At barna skal ha prøve for å teste ferdighetene, forhindrer ikke at de kan ha det artig i bassenget. Mariell Tverrå Løkås
– Det er utrolig artig å se hvor trygge de er blitt i vannet
I hele vinter har de ti skolestarterne i Læringsverkstedet Knerten barnehage i Bodø vært i bassenget hver andre uke. Nå synes de ikke det er det minste skummelt.
– Enkelte av barna begynte nesten å gråte da de fikk vann i ansiktet i dusjen de første gangene. Nå dykker de etter gjenstander på bassengbunnen, sier styrer Mette Seljenes.
Sammen med fagarbeider Elin Bjerkvik har hun selskap av fem entusiastiske femåringer i bassenget i Nordlandsbadet. Det er siste dag i bassenget med gjengen, og barna skal gjennomføre den store testen.
Klarer de å ta enten vann- eller hval-merket?
– De har skjønt at de skal gjennom en prøve, og syns det er veldig morsomt, sier styreren mens barna plasker rundt henne.
66 millioner i 2018
I år sikrer Regjeringen over 66 millioner kroner til svømming i barnehage, noe som legger til rette for at om lag 36.000 barnehagebarn i alderen 4-6 år kan få svømmeopplæring, opplyser Kunnskapsdepartementet.
Tilskuddet til ordningen har økt med årene. Ved oppstart av ordningen i 2015 ble det bevilget 10 millioner kroner, til fem fylker: Oslo, Akershus, Buskerud, Rogaland og Hordaland.
I 2016 ble det bevilget 25 millioner kroner, og ordningen omfattet hele landet.
I 2018 er tilskuddssatsen 1.800 kroner per barn.
– Vi gjør dette for første gang i dette barnehageåret, men det er ingen tvil om at vi ønsker å fortsette, sier Mette Seljenes, og legger til:
Annonse
– Ungene gleder seg noe enormt når det er deres tur til å dra i bassenget. Det er virkelig blitt en snakkis i barnehagen. Men det viktigste er at alle får et godt utgangspunkt. Det er ikke alle barn som er vant til å dra i bassenget, eller som er trygge i vann. Her er tanken at alle skal få en god start, og noe å bygge videre på når de fortsetter på skolen.
Ulike utgangspunkt
Tilskuddet skal bidra til at kommuner, frivillige organisasjoner og barnehager kan gjennomføre tiltak for å gi barn i alderen 4-6 år i barnehage tilstrekkelig svømmeopplæring, slik at barna får bedre svømmeferdigheter og blir trygge i vann.
– Barna har ulike utgangspunkt, og vi starter der. Målet er at alle skal bli trygge. Så har vi jobbet derfra: Til å ha hodet under vann, åpne øynene, hente ting på bunnen, eller hoppe fra kanten. Vi har hele tiden forsøkt å utfordre dem litt, sier styreren.
Med to voksne på ei barnegruppe på fem barn får de også god tid til å følge opp hver enkelt.
– Som pedagog har jeg stor tro på å gi ungene tro på seg sjøl. Som styrer får jeg en helt unik kontakt og relasjon med barna. Jeg får anledning til å bli kjent med dem over tid, og får bygget en spesiell tillit. Det er en veldig fin situasjon å være i, og noe både barn og voksne gleder seg til.
Viktig læring
I vannet er det mye lek, og barna får hele tiden oppleve mestring, ifølge styreren. Men det er også annen viktig læring i forbindelse med bassengbesøkene.
– Barna får med seg veldig mye; fra å være selvstendige i garderoben, ta vare på klærne og tingene sine, og hva som forventes av dem. Dette er sånt som går av seg selv nå, sier hun.
Når de først er i vannet, blir det gjerne Haien kommer eller en tur i vannsklia eller i klatreveggen.
– Vi har avsluttet med å skli i den store sklia. Den er ganske tøff, altså! Men det er helt utrolig å se progresjonen i hva de har lært. Det er ingen tvil om at alle barna er trygge i vannet, i alle fall. Det ligger også veldig mye motorisk læring i å være i bassenget, sier Seljenes - før det er tid for den store testen.