partnerskap
mot mobbing ble etablert i 2016 og består i dag av 13 organisasjoner, regjeringen
og Sametinget.
– Målet er at
alle barn og unge skal ha et godt barnehage-, fritids- og skolemiljø, uten
mobbing. Dette er de voksnes ansvar. Det er ikke barn og unge selv om skal ta
ansvar for det, sier spesialrådgiver Trond Kalhagen i KS - en av organisasjonene som er med i
partnerskapet.
Partnerne har
forpliktet seg til å sette mobbing på dagsorden og bidra til å utvikle kompetanse
og samarbeid for å motvirke mobbing i lokalsamfunnet.
Onsdag inviterte
de til samtale under Arendalsuka om hvilken rolle eiere, foreldre, tillitsvalgte,
barnehagemyndighet og lokalpolitikere kan spille for å bidra til trygge og gode
barnehagemiljøer for alle barn.
– Vi leser
dessverre altfor ofte at unge voksne som har falt utenfor sier at mobbingen
startet i barnehagen, og så eskalerte den gjerne i skolen. Vi vet også at flere
unge uføre trekker frem mobbing som årsak til at de senere har valgt bort utdanning, innledet
Kalhagen.
– Ved å
forebygge mobbing og andre krenkelser i barnehagen kan vi altså ikke bare gi
barn en trygg og god start på livet, men også redusere sannsynligheten for at
de senere faller utenfor skole og arbeidsliv, la han til.
Disse er med i Partnerskap mot mobbing:
· Regjeringen
· Sametinget
· Utdanningsforbundet
· Foreldreutvalget for grunnopplæringen
(FUG)
· Foreldreutvalget for barnehager (FUB)
· Fagforbundet
· KS
· Skolenes landsforbund
· Skolelederforbundet
· Elevorganisasjonen
· Norsk Lektorlag
· PBL (Private Barnehagers Landsforbund)
· Friskolenes kontaktforum
· Landsgruppen av helsesykepleiere NSF
· Frivillighet Norge
Ulike forståelser
Kristine
Rishaug Ruus er fagsjef for barnehage i PBL, og er organisasjonens representant
i Partnerskap mot mobbing. Under arrangementet oppsummerte hun de viktigste funnene
i rapporten Mobbing i norske barnehager – en kunnskapsoversikt fra 2021.
– Selv om
det er enighet om at mobbing skjer allerede i barnehagen, trenger vi mer
forskning og kunnskap om tematikken for å kunnes sikre trygge og gode
barnehagemiljø for absolutt alle barn, sa Ruus.
Rapporten som
er utarbeidet av Læringsmiljøsenteret (UiS) og Nasjonalt kunnskapssenter for
barnehager, viser at det finnes ulike forståelser av hva mobbing blant
barnehagebarn er.
Annonse
– Ulik
forståelse fører ofte til ulik praksis, og derfor må vi jobbe for felles forståelse
av fenomenet. En felles forståelse av mobbing i praksisfeltet vil gi mulighet
for systematisk arbeid og utarbeidelse av god praksis når det kommer til forebygging
og håndtering av mobbing, sa Ruus.
Denne felles
forståelsen må også bevege seg utenfor den enkelte barnehage, påpekte hun.
Rapporten viser også at det finnes mye mer litteratur om forebygging av mobbing og krenkelser enn om håndtering, og at oppmerksomheten i den akademiske diskusjonen i de siste årene har beveget seg fra en individorientert forståelse, til mobbing som et uttrykk for uhensiktsmessige eller uheldige sosiale prosesser.
Samarbeid
på alle nivåer
Ruus pekte
på at flere kompetansehevingsprogram og kompetansepakker er blitt utviklet og
tatt i bruk av ansatte i barnehager siden rapporten var ferdigstilt og kapittel 8 om
psykososialt barnehagemiljø i barnehageloven trådte i kraft i 2021.
– Det har
vært høyt fokus på psykososialt barnehagemiljø i sektoren, og særlig på
fenomenet mobbing. Definisjoner blir fortsatt diskutert, og lovendringen i
barnehageloven har også ført til tilsyn i barnehager på psykososialt miljø og aktivitetsplikten.
Suksessfaktorer
i arbeidet for å sikre et trygt og godt barnehagemiljø, er kunnskap, systematisk arbeid og samarbeid.
Og at de som jobber i barnehage er trygge i egen praksis og fagkunnskap, mener
Ruus.
– Det handler om at forståelsen og prioriteringene må være forankret
hos både ansatte, foreldre, på ledernivå, eiernivå og myndighetsnivå. Det må være en felles
forståelse for definisjon, men også for det som skal til av strategisk arbeid
for å øke kompetansen i en personalgruppe, både på forebygging og håndtering av
mobbing og andre krenkelser. Denne kompetansen og kunnskapen skal komme barna til
gode. Slik at de kan lære og utvikle seg i trygge og gode barnehagemiljø, og ha
et godt grunnlag og være bedre rustet til å møte livet i skolen etterpå. Første ledd i utdanningsforløpet
må være en trygg plass for ALLE barn, sa hun.
– Å sikre
trygge og gode barnehagemiljø er ikke barnehageansattes ansvar alene. Derfor må
vi også se utenfor barnehagen, og vi må snakke om samarbeid, og samhandling, på
alle nivå.
Mener
foreldre bør involveres på kommunenivå
Leder for Foreldreutvalget
for barnehager (FUB), Einar Olav Larsen, mener foreldrestemmen også bør slippe
til når politikk som omhandler det psykososiale barnehagemiljøet skal utformes.
– FUB ser positivt
på å få engasjert foreldrene inn i arbeidet med trygt og godt barnehagemiljø på
kommunenivå. Jeg føler meg privilegert som kan jobbe med en sånn sak på
nasjonalt nivå, men springbrettet mitt inn i det nasjonale FUB var at vi
i min kommune har et lokalt FUB der jeg fikk møte representanter fra de andre
barnehagene i kommunen, samarbeide med kommuneledelsen og bli bevisstgjort og
engasjert som foreldrerepresentant på systemnivået over det enkelte
samarbeidsutvalget i hver barnehage, fortalte han.
– Det
handler om å invitere oss foreldre inn i arbeidet, for å sammen finne ut
hvordan vi kan jobbe med denne saken. Hvis foreldrestemmen er viktig, må man
prøve å finne arenaer som foreldre har mulighet til å delta på i travle
hverdager. Ikke nødvendigvis nye arenaer, men se på dem vi allerede har, slik at
det ikke blir for mange møter å gå på. Kanskje kan man ha noen digitale
møtepunkter? Og er det mulighet for at en leder av et lokalt FUB på lik linje med
folkevalgte kan få dekket tapt arbeidsfortjeneste for å delta på møter på dagtid,
for eksempel når oppvekstutvalget i kommunen behandler relevante saker? sa Larsen
under arrangementet.
Dele fortellinger fra praksisfeltet
Hovedtillitsvalgt
Jenny Therese B. Echholt i Utdanningsforbundet Kristiansand fikk spørsmål om
hva tillitsvalgte kan bidra med for å sikre at alle barn har det trygt og godt i barnehagen.
Hun mener tillitsvalgte
kan bidra på flere måter. Blant annet ved å være til stede på arenaer for samarbeid med for eksempel foreldre, oppvekstområdet i kommunene og utdanningsinstitusjoner.
– Det er også
viktig for oss tillitsvalgte å bidra til å øke interessen for barnehagefeltet. Det er for lite
interesse for dette feltet. De første leveårene er kjempeviktige, og
da er barna veldig mye i barnehagen. Så
det å få opp interessen, og da særlig blant politikere på barnehagefeltet, er
noe vi må jobbe med, sa Echholt.
– Det kanskje
aller viktigste for oss, er å bidra til virkelighetsforståelse ved å dele fortellinger
og historier fra praksisfeltet. Som tillitsvalgte har vi et tett og godt samarbeid
med de ansatte i barnehagene, og det å realitetsorientere andre som ikke har
den samme kunnskapen om barnehagefeltet som oss, er viktig. De ansatte som er
tett på barna skal gjøre en stor jobb når det gjelder forebygging av mobbing
og å skape et trygt barnehagemiljø. Og vi som tillitsvalgte kan være med å
fortelle om hvordan det er der ute blant de ansatte, la hun til.
– Viktig
at eier har barnehagefaglig kompetanse
Også Mari
Fagerheim, fag- og utviklingssjef i Espira, deltok i onsdagens samtale. Hun fortalte
om hvordan Espira som barnehageeier jobber for å skape trygge og gode miljøer i
sine barnehager.
– Vi som er
eiere har ansvar for kvaliteten og kompetansen i våre barnehager. Og for å arbeide
systematisk så trenger vi gode strukturer for arbeidet som sikrer den systematikken. Vi
driver systematisk kompetanseheving i Espira, men vi oppfordrer også alle ansatte
til å bruke de ressursene som etter hvert har kommet på området. I tillegg har
vi verktøy for å vurdere og utvikle kvaliteten i barnehagene våre, fortalte hun.
– Hvis vi
som eiere blir bekymret for barnehagemiljøet i noen av våre barnehager, går vi
inn og gjør et slags internt tilsyn. Vi observerer, intervjuer og veileder. Vi har
107 barnehager fordelt på nesten 50 kommuner. For oss er det også viktig å ha et
regionalt apparat, hvor det er lokale nettverk. Det har vært viktige
plattformer for å skape en felles forståelse av de nye pliktene, la hun til.
Systematisk
lederutvikling, arenaer for kritisk refleksjon og kultur for å gi hverandre tilbakemeldinger
på praksis, er avgjørende for å lykkes i arbeidet med å skape trygge og gode
barnehagemiljøer, mener Fagerheim.
– Det er også
viktig at eier har barnehagefaglig kompetanse. Dette arbeidet handler om syn på
barn, voksenrollen og om å skape et inkluderende fellesskap. Nå som eiere har
fått et tydeligere ansvar i det nye lovverket, om at alvorlige hendelser skal
meldes til oss, så må vi vite hvordan vi skal håndtere det.
Laget
felles plan
Bente
Ingebretsen, virksomhetsleder for barnehage i Lyngdal kommune, hadde æren av å
representere barnehagemyndighetsnivået i panelet.
Da det nye
kapittelet i barnehageloven om psykososialt barnehagemiljø trådte i kraft, så man det som en god anledning til å lage en felles plan for alle barnehagene i
Lyngdal, opplyser hun.
– Som
barnehagemyndighet er det min oppgave å veilede på nytt regelverk.
Vi satte ned en gruppe bestående av kommunale og private barnehager og så var
det jeg som barnehagemyndighet som ledet dette arbeidet, fortalte Ingebretsen.
Planen var
ferdig i mai 2021.
– Denne inneholder
definisjoner som det er viktig at alle ansatte er klar over. Det er også beskrevet hvordan
ansatte skal jobbe forebyggende, og så er det en del
verktøy som alle barnehagene kan bruke, fortalte Ingebretsen.
– Det som
var veldig fint, var at alle barnehagene ønsket å være med på å utarbeide
planen. Det forplikter. Og som barnehagemyndighet forventer jeg at planen blir
tatt i bruk. Det er noe jeg sjekker når vi påser barnehagene på kapittel 8 i barnehageloven.
Blir ikke planen brukt forventer jeg at barnehagene har andre måter å jobbe med
temaet på, sa Ingebretsen.
– En felles
plan bidrar til at alle barnehager kan jobbe noenlunde likt. Barn og foreldre møter det samme når de opplever at det ikke er trygt og godt i barnehagen. Det er
viktig.
Kapittel VIII i barnehageloven: Psykososialt barnehagemiljø
Lovendringen ble innført 1.1. 2021:
§ 41. Nulltoleranse og forebyggende arbeid
Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Alle som arbeider i barnehagen, skal gripe inn når et barn i barnehagen utsettes for slike krenkelser.
Barnehagen skal forebygge tilfeller hvor barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø ved å arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.
§ 42. Plikt til å sikre at barnehagebarna har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø (aktivitetsplikt)
Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det.
Alle som arbeider i barnehagen, skal melde fra til barnehagens styrer dersom de får mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø. Styreren skal melde fra til barnehageeieren i alvorlige tilfeller.
Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken.
Når et barn eller foreldrene sier at barnet ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen undersøke saken og så langt det finnes egnede tiltak, sørge for at barnet får et trygt og godt barnehagemiljø. Det samme gjelder når en undersøkelse som barnehagen selv har satt i gang, viser at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø. Tiltakene skal velges på grunnlag av en konkret og faglig vurdering.
Barnehagen skal lage en skriftlig plan når det skal gjøres tiltak i en sak. I planen skal det stå
a) hvilke problemer tiltakene skal løse
b) hvilke tiltak barnehagen har planlagt
c) når tiltakene skal gjennomføres
d) hvem som skal gjennomføre tiltakene
e) når tiltakene skal evalueres.
§ 43. Skjerpet aktivitetsplikt dersom en som arbeider i barnehagen, krenker et barn
Dersom en som arbeider i barnehagen, får mistanke om eller kjennskap til at en annen som arbeider i barnehagen, krenker et barn med for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering eller trakassering, skal vedkommende straks melde fra til barnehagens styrer. Styreren skal melde fra til barnehageeieren.
Dersom en som arbeider i barnehagen, får mistanke om eller kjennskap til at styreren i barnehagen krenker et barn med for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering eller trakassering, skal vedkommende melde fra til barnehageeieren direkte.