Gruppen som reiste på skyggepraksis til Polen. Bak fra venstre: Veronica Breivik, Linn Hege Ellingvåg, Reidun Myrstad, Ann Kristin Dybvik, Tone Ødegård og Elin Mari Strømsholm. Foran fra venstre: Elisabeth Myrseth, Cecilie Syltebø og Gretelill Vågsæther.
Gjorde flere endringer etter å ha vært på skyggepraksis i utlandet
Hvilestund for de eldste barna, mer bruk av ASK og mer lekemateriell tilgjengelig på avdelingene. Skyggepraksis-oppholdene i andre europeiske land har ført til endringer i Kristiansund-barnehagene Heinsa og Dale.
I snart fire
år har de kommunale barnehagene i Kristiansund jobbet med et prosjekt hvor inkludering,
tidlig innsats og endring av det spesialpedagogiske tilbudet til barn i
førskolealder har stått i sentrum.
Prosjektet «Tilpasset
barnehagetilbud i et tverrfaglig perspektiv», er et samarbeid mellom
barnehagene, opplæringstjenesten og PPT. Det overordnede målet er å få økt
kunnskap om hvordan man kan legge læringsmiljøet til rette for alle barn –
uansett forutsetninger.
Det forteller enhetsleder for barnehage og
opplæringstjenesten, Elin Mari Strømsholm.
– Som en del
av dette arbeidet har vi deltatt i skyggepraksis i flere land i regi av
Erasmus+-programmet. Nå har kommunen blitt Erasmus+-akkreditert og har utvidet
prosjektet til også å gjelde to barneskoler i kommunen. Ved at vi har blitt
akkreditert, kan vi motta midler i fem år fremover og dra på skyggepraksis til
enda flere land, opplyser hun.
Prosjektet endret
nylig navn til «Læringsmiljø og inkludering», men målet er det samme:
– Å skape
læringsmiljøer som gir gode vilkår for læring og utvikling for alle barn.
Styrking
av det allmennpedagogiske tilbudet
Gjennom
tverrfaglig samarbeid skal ulike problemstillinger knyttet til inkludering og
tidlig innsats belyses, opplyser Strømsholm.
– Vi ønsker
å redusere behovet for selektive tiltak gjennom å videreutvikle grunnkvaliteten
i barnehagene og det forebyggende arbeidet.
I løpet av
prosjektet skal de ansatte blant annet få økt kunnskap om hvordan aktiviteter
kan tilpasses det enkelte barns forutsetninger slik at barna får
mestringsfølelse innenfor det allmenpedagogiske tilbudet, forteller hun.
Annonse
Skyggepraksis
–
Internasjonalt samarbeid gjennom Erasmus+, er én av tilnærmingene vi benytter i
forbedringsarbeidet vårt, sier Strømsholm.
Høsten 2022
dro grupper av barnehageansatte, representanter fra PPT og opplæringstjenesten
på skyggepraksis til både Polen og Finland. Vinteren og våren 2023 ble det
arrangert nye turer, denne gangen til Spania og Sverige.
De to
barneskolene som etter hvert har kommet inn i prosjektet har besøkt skoler i
Italia, Belgia og Nederland. Og nylig dro ansatte fra barnehager og opplæringstjenesten
på skyggepraksis til Østerrike.
– Vi ønsker
å se på hvordan det arbeides med inkludering i andre land: Hva kan vi lære av
dem? Og hva kan vi være stolte av og videreutvikle hos oss selv? Vi har lært
noe på alle turene, sier Strømsholm, og opplyser at de neste vår skal reise til
Belgia og Spania.
– I forkant
av hver reise må gruppa som skal på skyggepraksis bli enige om ti spørsmål de ønsker svar på under oppholdet, som
omhandler inkludering og læringsmiljø. Formålet
er å snevre inn hva man skal se etter, forteller hun videre.
I etterkant av
turen deler gruppa det de har sett og lært med de øvrige ansatte i
deltakerbarnehagene og -skolene.
OM ERASMUS+
Erasmus+ er EU-programmet som støtter utdanning, opplæring, ungdom og sport i Europa. Budsjettet er på 26.2 milliarder EURO.
2021-2027 programmet har sterkt fokus på sosial inkludering, grønne og digitale overganger og å fremme unge menneskers deltakelse i et demokratisk fellesskap.
Dette programmet har nå Kristiansund kommune blitt en del av, som en av få norske kommuner så langt.
Akkrediteringen gir ansatte i kommunens barnehager, skoler, opplæringstjenesten og PPT mulighet til å dra på skyggepraksis i andre land.
Økt bruk
av ASK
Ifølge
Strømsholm har skyggepraksis-oppholdene gitt dem noe å tenke på når det
gjelder:
Hjernens
behov for hvile, bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), mat som
middel for konsentrasjon og sosial utjevning, betydningen av bevegelse når barn
oppleves som svært aktive, normalitetsbegrepet og pedagogrollen.
Hun forteller
at det blant annet har skjedd en endring i barnehagenes bruk av alternativ og
supplerende kommunikasjon (ASK) i løpet av prosjektet.
– Vi har
latt oss inspirere av hvor godt de jobber med ASK i Finland og Sverige. Nå har
alle barnehagene innført mye mer bruk av dette som et tilskudd innenfor det
ordinære tilbudet, og ikke bare med tanke på de barna som særlig trenger det.
– Vi har
også lært mye om hjernens behov for hvile. Vi er inne i en tid hvor barn
bombarderes med inntrykk gjennom dagen. Ute i Europa ser vi at de flere steder
legger til rette for hviling og soving også for fem- og seksåringer. Det har vi
nå lagt til rette for i flere av våre barnehager, forteller hun.
Mer hvile
for de eldste
I Heinsa
barnehage har de innført hvilestund midt på dagen for alle barn uansett alder,
opplyser styrer Cecilie Røkkum Syltebø.
– Vi har
gått til innkjøp av madrasser og tepper til de eldste barna. De har med seg en
bamse eller lignende, og ligger og hører på lydbok eller klassisk musikk. De
eldste hviler i rundt 30 minutter eller lenger hvis de vil, og så har vi rolige
aktiviteter for de som blir fort ferdige.
– Vi har
fått tilbakemeldinger fra foreldre på storbarn om at de synes barna er mer
opplagte når de kommer hjem. De spiser bedre til middag og er generelt mindre
slitne. Selv synes vi det har blitt mindre konflikter på avdelingene, forteller
styreren.
Forskjeller
Syltebø har vært
med på tre utenlandsturer – til Polen, Sverige og Østerrike.
– Det er
store forskjeller fra land til land. I en av barnehagene vi besøkte i Polen fortalte
de for eksempel at de ikke gikk ut hvis det var under 18 grader. De hadde også ganske små rom, uten lyddemping. Vi så flere ting som gjorde at vi tenkte at vi er glade
for at vi har det som vi har det.
– Samtidig så
vi mye bra, spesielt når det gjaldt det spesialpedagogiske tilbudet. Det var godt tilrettelagt med ulike rom og fysioterapi. De hadde ofte faste ansatte i
skolene og barnehagene som utførte oppgavene, så de trengte ikke hente inn eksterne
i så stor grad som vi gjør i Norge. De har samlet tilbudet på en annen måte. Her
har vi kanskje noe å lære, sier Syltebø.
Styreren
forteller at utenlandsbesøkene også har vært en kilde til inspirasjon når det
gjelder utforming av det fysiske miljøet i barnehagen.
– Når vi er
på reise ser vi mye på de fysiske læringsmiljøene. Vi har
sett mange smarte og enkle løsninger som kan berike leken.
Barnehagelederen
setter stor pris på muligheten til å dra på skyggepraksis:
– Man får
oppleve mye i forbindelse med disse turene. Vi får ikke bare se hvordan de
arbeider i andre land, men også oppleve en del kultur.
Mer lekemateriell
står fremme
Også i Dale
barnehage har det blitt gjort endringer i det fysiske innemiljøet som følge av
skyggepraksis i utlandet.
–
Barnehagene vi besøkte i Sverige var knallgode på å skape gode fysiske
læringsmiljø for barna. De var veldig bevisste på å dele rommene inn i ulike
soner. De hadde også veldig mye materiell fremme til enhver tid, forteller
barnehageleder Grethe Kristin Ulseth Neergaard.
– Vi hadde
allerede fokus på å gjøre materiell mer tilgjengelig for barna og trodde vi
hadde kommet langt i dette arbeidet, men da vi var i Sverige så vi at vi enda
hadde en lang vei å gå. Det vi så på tur ble tatt med tilbake til barnehagen og
satt ut i praksis ganske fort.
I tillegg
til Sverige, har styreren vært på skyggepraksis i Østerrike.
– Formålet
med alle disse turene er å se hvordan barnehagene jobber med inkludering i det
allmennpedagogiske tilbudet, og å hente litt inspirasjon, sier Neergaard.
Man kan lære
mye av å observere andres praksis, påpeker hun.
– I Sverige
var vi i et område hvor de hadde mange minoritetsspråklige barn og det var
spennende å høre om hvordan barnehagene jobber med dette, og hvordan det
påvirker arbeidet deres, sier hun.
– Her var
det mye inspirasjon å hente! For eksempel hvordan vi i større grad kan bruke
symboler og hjelpemidler for å styrke inkluderingen av minoritetsspråklige barn.
Og hvordan vi kan få enda bedre kommunikasjon med foreldre som ikke snakker
norsk.
Reflekterer
over egne verdier
Innblikkene
i hvordan det jobbes i andre land setter i gang nyttige refleksjoner, forteller
Neergaard.
– Det får en
til å stille spørsmål ved egen praksis, se på hvilke valg vi tar og konsekvensene
det får. Hva gjør vi som er bra? For det er også viktig å fortsette med det som
er bra, sier hun.
– På turene
må vi reflektere over hvilke grunnverdier vi står for i Norge og hvordan disse videreføres
i barnehagen vår. Det er fascinerende å se hvor likt det er fra land til land
på mange måter – for barn er jo barn, og samtidig hvor ulikt det pedagogiske
tilbudet kan være.
– Selv om vi
ønsker flere hender inn i barnehagene våre, har vi heldigvis bedre bemanning
enn i noen av landene vi har besøkt hittil. Det er viktig, for jo lavere
bemanning du har, jo mer påvirker det måten du kan jobbe med barna. Når det er
mange barn på få ansatte må man ha mer fokus på disiplin og man blir mer
firkantet, sier styreren.
– Lærer
mye om oss selv
Erasmus+-samarbeidet
innebærer også at barnehageansatte fra andre land kan delta på skyggepraksis i
Kristiansunds barnehager.
I fjor hadde
Dale barnehage besøk av kolleger fra Sverige. I februar neste år får de besøk
fra Østerrike, opplyser styreren.
– Hvordan
var det å ha folk på skyggepraksis i egen barnehage?
– Det var en
veldig positiv opplevelse.
– Når man
skal vise frem egen enhet settes det i gang en refleksjonsprosess i hele
personalgruppa: Hva er viktig for oss? Hvordan jobber vi? Gjennom å ha folk på
skyggepraksis lærer vi mye om oss selv, og vi blir mer bevisst på egen praksis,
sier styreren.
Pedagogrollen
Enhetsleder
for barnehage og opplæringstjenesten i Kristiansund, Elin Mari Strømsholm,
forteller at skyggepraksis også har satt i gang en tankeprosess knyttet til
pedagogrollen.
– Det vi har
sett under besøkene, er at vi i Norge har en god bemanningsnorm i forhold til
barnehager i mange andre land, men vi har også en del flere pålagte
oppgaver som gjør at pedagoger og andre ansatte blir tatt bort fra barnegruppa.
Derfor må vi se på hvordan vi kan bruke ressursene våre på en bedre måte. Jeg tenker
at vi trenger enda flere barnehagelærere fremover, men vi må bruke dem på
riktig måte, sier hun.
Hun ønsker
seg også flere spesialpedagoger inn i barnehagene.
– I
fremtiden kommer vi nærmest til å slåss om fagkompetansen både i barnehage,
skole, og pleie og omsorg fordi vi ikke har nok folk til å fylle oppgavene vi
ønsker skal bli gjort. Derfor må vi begynne å tenke annerledes. I pleie og
omsorg ser man nå på innholdet i hjelpepleier- og sykepleierrollene, jeg tror
man må gjøre samme øvelse i barnehagene. Gå igjennom hva en pedagog skal gjøre
i barnehagen, sier Strømsholm.
For mange
stillesittende aktiviteter?
I november
samler hun alle barnehagelærerne og styrerne i de kommunale barnehagene for å
drøfte nettopp pedagogrollen.
– Jeg tror
at vi styrker grunnkvaliteten i barnehagene gjennom å gjøre pedagogene enda
tryggere i utøvelsen av rollen sin. Da kan de i større grad hjelpe barn som har
mindre utfordringer, slik at det ikke trenger å bli saker for PPT.
– Det kan for
eksempel være snakk om barn som er urolige. Da er vi nødt til å vende speilet
mot oss selv: Hva gjør vi for at barn med uro i kroppen skal få en god
barnehagedag? Har vi for mange stillesittende aktiviteter så lager vi et
«problem», sier Strømsholm.
Et av målene i prosjektet er at
de ansatte skal bli enda bedre på å tilpasse aktiviteter til det enkelte barns
forutsetninger, slik at barna får oppleve mestringsfølelse innenfor det
allmennpedagogiske tilbudet, minner hun om.
– Pedagogene
gjør en veldig bra jobb i dag, men med mer tid til direkte arbeid med barna vil
de få brukt sin kompetanse bedre.
– Forplikter
Strømsholm
gleder seg til å ta fatt på det videre arbeidet i prosjekt «Læringsmiljø og
inkludering».
Hun forteller
at samarbeidet med barnehager og skoler i blant annet Østerrike, Spania og Finland
vil fortsette neste år.
Det
planlegges nye skyggepraksisopphold. Og til våren får kommunen besøk av både
barnehage- og skoleansatte fra Belgia og Spania.
– Når man er
så heldig å få lov til å dra på skyggepraksis i andre land, forplikter det også
til å gi noe tilbake. På samme måte som vi lærer mye på disse turene, må de få
mulighet til å komme hit til Kristiansund og lære av oss.
Spanjolene
ønsker blant annet å se på hvordan PP-tjenesten jobber, opplyser Strømsholm.
– Dette har
blitt et veldig stort prosjekt og vi gleder oss til fortsettelsen.