Private barnehager skårer høyt hos foreldre.Istock
– Tusen takk, assistenter!
– Er det virkelig det så mange tror? At hvis man bare har barnehagelærerutdanningen er man egnet til å jobbe med barn? spør en forundret Nathalia Rabiah Butt.
Barnehagelærer Nathalia Rabiah Butt
PublisertSist oppdatert
Annonse
Etter at de første resultatene fra forskningsprosjektet «Gode barnehager for barn i Norge» (GoBaN) og «Blikk for barn» (BFB) ble lagt frem på mandag, så har det florert med innlegg på nett og sosiale medier hvor det snakkes om å øke kompetansen i barnehagen ved å ansette flere pedagoger. Jeg har selv vært en aktiv deltaker i diskusjonene disse innleggene har skapt. Meningene er mange og ulike.
Noen mener at ved å øke den faglige kompetansen til personalet, så vil det bidra til en bedre barnehagehverdag for barn. Andre mener at den faglige kompetansen ikke nødvendigvis vil kompensere for de personlige egenskapene man har. Men hvem har egentlig rett? Er løsningen for å øke kvaliteten i barnehagen å ansette folk med reell utdanning og kompetanse? Er det slik at de med utdanning automatisk bidrar til å gi barna i barnehagen en bedre hverdag?
Jeg merker jeg blir litt matt hver gang jeg leser kommentarer og innlegg hvor det står «vi trenger flere fagfolk for å øke den faglige kompetansen i barnehagen». Er det virkelig det så mange tror? At hvis man kommer med barnehagelærerutdanningen så er man egnet til å jobbe med barn? Da føler jeg meg nesten nødt til å rope ut at det overhodet ikke stemmer!
Jeg har jobbet i barnehage i ni år uten utdanning og formell kompetanse innenfor det å jobbe med barn. Og hvor mange ganger jeg har vitnet pedagogiske ledere som ikke egner seg til å jobbe med verken barn eller andre voksne kan jeg ikke telle på fingrene mine engang. Her snakker vi om utdannede barnehagelærere og spesialpedagoger som kommer inn i barnehagen styrket med det som skal gi barna en innholdsrik hverdag, men de klarer rett og slett ikke å sette det ut i praksis.
Jeg tar barnehagelærerutdanning nå, og jeg ser hvor viktig det er med utdannede fagfolk som er dyktige og gode på det de gjør. Det hjelper svært lite å ta seg en utdanning hvis du ikke har evnen til å omsette teori til praksis når du kommer ut i arbeidslivet. Og det er der vi må få opp øynene våre! Det holder ikke å si at ved å utdanne og ansette flere fagfolk så hever vi kompetansen i barnehagen. Jo, selvsagt øker vi kvaliteten i selve barnehagen, men hva vil det hjelpe hvis de som har denne kompetansen ikke kan praktisere det for å bedre hverdagen for barna?
Nå vil jeg absolutt ikke bli misforstått, jeg er helt for at vi burde ha fagfolk i barnehagen. Men gode og dyktige fagfolk! Ikke alle slags folk bare fordi de har en utdanning som vil være med på å øke kvaliteten i barnehagen. Fordi kvaliteten i barnehagen kan kun økes hvis det faglige blir synlig i det praktiske med barna. Og det er der en del pedagoger feiler.
Så vil jeg rette oppmerksomheten mot de som den siste uken har følt at de ikke gjør en god jobb fordi forskning viser at kvaliteten i det faglige for barn under tre år er dårlig. Jeg vil rette oppmerksomheten deres mot de som de siste dagene har vært preget av å føle at de ikke er like viktige, at jobben de gjør ikke er bra nok for barna. De dyktige, tålmodige, omsorgsfulle assistene. Jeg vil bare begynne med å si tusen takk! Tusen takk for at dere hver dag står opp og kommer dere på jobb og gleder dere til å se barna. Jeg vil si tusen takk for at dere ser barna, anerkjenner og leker med dem.
Jeg vil takke dere for kjærligheten og varmen dere legger inn i den jobben dere gjør. For dere er fantastiske og herlige mennesker som barna er glade i. Dere har kanskje ikke utdanningen som enkelte ønsker, men det betyr på ingen måte at jobben dere gjør ikke er bra nok. Husk at det er godt for barna å ha noen som ikke hele tiden ser på dem med øyne som kartlegger, som observerer og følger med.
Noen ganger er det så godt å få være seg selv og bli sett og anerkjent for den man er, for det man gjør. Det er godt å bare være seg selv, det er godt å være et barn. Så til alle dere dyktige ufaglærte assistenter, husk dette; emosjonell intelligens, reell omsorg, gleden av å jobbe med barn, den kan aldri konstrueres gjennom kompetanseløft. Det kan aldri læres, og det er så viktig. Så dere skal på ingen måte føle at dere er mindreverdig til å jobbe med barn fordi dere ikke har den faglige kompetansen.
Annonse
Dere skal være stolte, fordi kommer dere på jobb hver dag og smiler, ser barna, anerkjenner dem og utrykker glede, så har dere allerede bidratt med å gi barna noe av det meste og beste som trengs. Vi alle trenger ikke å være pedagoger, vi alle trenger ikke å ha den faglige kompetansen til å gjøre en god jobb med barn. På lik linje med at ikke alle utdannede pedagoger egner seg til å jobbe med barn. Men sammen med gode barnehagelærere og andre dyktige assistenter så kan vi gi barna et innholdsrik hverdag hvor vi er med og bidrar til deres utvikling.
Så ja takk til flere gode utdannede barnehagelærere og fagfolk i barnehagen. Og ja takk til flere barnehageassistenter som elsker å jobbe med barn. Og til slutt vil jeg personlig si tusen takk til alle ufaglærte og dyktige assistenter i hele Norge som gjør en kjempejobb med barna og bidrar til en hverdag som gir dem trygghet, omsorg og kjærlighet! Jeg takker dere!
Har du meninger om det Nathalie R. Butt skriver? Del gjerne dine meninger i kommentarfeltet under.