1. juli tar Frank Aleksander Bræin over som øverste tillitsvalgte for over 20.000 lærerstudenter.
Han er den første barnehagelærerstudenten på 15 år som tar over sjefsrollen
Frank Aleksander Bræin er valgt til leder av Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet.
Bræin er valgt for ett år og tiltrer som leder for over 20.000 lærerstudenter den 1. juli, skriver Pedagogstudentene på sine nettsider.
Den nyvalgte lederen tar en mastergrad i barnehagekunnskap ved OsloMet – storbyuniversitetet, og blir den første barnehagelærerstudenten som leder Pedagogstudentene på 15 år.
Han har markert seg som en aktiv studentleder på OsloMet og han har sittet som studentmedlem i arbeidsutvalget for Pedagogstudentene det siste året.
– Tusen takk for tilliten. Fy søren, jeg gleder meg, sa Bræin til landsmøtet som valgte ham rett etter at valgresultatet ble annonsert.
FAKTA Disse skal lede Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet
Frank Aleksander Bræin, leder, holder på med en mastergrad i barnehagekunnskap ved OsloMet – Storbyuniversitetet.
Ruben Amble Hirsti, nestleder. Grunnskolelærerutdannet, tar fatt på sin andre periode som nestleder.
Arbeidsutvalget:
Martin Gjerstad, studerer lektorutdanning i engelsk og historie ved Universitetet i Bergen.
Hanna Louise Price-Stephens, tar mastergrad i barnehagekunnskap ved Dronning Mauds Minne Høgskole.
Elisabeth Vorin Haaland, tar integrert master i grunnskolelærerutdanning 1-7 ved UiT Norges Arktiske Universitet, Tromsø.
Chanice Sørlie Johansen, studerer grunnskolelærerutdanning 1-7 ved Nord Universitet avdeling Bodø.
Stian Kåsa, studerer barnehagelærerutdanning ved Dronning Mauds Minne Høgskole.
Ifølge en artikkel på Utdanningsnytt.no sa Frank Aleksander Bræin dette i sin valgtale:
– Kvalitet i utdanningene er viktig fordi dette skal ruste oss til jobben med barn og unge. Organisasjonen vår skal ta plass. Dette ønsker jeg å jobbe for, sa han og fortsatte:
– Vi har hatt grundige debatter her på landsmøtet. I går kom vi fram til at vi skal fortsette å hete Pedagogstudentene etter en slik grundig debatt. Vi må tørre å debattere. Det er i møte med de ulike meningene at vi klarer å gjøre de beste vedtakene.
– Vi må dra sammen. Vi skal være et fellesskap som passer på hverandre. Jeg sier med professor Per Fugelli, du skal ikke være et ett-tall på jorda. For oss er Pedagogstudentene flokken. Som medlemmer i flokken må vi huske å rette blikket både innover og utover, sa han og la til:
– Jeg vil at vi skal stå sammen og at ingen skal stå igjen.
– Får jeg tillit, vil jeg arbeide for at vi skal bli hørt. Og jeg vil bidra til å videreføre samarbeidet med våre samarbeidspartnere i inn- og utland.
– Og så vil jeg si: Utdanningene våre er ikke gode nok. Vi skal strekke oss for å gjøre våre utdanninger enda bedre. Jeg er stolt over alles engasjement og møtene med medlemmer som gjør meg bedre.