Engesvea FUS i Lillehammer og Innlandet er først ut når
barnehage.no byr på en nærmere presentasjon av finalistene til kåringen av
«Årets barnehage» denne uka.
(Skjemaet du bruker for å stemme på din favoritt er å finne i bunnen av artikkelen.)
95 barn og 29 ansatte har hverdagene sine her.
Følger gruppen sin
Siden 2017 har barna vært inndelt i aldersinndelte grupper,
og erfaringene er svært gode. Når barna starter som ettåringer, møter de to
pedagoger og tre fagarbeidere som følger dem helt til de er blitt
skolestartere.
– Målet er at de skal ha med seg de samme ansatte gjennom
hele barnehageløpet. Det ser vi som en trygghet for barna, og foreldrene er
veldig godt fornøyd. Personalet blir godt kjent, og man får etablert gode
samarbeidsrutiner, forklarer daglig leder Mette Ekrum Mathiesen.
Men avskjedene blir ikke akkurat enklere.
– Nei, det er helt grusomt for oss voksne, ler Mathiesen,
men legger til at det tross alt gjør vondt på en god måte, når barna til slutt er
blitt så store at de skal ta steget over i skolen.
Dessuten er det hyggelig når barna som får skoleveien sin forbi barnehagen, stopper og slår av en prat med gamle kjente. Eller når valgfaget «innsats for andre» gir anledning til å oppsøke barnehagen på ny.
Kunnskap og påfyll
Noe av det som gjør Engesvea FUS til en god barnehage, er nok organiseringen.
Men det er også mer:
– Vi er veldig opptatt av å jobbe ut fra forskningsbasert
kunnskap. Det betyr at alle ansatte må holde seg faglig oppdatert, noe vi har
gode rutiner for. Vi har alltid lærende møter, hvilket innebærer god struktur,
forklarer Mathiesen.
En faglig sterk ledergruppe som jobber godt sammen har også
stor betydning. Mathiesen nevner Jungs type index (JTI) som verktøy og viktig kunnskapskilde
for videreutvikling av lederrollen. Alle ansatte har dessuten kunnskap om CLASS
og Tuning into Kids – som brukes systematisk.
– Hele personalgruppa er opptatt av å drifte til beste for
barna. Bevissthet om barns fysiske og psykiske helse ligger til grunn for alt
vi gjør, sier den daglige lederen.
Hun trekker også fram faglig påfyll. I år har professor
Ingrid Lund snakket til dem om forebygging av krenkelser mot barn. I fjor var
Roger Finjord inne, med «Jakten på det gode laget».
Startet med beatboxing
I september var hele personalgruppa på studietur til Tallinn i Estland
– på besøk hos vennskapsbarnehagen Tallinna Kelmkula Leasted.
Der fikk de
øynene opp for bruk av beatboxing i arbeidet med barna.
– Det syntes vi var så spennende at vi også ville prøve. Så
vi har tittet på video, lest oss opp, og startet med det. Og det har blitt så
godt tatt imot av barna! Det å lære seg hvordan man lager lyder og hvor ulike
lyder kommer fra, har vært veldig gøy både for voksne og barn. Det er en morsom
måte å uttrykke seg på hvor man utvikler rytmeforståelse, kreativitet og
motorikk. Og så er det ekstra bra for de barna som har munnmotoriske
utfordringer. Vi vet jo at det å øve opp muskulaturen er en forutsetning for
tydelig uttale, sier Mathiesen.
Beatboxing har vært kilde til mye latter, og fenger både
ett- og fireåringer, kan hun forsikre.
De eldste har blitt ganske avanserte, og laget
seg rytmetegn for de ulike lydene.
Robuste og empatiske
– Hva er barnehagens viktigste oppgave, mener du?
– Å ruste barna sånn at de tror på seg selv. At de har god
kunnskap om hva de mestrer, godt selvbilde, god selvtillit og at de blir både
robuste og empatiske. Vi jobber med den psykiske og fysiske helsa, og er
opptatt av at ungene skal utvikle sitt eget potensial. Mens vi som voksne er
rundt som støttende stillas – og gir hjelp og veiledning når det trengs.
Årets barnehage i PBL
Årets barnehage kåres under PBL Lederkonferanse i Bodø 1.- 3. september.
Styret i PBL har satt følgende kriterier for at kandidatene skal kunne vinne prisen Årets barnehage 2024:
- Et basistilbud av høy kvalitet
- En helhetlig og tydelig pedagogisk profil
- En god og tydelig ledelse
- Tilfredse foreldre
- Arbeid som har vært utviklende og nytenkende
- Et godt arbeidsmiljø
- Lavt sykefravær over tid
- Et godt omdømme
Dette er årets finalister:
Mathiesen er glad for at barnehagens nærmeste nabo, er
Engesvea aktivitetspark. Det gir store muligheter for gode opplevelser for små
og store barn.
– Og så prøver vi å tenke litt utenfor boksen i det
pedagogiske arbeidet vi gjør. Vi har for eksempel valgt bort karneval, men har
hattefest, der barna lager sin egen hatt. De viser frem hattene på catwalken med
gode rytmer og musikk – og heier på hverandre. Slik får barna øvd på å være
synlig for andre og ta imot applaus. Det hender vi får spørsmålet «tør alle
barna det?» Vår erfaring er at de gjør det, fordi de er i et trygt og
inkluderende miljø og har på seg noe de har laget selv.
Friskus-gruppa
Den eldste gruppa, holder til i en egen bygning, Friskushuset,
hvor aktivitetene er annerledes enn i hovedhuset. Barnehage skal fortsatt være
gøy og utviklende for de eldste, og det fint å lære å pakke sekken sin, vite
hva de skal ha på seg når de skal på sykkeltur, på tur i skogen og å holde
orden på klær og utstyr på svømmeopplæring.
Og de gjør seg flid med å lage årboka si – der de i tillegg
til å tegne/male selvportrett, gjør plass til bilder og svarer på spørsmål som
blant annet hva er ditt beste barnehageminne, favorittmat og favorittlek ute og
inne, hvordan de tror det er å være voksen, og hva de ser for seg å jobbe med.
– Hva ønsker du at barna skal ta med seg videre fra
barnehagen når de begynner på skolen?
– Jeg håper og tror at de har fått med seg opplevelser av
mestring, at de har fått god omsorg, at de har hatt det gøy, og lært seg hva
gode relasjoner betyr. At de kjenner på at de er gode nok som de er. At de er
inkluderende, og at de går ut porten med minner og erfaringer som gjør dem
rustet til å møte de utfordringene de møter. At vi har gitt dem verktøyene de
trenger for å få et godt liv.
Kvalitet som motiverer
På siste foreldreundersøkelse, endte Engesvea FUS med en
score på 4,9. Ventelister har de hvert eneste år. Det tar Mathiesen som et tegn
på at de gjør mye godt arbeid.
Noen utdrag fra nominasjonene tyder på det samme:
«Jeg liker spesielt godt hvordan de ser hvert enkelt
barn, dokumenterer utvikling i pedagogiske rapporter, setter mål for arbeidet sitt
og evaluerer. Jeg vet at de fleste barnehager gjør dette, men her er det satt i
system som sikrer at alle barn blir sett, alle ansatte involvert og foreldre
informert».
«Barna møter blide, omsorgsfulle, kreative ansatte som
gjør alt for at barna skal ha den beste utviklingen og en morsom hverdag med
ulike aktiviteter.»
«Jeg vil foreslå barnehagen jeg jobber i! Det er det
mange grunner til, både at jeg stortrives på jobben min (på grunn av ledelse,
måten vi arbeider på og fagligheten), men også fordi jeg mener vi leverer god
kvalitet på arbeidet vårt!»
– Det gjør meg stolt og glad. Finaleplassen er en seier i seg selv, sier Mathiesen gledesstrålende, om følelsen av å være blant fem gjenstående kandidater til den gjeve prisen.