Turen går via fjæra for å hente sjøvann.

Friluftsliv gjort enkelt: Her har de sølevann på timeplanen

Du trenger ikke gå så langt for å gi barna gode friluftsopplevelser. Det holder med en søledam utenfor gjerdet.

Publisert Sist oppdatert

Uke 36 er det Friluftslivets uke. Nå er friluftsliv noe de fleste barnehager driver med hele året, og norske barnehagebarn lider ikke under mangel på frisk luft, vær og trær. Men for å sette et ekstra fokus på de positive effektene ved å la små og store utfolde seg i naturen, arrangerer Norsk friluftsliv Friluftslivets uke hvert år. Målet er å få flest mulig ut i naturen. Uka sparkes i gang natt til 2. september med den landsdekkende sove-ute-aksjonen de kaller natt i naturen.

For ungene i Stemland gårdsbarnehage i Valnesfjord i Fauske kommune, er faktisk friluftsliv et fremmedord. Ikke fordi de aldri er ute – de er nok mer ute enn de fleste – men fordi de ikke lager tema av det. De er bare ute. Enten i fjæra, i skogen, i fjøset eller på ridetur med barnehagens egen hest, Laffe.

– Da vi skulle forberede et prosjekt i forbindelse med Friluftslivet uke, spurte vi ungene hva friluftsliv er. Vi fikk til svar at det må være å være ute i fri luft. Og det er det jo, humrer daglig leder Ann Merete Land.

Sølevann+unger=sant

For gårdsbarnehagen falt valget av prosjekter på sølevann. Sammen med pinner, er vel sølevann noe av det unger elsker mest. Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager har i samarbeid med PBL og Norsk friluftsliv, laget et hefte med tips til tema og metode. Her finner vi lek med pinner, sølevann, turmat, bildefortelling, tips til bål og en oppfordring til å la barna prøve seg på såkalt risikofylt lek. Historiefortelling og eventyr fra naturen hører også med.

Men altså; sølevann. Hvordan gjør man det til noe mer enn en våt, skitten og frydefull opplevelse? Land og hennes ansatte tok steget videre og lagde et aldri så lite forskningsprosjekt der de filtrerte vann fra forskjellige kilder i kaffefilter og analyserte det etterpå. Skifter det farge? Hvor blir det av søla? Kan man drikke det nå?

– Vi har snakket om vann et par dager nå. Ungene har funnet ut at det er mange forskjellige kilder til vann, blant annet elva, sjøen og det vi har i krana, forteller pedagogisk leder Julie Veigård.

Reportasjen fortsetter under bildet.

– Vannet er klart!

I sekken har hun en flaske vann fra krana i barnehagen. På tur til stedet de kaller Storskogen, går veien via fjæra for å hente sjøvann. Deretter fylles vann fra bekken i et glass. Nå er det klart for selve eksperimentet og ungene kan ikke komme nært nok når vannet skal filtreres. Bekkevannet sildrer sakte gjennom kaffefiltret og ned i glasset, og det fantastiske skjer:

– Vannet er klart! utbryter noen av ungene.

Ungene får helle vann i filteret etter tur, og vannet fra de forskjellige kildene studeres nøye.

Ikke drikkbart

– Kan man kanskje drikke sjøvannet nå? undrer en av guttene, som lurer på om saltet også ble filtrert ut med rusket.

– Tja, la oss prøve, sier Veigård og tømmer litt sjøvann på ivrige fingre.

Det smattes og undres. Så kommer grimasene etter fulgt av «Æsj» og «Uff». Konklusjonen er at saltet i sjøvann ikke kan filtreres ut via kaffefilter.

Trenger ikke være vanskelig

– Hva tenker dere rundt det barna sitter igjen med etter et slikt prosjekt?

– Vi er ute på tur uansett, med det er fint for ungene å samles rundt et prosjekt sammen med de ansatte. Og sølevann er alltid et populært tema, er gratis og lett tilgjengelig i Norge, sier Land.

Friluftsliv trenger ikke være vanskelig og som regel ligger ressursene rett utenfor barnehagen.

– For de yngste holder det med en tur utenfor gjerdet for å gå på en liten oppdagelsesreise, sier Land.

Søk om midler

Selv har de bygd en leir 500 meter fra barnehagen, med hjelp fra Norges friluftsråd, Gjensidigestiftelsen og Fauske kommune. Nå koker grønnsakssuppa på bålkjelen mens ungene utfolder seg i tau, svinger, trær og på stubber.

– Det er mange steder man kan søke om midler og råd, og vi har satt opp et gammelt militærtelt som er vanntett, hvor barna kan hvile ved behov, forklarer Land.

Fordele med å være mye ute er mange.  Ungene i Stemland gårdsbarnehage er mer eller mindre selvgående, det er få konflikter og de er løsningsorienterte og robuste.

– Vi er alle glade i å være ute og det er her vi liker oss best, sommer som vinter, sier Land.

Reportasjen fortsetter under bildet.

Naturen som læringsarena

Prosjektleder i Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager, Vibeke Mæhlum, håper at mange vil ta i bruk ressursheftet og ta de små og store turene utenfor gjerdet.

– Målet er å inspirere alle landets barnehager til å bruke naturen som læringsarena i møte med den nye rammeplanen og de sju fagområdene. Vi ønsker at barnehagene skal benytte mulighetene i nærmiljøet for å legge til rette for lek og læring, sier Mæhlum.

– De nasjonale sentrene har mange og gode ressurser som barnehagene kan ta i bruk i barnehagen. Fem av disse er tatt med i heftet vi har laget til barnehagene, sier prosjektlederen.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

Tid til undring

Det er tid for mat i Storskogen og en fersk førskolegutt kommer springende med vann i en blå flaske han har hatt i sekken. Han har drukket litt og rister på flaska.

– Hvor kommer dette vannet fra, tror du?

Han vet jo at det kommer fra krana, men det er ikke lengre nok å vite det. For det kommer vel fra et sted før det? Her aner man konturene av neste steg i prosjekt sølevann og siden de ansatte i Stemland gårdsbarnehage er av typen som tar barns undring på alvor, skal du ikke se bort fra at den nysgjerrige femåringen snart får svar på spørsmålet sitt.

Har du tips til enkle turer og prosjekter i forbindelse med friluftsliv? Send oss tips til red@barnehage.no.

Årets Friluftslivets uke blir den største noensinne med over 600 spennende arrangementer og turer over hele landet. Alle aktivitetene som finner sted i løpet av uka, er i regi av lokale lag og foreninger, organisasjoner, friluftsråd, eller kommunen. Ideer og innslag i brosjyren er hentet fra rammeplanen for barnehager, de nasjonale sentrene og Helsedirektoratets retningslinjer innen mat og måltid.

Powered by Labrador CMS