DEBATT
"Det er de som er mest sammen med barna. Tørker flest tårer...", skriver pedagogisk leder Marianne Haugeby om sine kolleger fagarbeiderne, assistentene og vikarene. Illustrasjonsfoto: Getty Images
shironosov
De er like viktige som oss pedagoger
«Det er mye snakk om oss pedagoger. Viktig at det er nok av oss. Og jeg er helt enig. Nok pedagoger i barnehagene er avgjørende for barna. Men i disse tider synes jeg det er viktig å løfte alle fagarbeidere, assistenter og vikarer,» skriver pedagogisk leder Marianne Haugeby.
- Denne artikkelen ble først publisert i mars 2018, og hentes fram på nytt til glede for nye lesere.
I disse tider er bemanningsnormen og skjerpet pedagognorm i barnehagene et stort tema. Det er mye snakk om oss pedagoger. Viktig at det er nok av oss. Og jeg er helt enig. Det er viktig. Nok pedagoger i barnehagene er avgjørende for barna.
Men i disse tider synes jeg det er viktig å løfte alle fagarbeidere, assistenter og vikarer.
En fantastisk jobb
De gjør en fantastisk jobb. Det er de som er mest sammen med barna. Tørker flest tårer, stryker flest perler, plastrer flest sår, leser flest bøker og veileder barna aller, aller mest.
Det er de som står igjen når vi tar med oss sekken og blokka avgårde på møte. Det er de som sjelden klager når vi kommer tilbake, og det har vært mer hektisk enn beregnet.
De gjør en fantastisk jobb. Det er de som er mest sammen med barna. Tørker flest tårer, stryker flest perler, plastrer flest sår, leser flest bøker og veileder barna aller mest.
Det er de som smiler og gjør det vi «trer» nedover hodet på dem, når vi har landet på nye pedagogiske ideer, skrevet nye didaktiske skjemaer, vil snu om på enten rommet, rutinene eller turnusen.
Samkjørte voksne
I barnehagen er det viktig at vi jobber godt som team. Barna fortjener voksne som er samkjørte og følger samme rutiner.
Det er vår oppgave som pedagoger å veilede våre medarbeidere og «spille» dem gode. Og da er det viktig med tillit. Vi må ha tillit til dem. Og de må ha tillit til oss.
Planleggingstid
Hos oss har vi satt av tid til at alle skal få planleggingstid. De planlegger grupper og samlingstunder. Opp imot avdelingens mål, som vi har satt inn i et nøye utfylt didaktisk skjema for måneden.
De skriver egne enkle skjemaer om hva de gjør og hvorfor de gjør det. I etterkant får de evaluere hvordan de synes det gikk. Og det er ikke sånn at jeg, pedagogen, går inn og sjekker at dette skjema er perfekt utfylt.
Reflektere over egen praksis
Det handler om at de får tid til å reflektere over egen praksis. Det handler om at de får lov til å ha en finger med i spillet. Og de liker det. De utvikler seg. De føler seg viktige. Det er nemlig det, de er viktige. De er like viktige som oss. For det er de som er der når vi ikke er det. Og det må vi ikke glemme!
- Dette innlegget ble først publisert på barnehagenett.no. Les flere blogginnlegg fra barnehagenett her.