Barnehagesjef i Bodø kommune, Lise Tronrud.Trine Jonassen
Alle barnehage-ansatte i kommunen blir kurset i ny rammeplan
Bodø kommune sender alle sine barnehageansatte på rammeplankurs i høst. – Vi er én sektor som alle jobber for det samme, uansett om vi er private, kommunale, barnehagelærere eller assistenter, sier barnehagesjef Lise Tronrud.
Denne uka var 320 barnehagelærere i Bodø kommune på rammeplankurs hos Nasjonalt kunnskapssenter for barnehage. I november er det rundt 600 assistenters tur. Barnehagesjef i Bodø og barnehagelærer i bunn, Lise Tronrud, er klar på at hele sektoren i kommunen jobber mot et felles mål; barns beste. Derfor skal alle på kurs, uansett eierform eller utdanningsnivå.
– Vi har spart kompetansemidler fra i fjor for å bruke på dette, og slår dette sammen med årets midler fra Fylkesmannen. De ansatte skal kurses over fire kurs for barnehagelærerne og to for assistentene.
Tronrud tok kontakt med kunnskapssenteret som mer enn gjerne sa seg villig til å kurse hele sektoren i Bodø.
Spesielt viktig for assistentene
– Hvorfor sender dere 600 assistenter på kurs også?
– Assistentene er i flertall i barnehagen. De jobber tett på barna og de pedagogiske lederne. Tidligere synes vi ikke at implementering av rammeplan har kommet godt nok ned i assistentgruppa, og det er viktig at også de har eierskap til rammeplanen. Det er tross at denne som dikterer innholdet i det de gjør med barna, og det er viktig å vite hvorfor vi gjør det vi gjør. Spesielt for de ufaglærte, sier Tronrud.
I en travel hverdag er det ikke nok å ta for gitt at pedagogisk leder skal sette assistentene godt nok inn i rammeplanen, selv om intensjonene er gode. Tiden strekker mer en ofte ikke til.
– Vi ønsker med dette at alle barnehageansatte i kommunen skal bruke den nye rammeplanen daglig og ser for oss et fireårsløp med kursing og oppfølging av rammeplanens innhold. Disse første kursene er ment som en innføring i hva som er nytt. Deretter må vi gå i dybden.
Kursholderne legger opp innføringskursene forskjellig etter hvem publikum er. For de pedagogiske lederne er det først og fremst et lederkurs der de skal implementere dette i barnehagen og lede de ansatte i rammeplanarbeidet. For assistentene handler det om en lettere innføring, men likevel med fokus på hvem de er og bør være sammen med barna.
– Hva blir for eksempel assistentrollen i forhold til den nye rammeplanen? Hvem er de i møte med barna? sier prosjektleder i Nasjonalt kunnskapssenter for barnehage, Vibeke Mæhlum.
– Den nye rammeplanen stiller tydeligere krav til barnehagen, også assistentene. Derfor er det så bra at Bodø kommune inkluderer alle sine ansatte i implementeringen, sier direktør for barnehagefaglig innhold kunnskapssenteret, May Liss Olsen Tobiassen.
Lettere å jobbe med
Pedagogisk leder i mottaksbarnehagen Regnbuen ved Barnas hus, Ann-Mari Arctander Fredriksen, synes det er flott at kommunen gir hele sektoren det samme tilbudet. Hun tror det vil heve kvaliteten fra gulvet og opp.
– Den nye rammeplanen er et tyngre dokument med klarere krav. Det er lettere for oss å synliggjøre vår pedagogikk overfor foreldre, og for dem å stille krav til barnehagen. Og ved at også assistentene blir kurset, får vi innført rammeplanen ned på gulvet. Når alle kjenner den, blir det lettere å dokumentere det vi gjør og jobbe videre med rammeplanen, sier Fredriksen.
Nå gjelder det å tenke smått og begynne på begynnelsen. For som barnehagesjefen selv sier:
– Dette er starten på et fireårsløp. Neste runde tar vi dypdykket.
Hvordan implementerer din kommune den nye rammeplanen? Del i kommentarfeltet under.