Anna Fiske: Selvhjelpsboka til både skolestarterne og foreldrene
Da Anna Fiske begynte på skolen, var hun redd både for rektor, fjerdeklassingene og å gå alene over skolegården. Nå har hun skrevet boken «Hvordan begynner man på skolen?»
– Når barna kommer med sekker som er nesten større enn dem selv... Barna som er klare for en ny start. Det er en stor overgang i livet, en av de første man husker. Det er noe som berører, sier Anna Fiske.
Hun står bak en rekke bildebøker og tegneserier, både med egne tekster, og som illustratør for andre forfattere. Hennes lekne, særegne strektegninger og kreativitet har gitt henne flere høythengende priser og utmerkelser. Nylig mottok hun gull for suksessen «Hvordan lager man en baby?» i Visuelt.
– Det er veldig fint at barnehagene jobber så mye med å få til en mykere overgang til barnehagen. Det har blitt bedre og bedre gjennom årene, sier Fiske.
Det begynner å bli en stund siden hun selv gikk inn i et klasserom for aller første gang. Siden har hun fulgt sine egne barn gjennom barnehagen, skolen og helt fram til gjennomført universitetsutdannelse.
– Det er noe jeg stadig tenker på: At man lærer gjennom hele livet. Barnehagen er en start, men så fortsetter det også videre når vi er voksne. Det er en stor glede å tenke på.
Selvhjelpsbok til skolestart
Men hvordan begynner man egentlig på skolen?
Det er mye som skal mestres, både praktisk, sosialt og følelsesmessig, og det er lett å føle seg overveldet.
Hva skal man ha i sekken?
Hvor lenge må man sitte stille?
Hva skjer egentlig i friminuttene?
I boken tar hun for seg både de små og store spørsmålene knyttet til skolestart. Boken er ifølge beskrivelsen fra forlaget inkluderende og varm, og tar barnas følelser på alvor. Og den ufarliggjør den store overgangen fra å være førskolebarn til å begynne i 1. klasse.
– Du får mye skryt nettopp for å ta barnets perspektiv i bøkene dine?
– Jeg er en betrakter, og liker å se og betrakte. Det er da man ser barn, sier hun, og fortsetter:
– Jeg liker å ha blikket til barnet. Å ha det undrende og spørrende blikket barn har. I arbeidet med boken har jeg vært mye på besøk i både barnehagen og førsteklassen, og snakket med både barn og lærere. Jeg har også tidligere opplevd at det har kommet en hel bok med utgangspunkt i et spørsmål fra et barn, sier hun.
Som med braksuksessen «Hvordan lager man en baby?». Boka er kommet i en rekke opplag, og er utgitt på 15 ulike språk.
– Utgangspunktet til den boken var en samtale med en jente. Mammaen hennes var gravid. Hun sa: Det er noe jeg må fortelle deg! Vet du hvordan barnet kommer ut? Jo, enten går man på do, eller så er det en lege som skjærer ut babyen!
Fiske smiler.
– Da tenkte jeg at her trengs det bilder, og her trengs det en bok. Som voksen har man så mange begreper og så mange fakta på plass. Men det kan jo bli litt feil for barna, selv om det er logisk: Når noe skal ut, går man jo på do, sier hun, og legger til:
– Det er så mange bøker for barn som ikke er skrevet. Og det trengs.
Noen av bøkene til Anna Fiske har spredt seg langt utenfor Norden. Hun har blant annet et stort navn i Kina, der forlagene nærmest slåss om å få gi ut bøkene i «Hallo»-serien; lete- og finne-bøker med svært detaljrike illustrasjoner.
– Jeg besøkte landet for tre år siden. Det var ganske sterkt, å se barna på den andre siden av jordkloden sitte og undre seg og fantasere over bøkene mine. Men samtidig er det en like sterk opplevelse uansett når et barn går inn i bøkenes univers og gjør en bok til sin. Når bøkene lever. Det er fantastisk.
Skolestarterne litt glemt
Denne våren har det vært et enormt fokus på barnehager og skoler. Samtidig har det vært lite fokus på de rundt 50 000 seksåringene som skal begynne på skolen i august.
– Skolestarterne. Det er et veldig positivt ord, og handler om noe som starter.
Fiske mener boka kan fungere som et godt utgangspunkt for de gode samtalene om det som kommer. Og at den kan bidra til å gjøre skolestarten litt mindre skummel. Ikke bare for barna, men også foreldrene.
– Når man har en bok, har man et verktøy for å snakke med barna. Tegningene blir også et utgangspunkt for å snakke rundt de temaene man kanskje er usikre og utrygge på.
– Du er ikke redd for å ta opp det som kan være vanskelig?
– Nei. Men det er ikke skrevet ut så direkte i boka. Selv om man kan se det i tegningene, sier hun, og legger til:
– Men det med skolestart trenger ikke være så skummelt. Det er noe vi mennesker gjør, det er normalt og vanlig. Det kan det også være fint å tenke på for foreldrene, jeg vet det er mange av dem også som gruer seg. Det er jo heller ikke så rart, det er mye som har skjedd med skolene siden de selv var barn og som kan virke ukjent.
Kommer flere bøker
Gjennom de mange besøkene i både barnehager og skoler, er det en ting hun har merket seg spesielt:
– Noe som er felles for alle stedene jeg har vært, er hvor fantastiske lærerne er. De ser virkelig barna, de er glade i barna og gleder seg til de skal begynne på skolen. Og det er en viktig del av boken.
I dag har hun på ny vært i barnehagen, denne gangen med den helt ferske boka.
– Jeg er veldig spent på hvordan den blir tatt imot. Den forrige boken, «Hvordan lager man en baby?», gjorde at flere ble klar over min eksistens som forfatter. Den ble en liten døråpner for meg. Ikke bare her men i hele verden. Og det var min utgivelse nummer 60, sier hun og smiler.
– Kommer det flere bøker i den samme serien?
– Ja, jeg jobber med en akkurat nå. Men den har jeg såpass i hodet at jeg ikke vil snakke om den ennå.