- Jeg synes det er ekstra artig at foreldrene har nominert oss. Det er en nominasjon som henger høyt, sier styrer Tone Holte Løvås (i midten) i Læringsverkstedet Løvåsen barnehage; en av fem finalister til Årets barnehage 2020.
Privat
Her får barna ski på beina nesten før de kan gå
Barna som vokser opp i Løvåsen-familien, lærer tidlig at alt er mulig. – Dette er en nominasjon som henger høyt, sier styrer Tone Holte Løvås.
«Vi har aldri vært så fornøyd som vi har vært med Løvåsen barnehage. Vi føler barna våre er i et trygt og lærerikt miljø. De ansatte gjør alt for at både vi voksne og barn har en god hverdag uten bekymringer og stress. De er like gode på alle avdelingene.»
«Barna sier selv at vi er som en liten Løvåsen-familie alle sammen.»
«Genuint interessert i barn og foreldres ve og vel - jobber der barnet er, og ser de på hver sin måte - og lar hvert enkelt barn få rom og tid til å utforske sine egne interesser.»
«En fantastisk barnehage, med de beste, råeste, flinkeste og mest genuine ansatte - som ikke lar seg stoppe av litt dårlig vær eller i en sykdomsperiode.»
Foreldrene skryter uhemmet av Læringsverkstedet Løvåsen barnehage i Harstad, og mener den bør bli Årets barnehage 2020.
– Hva var den første reaksjonen da dere fikk vite om nominasjonen?
– Vi er kjempeglade. Det er veldig artig. Jeg synes det er ekstra artig at foreldrene har nominert oss. Det er en nominasjon som henger høyt, sier styrer Tone Holte Løvås.
Hun startet Løvåsen aktivitetssenter i 2009, da som en idretts- og frilufts-SFO. Året etter åpnet barnehagen, med én avdeling og knapp økonomi. I 2013 solgte hun barnehagen til Læringsverkstedet, og den ble utvidet til tre avdelinger - som den har i dag. Samtidig er konseptet videreført med nye eiere. Sentralt i pedagogikken er idrett og friluftsliv, og tanken om at sunne og aktive barn lærer bedre, og har større forutsetning for å nå sitt potensiale.
ÅRETS BARNEHAGE 2020
Utmerkelsen «Årets barnehage» deles årlig ut til en av medlemsbarnehagene i PBL. Målet med prisen er å løfte frem det gode arbeidet som gjøres i barnehagene.
Juryen består av styret i PBL, og vinneren bestemmes ut fra åtte kriterier:
- Et basistilbud med høy kvalitet
- En klar og tydelig pedagogisk profil
- En god og tydelig ledelse
- Tilfredse foreldre
- Prosjekt(er) som har vært utviklende og nytenkende
- Et godt arbeidsmiljø i barnehagen
- Lavt sykefravær over tid
- Et godt omdømme
I tillegg kan leserne stemme på sin favoritt. Avstemningen er åpen fram til 18. august.
Prisen deles ut av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby under PBLs digitale lederkonferanse tirsdag 8. september.
Her kan du stemme på din favoritt.
– Er dere over gjennomsnittet spreke i barnehagen deres?
– Vi er spreke mosjonister - ingen maratonløpere, sier Løvås, og fortsetter:
– Vi er en flott gjeng som liker å være i lag. Vi går på skikkelige fjellturer sammen, og i tillegg pleier vi å melde oss på ulike arrangementer i nærmiljøet. Som skiløp, der alle kan være med, og deltar på sitt nivå.
Tidlig tilvenning
Læringsverkstedet Løvåsen barnehage er ti år i år. Barnehagen ligger inne på idrettsanlegget til IF Kilkameratene, med oppkjørte skispor rett utenfor porten, kunstgressbane og nybygget idrettshall lett tilgjengelig. Veien opp til barnehagen er kronglete, så det er ikke den geografiske tilgjengeligheten som gjør at foreldrene velger Løvåsen. Samtidig betyr det at friluftsområdet er stort og variert.
– Hva er det som gjør dere til en god barnehage?
– Er det noe vi holder veldig høyt, og har stor bevissthet rundt, er det relasjonskompetanse. Det har vi jobbet grundig med i mange år, også før det ble et stort satsingsområde i Læringsverkstedet. Vi har tro på at det å ha et godt forhold til foreldrene bidrar til å skape gode utviklingsår i barnehagen. Vi skal være rause, fleksible og faglig dyktige, sier Løvås, og trekker spesielt fram arbeidet som legges ned for de som er nye i barnehagen.
– Vi starter tilvenningen om våren, med tidlige foreldremøter, og inviterer de nye familiene på flere besøk. Den siste uka før vi starter normal tilvenning har vi også åpen barnehage. Vår erfaring er at når foreldrene opplever oss nære, blir også barna tryggere.
At foreldrene er glade i barnehagen sin, har de ansatte fått tydelige tilbakemeldinger på. Både når foreldrene for noen år siden overrasket med å pusse opp uteområdet og lage «sølekjøkken», og når de denne våren sendte de ansatte på overraskelsestur med både Mesternes mester-konkurranse og en helaften på hotell.
– De er flinke til å vise at de setter pris på oss. Vi føler oss litt som en storfamilie som samarbeider om oppdragelsen. Noe vi også erfarer når enkelte har gått gjennom tøffe perioder, og de kan støtte seg på oss som fagfolk, sier styreren.
Robuste barn
– Hva mener du er barnehagens viktigste oppgave?
– Det er et tema jeg har tenkt mye på nå etter at barnehagen har vært stengt en periode: Hva er egentlig bra for ungene? En av de viktigste oppgavene våre er å være nære, lyttende voksne som er interessert i barna som mennesker. Være støttende og gode for familiene, slik at vi i samarbeid kan oppdra disse nye, ferske menneskene.
– Så hva er da det viktigste barna tar med seg videre fra barnehagen når de begynner på skolen?
– Et godt, indre selvbilde og tro på seg selv. De skal være robuste barn, som skal være i stand til å tåle de skeive kommentarene som man vet kommer. Er de godt forankra i seg selv, betyr ikke de kommentarene så mye, sier Løvås, som sammen med de andre i barnehagen har stått i spissen for to prosjekter - som endte med å favne alle de private barnehagene i Harstad. Det første i 2017, som handlet om å implementere den nye rammeplanen.
– Det ble så vellykket at vi valgte å gå videre med prosjektet, men i en annen form. I barnehageåret 2018/19 fikk vi 320 000 kroner i støtte fra Fylkesmannen til prosjektet psykisk helse og livsmestring. I vår barnehage valgte vi temaet Hvordan bygge robuste barn. Prosjektet var så vellykket at nå er kommunen i gang med å starte et lignende prosjekt, sier Løvås, som mer enn gjerne deler kunnskapen.
Men når prisen for Årets barnehage 2020 deles ut, er det ikke lenger Løvås som leder barnehagen.
– Jeg har tatt et års permisjon for å jobbe som spesialpedagog på avdeling. En av de dyktige ansatte i barnehagen skal vikariere som styrer. Etter ti år fant jeg ut at det var på tide å tilegne meg fersk kunnskap igjen, avslutter hun.
Dette er finalistene: