Fantasifantastens tips: 10 ting å finne på når man må være hjemme
Lag stua om til et enkelt «hoppeland» med sofaputer, madrasser, puffer og stoler. Det er et av rådene fra Trude Anette Brendeland som kaller seg Fantasifantasten.
Tirsdag kom beskjeden fra statsminister Erna Solberg om at barnehagene må holde stengt til over påske. Det betyr nye uker med hjemmekontor og «hjemmebarnehage» for mange familier.
– Mitt råd til foreldrene er å legge bort tanken om at man skal aktivisere barna fra morgen til kveld, sier Trude Anette Brendeland.
– Det viktigste er at man, så langt det lar seg gjøre, sier ja til barnas lekne ideer. Det er veldig mange lekeprosjekter hvor du bare trenger å hjelpe dem litt i gang, for eksempel med å finne materialer til å bygge en hytte i stua, sier hun.
Brendeland kaller seg Fantasifantasten og holder blant annet kurs for barnehageansatte om hvordan skape gode lekemiljø og samlingsstunder. Hun er utdannet barnehagelærer med fordypning i barnekultur og kulturformidling, og har tidligere jobbet som pedagogisk leder i barnehage.
Hun mener man må tillate at ting står litt på hodet og at det blir litt ekstra rot i denne perioden.
– Leken er av og til bråkete, rotete og noen ganger fryktelig upraktisk. Av og til er leken også litt møkkete og slitsom å forholde seg til, men hvis man klarer å se forbi rotet og ser verdien i den leken som oppstår, så tror jeg man får det mye bedre i denne tiden, sier Brendeland.
Brendelands fem tips til aktiviteter for barn mellom 1 og 2 år:
1) Lag gjemmesteder
De yngste barna er glade i å leke borte-titt-tei, i alle varianter. Sleng derfor et stoff over bordet slik at de kan krype ut og inn og leke borte-titt-tei med deg. En annen variant er å dra sofaen litt ut i rommet slik at man kan bevege seg bak og rundt. Man kan også leke borte-titt-tei ved å gi barna en balje full av sjal, tepper og stoffer. De liker veldig godt å gjemme seg under, gynge i dem og pakke leker inn i dem. Har dere en stor pappeske så klipp dører i den og la barna krype ut og inn.
2) Bordbeinbasseng
Snu sofa, eller stuebordet opp ned og fyll det med mye av noe barna synes er interessant. Det kan være støvler, luer, hatter og sko, eller ting fra kjøkkenskuffen sammen med bakeboller og sleiver.
3) Bygge og rase
De yngste barna liker ofte å stable ting oppå hverandre og etter hverandre. Bygg høye tårn av klosser og kjenn på fryden når det rases. Har dere ikke klosser kan plast- og pappkopper gi utfordring og rases med rabalder. Annet man kan stable kan være sofaputer og matbokser.
4) Åpne og lukke
Noen av de yngste barna fascineres av alt som kan lukkes og åpnes. Har dere litt tomgods fra kjøkkenet - tomme smørbokser, matbokser, skrin og esker, så plasser dem i en haug på gulvet. Noen av dem kan med fordel også pakkes inn slik at barna må pakke dem opp. For ekstra spenning kan en putte ting i boksene - det kan være hva som helst – for eksempel duplodyr, kongler, bøker, foto av barna… Noe som kan være en oppdagelse som man kan snakke og kommunisere rundt. Det er ekstra moro å lage i stand slike invitasjoner mens barna sover. Tenk å få våkne til en haug med spennende overraskelser i bokser - nesten som julaften om igjen.
5) Tumlerom og danseplass
Det beste leketøyet de minste barna har er deres egen kropp. De er glade i å bevege seg - ligge, rulle, hoppe... Lag gjerne stua om til et enkelt hoppeloppeland med sofaputer, madrasser, puffer og stoler. Litt ekstra motivasjon til bevegelsesleken kan man få ved å skru på dansemusikken og svinge seg til den. Et tips er å blåse opp badebassenget og fylle det med baller, eller puter.
Brendelands fem tips til aktiviteter for barn mellom 2,5 og 6 år:
1) Bygge hytte
Ikke dra på hytta, sies det, men hva om hytta kommer til dere? Bygg deres egen «verden i verden» bakom sofaen, på stuegolvet, eller under trappa. Ved hjelp av stoffer, sofaputer, madrasser, pappesker, baljer og klesklyper kan man bygge et fort verden aldri før har sett maken til. Når verket står ferdig kan man ha lesestund der inne, kanskje spise litt kjeks, se på «kino» med nettbrettet, eller lage skyggeteater på veggen med lommelykt. Kanskje blir den så fristende å være i at dere kan vurdere en overnatting, eller flere?
2) Leke sykehus
Aldri har det vel vært mer aktuelt å leke sykehus/ helsestasjon. Finn gjerne fram en gammel koffert og fyll den med materiell som kan være aktuelt å bruke. Husk at barn bruker fantasien og kan bruke ting dere har i huset som «verktøy» i lek. Øser, visper, skjeer, plaster, målebånd, badevekt, dopapir, filler, kopper, skjerf, votter... Det meste kan brukes av kreative doktorer. Har dere hvite t-skjorter og skjorter, så finn dem fram slik at helsepersonellet får uniformer. Refleksvester er topp kostyme til ambulansepersonellet. Gi dem gjerne noe å notere på slik at diagnosen kan settes og pasientjournalen blir registrert. De liker veldig godt at voksne er pasienter... Så da kan du legge deg ned og få omsorg og et innblikk i barnas fantasiverden. Bedre medisin for tunge dager finnes ikke.
3) Lek med skum på badet
Har dere ei stor balje, eller en «bedroller», så sett den på badegolvet og fyll den med store mengder såpeskum. Skummet kan lages ved å vispe håndsåpe og vann i vasken, eller bli til av badeskum i badekaret. La barna hente dyr/figurer og leke med hendene i balja.
4) Lag lekedeiger til å leke med ved bordet
Den beste modellerkitten lager man selv. Søk opp «lekedeiger» på nettet og lag playdoh, trolldeig, silkedeig og allverdens deilige konsistenser med det dere finner i kjøkkenskapet. Slike deiger kan barna sitte med lenge. Gi dem gjerne smørkniver, hvitløkspresse og kjevle til å bearbeide deigen med. De liker ofte også knapper, perler og korte pinner som de kan stikke inn i deigen. Bruk deigen og lag ny i morgen.
5) Bordbygg
Bordplaten er en god flate å bygge på. Brei ut og teip fast et gråpapir, eller en papirduk og tegn veier, parkeringsplasser og parker. Deretter henter dere klosser og biler og bygger en by på bordplata.
– Kan skape magiske stunder
Selv om barnehagene som hovedregel er stengt for å begrense spredningen av koronaviruset, er det fortsatt en del barn som har rett på et barnehagetilbud fordi de har foreldre i samfunnskritiske funksjoner.
– Hvordan kan man gjøre denne tiden ekstra spennende for de barna som fortsatt er i barnehagen?
– Det aller viktigste er selvsagt å skape god stemning, for eksempel ved at man setter i gang noen morsomme prosjekter. Man kan arrangere «dukkefest». Da kan man bruke noen dager på å planlegge festen og bygge opp forventningene til det som skal skje. Man kan bruke tid på å planlegge underholdning, lage «invitasjoner» og pynt. Hvis man er to barn og to voksne i barnehagen, så føles det kanskje ut som man er flere når man inviterer dukkene med på fest, foreslår Brendeland.
– Noe som også er veldig gøy, er å rulle ut masse gråpapir i et rom - både på gulvet og på veggene - og finne frem malingen. Da kan barna få kose seg ordentlig med maling. Dette kan være litt vanskelig å gjennomføre når man er 20 barn på avdelingen, men nå som det er færre barn kan man tillate seg å ha noen slike prosjekter, sier hun.
– Man kan skape ganske magiske stunder for de barna som fortsatt er i barnehagen, avslutter Brendeland.