Store Ljan barnehage i Oslo.

– Det viktigste vi gjør er å skape trygghet

I Store Ljan barnehage er humor en viktig del av hverdagen, som når de arrangerer bakvendtland-dag og barn og ansatte møter opp med klærne bakfrem.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er veldig glade for å få anerkjennelse for den innsatsen vi legger ned hver dag for å være en barnehage hvor barna har et trygt, lekent og inkluderende miljø, sier daglig leder Ellen Netland om at barnehagen er en av fem finalister i kåringen «Årets barnehage 2024».

Den foreldreeide barnehagen åpnet dørene i januar 1991. I dag rommer den 63 barn og 18 ansatte.

Barnehagen holder til på Nordstrand i Oslo, og har kort vei til både skog og fjord.

– Vi er en veldig lokal barnehage, der alle barna sogner til samme skole. Vår visjon har helt siden oppstarten vært at «vi tar vare på hverandre». Dette er rettesnoren for alt vi gjør. Å skape trygghet er det viktigste vi driver med, samt å legge til rette for at barna kan bygge gode vennskap, sier Netland når hun blir bedt om å beskrive barnehagen sin.

I nominasjonene av barnehagen pekes det på mye av det samme:

Personalet viser en utrolig dedikasjon til barnas trivsel og læring, og deres lidenskap for arbeidet sitt er tydelig i alt de gjør. De skaper et trygt og kjærlig miljø hvor barna føler seg sett, hørt og respektert, skriver en av forslagsstillerne.

En annen trekker frem følgende:

Store Ljan er gode på å kommunisere og informere foreldrene i tillegg til at de er trygge voksne for barna våre. De sørger for at barna får utfolde seg både inne og ute.

Stabil personalgruppe

Netland mener det er flere ting som gjør Store Ljan til en god barnehage:

– Vi bruker det vi har på ekstra ansatte så vi slipper å ta inn vikarer. Det er alltid kjente folk å levere barna til. Vi innlemmer også foreldrene i visjonen om at vi tar vare på hverandre, de er veldig inkludert i barnehagen.

Hun trekker i tillegg frem at de har en stabil personalgruppe, med et snitt på 18 års ansettelse.

– Det gir trygghet for barna. Samtidig er vi flinke til å ta imot videregåendeelever fra helse- og oppvekst som er hos oss én dag i uken, og skoleelever under Operasjon dagsverk, slik at vi får inn litt nye mennesker også, sier hun.

Støtter prosjekt i Kenya

Visjonen om å ta vare på hverandre strekker seg langt utover barnehagen og dens lokalmiljø, opplyser Netland. I mer enn ti år har barnehagen støttet bygging og drift av Ljan barnesenter i Kenya.

Senteret åpnet i januar 2015 og er en del av Edustep-skolen på samme tomt. I dag brukes senteret som barnehage/førskole.

– Tidligere samlet vi inn penger til Redd Barna og lignende organisasjoner i forbindelse med feiringen av barnehagens bursdag. Så ble vi kjent med Aid in Action, en organisasjon som driver diverse utviklingsprosjekter i Kenya, forteller Netland.

Organisasjonen ble startet opp i 2008 av Anne Louise Dæhlin fra Ljan etter at hun som 19-åring besøkte landsbyen Gombolo i Kenya.

– I starten hadde vi innsamlingsaksjoner hvor vi solgte reflekser og andre ting til inntekt for senteret. Nå har vi gått over til at barna lager to bilder hver og så kjøper foreldrene dem for prisen de måtte ønske. Alle pengene går til barnesenteret og vi får informasjon om prosjektet jevnlig. Dæhlin har flere ganger vært på besøk og snakket med barna om hva som skjer i Kenya, forteller den daglige lederen.

Årets barnehage i PBL

Årets barnehage kåres under PBL Lederkonferanse i Bodø 1.- 3. september.

Styret i PBL har satt følgende kriterier for at kandidatene skal kunne vinne prisen Årets barnehage 2024:

  • Et basistilbud av høy kvalitet
  • En helhetlig og tydelig pedagogisk profil
  • En god og tydelig ledelse
  • Tilfredse foreldre
  • Arbeid som har vært utviklende og nytenkende
  • Et godt arbeidsmiljø
  • Lavt sykefravær over tid
  • Et godt omdømme

Dette er årets finalister:

Klærne bakfrem og bordet opp ned

Den foreldreeide barnehagen på Nordstrand har fire avdelinger. Én for ettåringer, én for toåringer og to storbarnsavdelinger.

– Ved å organisere barnehagen på denne måten får vi tilpasset hverdagen, turer og det pedagogiske opplegget ut fra barnas alder, behov og interesser, sier Netland.

– Tre dager i uken deles også barna på storbarnsavdelingene inn i grupper etter alder. Vi opplever at dette bygger og styrker samhold og vennskap blant barna i samme årskull.

Selv om barna ofte er organisert i aldersdelte grupper legges det stor vekt på å bygge relasjoner på tvers av hele barnehagen, understreker den daglige lederen.

Dørene står åpne mellom avdelingene og gjennom året har de mange felles arrangementer, som høstfest, julearrangementer, fellessamlinger, kunstutstilling, karneval og bakvendtland-dag.

– Bakventland er en gammel tradisjon som ble startet som et alternativ til karneval etter et Prøysen-prosjekt vi hadde. På bakvendtland-dagen sier vi «ha det» når vi kommer og «hei» når vi går. Barn og voksne har på klærne bakfrem eller noe annet bakvendt. Vi snur bordene opp ned og spiser medbrakt godteri. På stor avdeling har barna samling. De fleste år har vi hatt besøk av artist Bakary Conde som underholder oss med afrikanske trommer.

– Vi prøvde et år å ha karneval i stedet, men her er alle glade i tradisjoner, så nå har vi begge deler, forteller den daglige lederen.

Varierte erfaringer

Når Netland blir spurt om hva hun mener er barnehagens viktigste oppgave, svarer hun kort og greit:

– Det er å skape trygge og robuste barn!

– Hva ønsker du at barna skal ta med seg videre fra barnehagen når de begynner på skolen?

– Vennskap er kjempeviktig. Våre barn starter på samme skole, og det er viktig at de er trygge på hverandre og kan byggere videre på disse vennskapene oppover i skolen.

– Ellers har vi en veldig variert hverdag. Vi har fine naturomgivelser og er mye ute i skogen. Vi har fotballbane i nærheten av barnehagen, spiller tennis og har skiskole. Vi har ikke en bestemt profil, men er innom alle fagområdene slik at barna får varierte erfaringer. Når de begynner på skolen vil de forhåpentligvis kjenne at dette har de vært borti før, sier Netland.

Powered by Labrador CMS