Når barna fikk være med og bestemme, ble det sykestue i barnehagen
– Om sommeren løsnes rammene opp, men vi har alltid fokus på barnas trivsel og lek, sier pedagogisk leder Jenny Gjendem i Mobarn Cecilienfryd barnehage i Molde.
Sommer er ferietid, ofte også for barna i barnehagen. Men mens noen er på ferie, er andre igjen. Da er det greit å fylle dagene med innhold for både små og store.
– Når vi har sommerbarnehage, går vi bort fra den daglige tralten med faste turdager, lekegrupper, språkgrupper og slike ting over en periode på rundt seks uker. Da setter vi i stedet opp en fast aktivitetsplan. I sommer har vi blant annet hatt to uker med fysisk aktivitet, og vi har hatt sanggruppe og turgruppe. Denne uka var det rollelek som var fokus, sier styrer Tiril Starheim i barnehagen.
For å gjøre sommeren innholdsrik både for barna og de ansatte, får personalet ansvar for å legge til rette for ulike aktiviteter. Mange av dem etter innspill fra barna selv.
– Barnas medvirkning er viktig for oss gjennom hele året, og tanken er at barna skal få være delaktige. Her fikk de ta med seg kosedyrene sine, sier styreren, og legger til:
– Barna er naturligvis særdeles aktive i behandlingen og vi øyner mange dyktige helsearbeidere i fremtiden. Forhåpentligvis kommer alle kosedyrene vel hjem, og mest sannsynlig friskere enn noen gang før.
Utgangspunkt i rollelek
Pedagogisk leder Jenny Gjendem tok ansvar for Cecilienfryd kosedyrhospital.
– Jeg ville ta utgangspunkt i barnas rollelek - og de er veldig glade i kosedyrene sine. Plaster er jo også en stor hit. Sommerlige skrubbsår på knærne er noe som lett kan overføres til kosedyrene, sier hun.
En annen av de ansatte stilte som kirurg. Lett utkledning og en kasse med medisinsk utstyr var det som skulle til for å dra leken i gang.
– Vi hadde beroligende rosiner og oppkvikkende havrefras, plaster, hansker og munnbind - og øyedråper og salver som fungerte mot det meste. Vi ser at når vi i personalet starter lek, så kommer barna. Så tar de over etter hvert. Vi er opptatt av barnas trivsel og lek, og at leken skal skje på deres premisser, sier hun.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Den pedagogiske lederen har gode erfaringer med å tilføre litt nye impulser til rolleleken.
– Det er alltid en suksess. Det skal ikke så mye til for å ha det fint sammen. Vi legger vekt på å skape et innhold, og det at vi i personalet er med bidrar til å sette i gang leken. Og barna kan selv velge om de vil være med eller ikke. Ser vi på læringen i dette, er det nesten ubegrenset.
Vennskap og inkludering
Mobarn Cecilienfryd barnehage har seks avdelinger. To småbarnsavdelinger, og fire for barn opp til seks år.
– Når det er lite barn om sommeren, slår vi sammen avdelinger. Er det veldig få, slår vi sammen alle. Vennskap og inkludering er noe vi jobber veldig mye med gjennom hele året. Om sommeren er erfaringen at barna finner hverandre så fint. Det er godt for barna å komme seg litt ut av avdelingene og bli kjent med andre. Vi ser at det er spesielt positivt for de barna som har utfordringer, sier styrer Tiril Starheim.
Selv om barnehagen praktiserer åpne dører i det daglige, mener hun barna blir kjent med hverandre på en annen måte når de får flytte litt mellom avdelingene.
– Samtidig er det viktig at barna alltid skal ha andre barn de kjenner sammen med seg. Hvordan vi gjør dette, er noe vi jobber med i forkant av sommeren, og evaluerer i etterkant, avslutter styreren.