Tilbyr utedresser til barna: – Vil være ledende på bærekraft og miljø
Et barnehagebarn rekker ikke å slite ut utedressen før den blir for liten. Det er utgangspunktet i et pilotprosjekt med positivt fortegn for både miljøet og barnehageforeldrenes økonomi.
Norske forbrukere kjøper i dag dobbelt så mye klær som vi gjorde på nittitallet, og nordmenn er helt i toppen av de som bruker og kaster mest klær i Europa. Bruk av kjemikalier på fabrikkene i noen av de landene som produserer mest klær til det norske markedet, forurenser jord og elver, og er farlig for helsa til de som jobber på fabrikkene. Det er noen av årsakene til at klesproduksjonen er en klima-, miljø- og etikkversting, ifølge Framtiden i våre hender.
Nå står Norlandia og klesprodusenten Viking i bresjen for et prosjekt som både kan bidra til å redusere overforbruket – og legge grunnlag for gode holdninger hos barnehagebarna.
– Vi ønsker å være ledende på bærekraft og miljø.
Slik forklarer prosjektleder Elisabet Eggan i Norlandia utgangspunktet for piloten som etter hvert vil sikre barn i 12 Norlandia-barnehager tilgang til skikkelige utedresser. Barna får utlevert like vinterdresser til bruk i barnehagen, og når de blir for små, bytter de til en større størrelse. Slik sikrer de klærne et lengre liv enn de sannsynligvis ville fått hvis foreldrene måtte kjøpe de selv.
Grønn satsing
– Vi har en satsing i Norlandia-barnehagene, Go green, som gjennomsyrer mye av det vi jobber med, og vi jobber blant annet målrettet for at samtlige barnehager i konsernet skal sertifiseres som Grønt Flagg-barnehager.
«Sammen ønsker vi å inspirere barna til å forstå at gjenbruk, gjenvinning og ulike miljøtiltak ikke bare er viktige, men også en del av våre daglige handlinger og holdninger. Det er måten vi tar vare på miljøet på, og hvordan vi gir fremtidige generasjoner en sjanse til å oppleve den fantastiske naturen slik vi får oppleve den i dag.
Bærekraftig utvikling handler om naturen, økonomien og hvordan vi lever sammen som samfunn. Vi veileder vi barna i å forstå hvordan de aktivt kan bidra til å ta vare på miljøet. Vi ønsker å inspirere barna til å omfavne gode verdier, oppmuntre nysgjerrighet og engasjement, og få økt kunnskap til å bidra til et miljøvennlig og bærekraftig samfunn.»
Slik beskrives Go green-satsingen på Norlandias hjemmesider.
– Veldig mange av barnehagene våre jobber veldig bevisst med for eksempel gjenbruksstasjoner, og ulike miljøsatsinger. Bærekraft og miljø er utgangspunktet, men i tillegg er det flere perspektiver som gjør det til et prosjekt vi er skikkelig stolte over.
Alle er like
Eggan nevner også sosial utjevning, og at vi bor i et land med mye vær.
– Vi får allerede nå tilbakemelding om at barna er lenger ute, fordi de holder seg varme. Og kvalitetsdresser er kostbare. Vi setter ikke krav på hvor gode dressene foreldre kjøper til barna skal være, men vet at en skikkelig dress fort kan komme opp i 2 500 kroner. Alt er blitt dyrere, og for enkelte familier i dagens samfunn kan det bli mye penger. Samtidig bor vi i Norge, med et klima som gjør det viktig med ordentlige klær. Vi vil bidra til å støtte opp om at barna har gode nok klær til å være ute, at ikke det blir en hindring.
Så langt er fire barnehager i ferd med å teste ordningen, der barna får hver sin like utedress. Når de vokser ut av den, tar andre barn over. Etter hvert skal i alt 12 Norlandia-barnehager omfattes i prøveprosjektet.
– Vi har sikkert barn som klarer å slite de ut, men utgangspunktet er et mål om at dressene skal brukes av tre barn. Da blir det færre dresser i omløp.
Fornøyde foreldre
En av barnehagene som er i gang, er Norlandia Sjøstjerna barnehage på Melbu i Nordland. Foreldrerepresentant Ina Stabell er intervjuet i Vesteraalens Avis, som tidligere har omtalt saken.
– Vi synes det er kjempebra, både økonomisk sett og for utjevning av forskjeller. Det er kanskje ikke alle som har råd til en ordentlig god vinterdress. Når de vokser ut av dressen kan man levere den inn og så får man en større størrelse, sier Stabell til avisen, og fortsetter:
– Så er det dette med at hvis det blir et hull så kan man levere inn og få det fikset.
Hun forteller at også de andre foreldrene er fornøyd med tilbudet.
– Det eneste arbeidet du har er å vaske de når det trengs, ellers fikser barnehagen resten. Det er greit fordi mange kjøper dobbelt opp for å ha en hjemme og en i barnehagen, men nå vet vi at de har det de trenger der uansett og man kan også ta med dressen hjem.
Får testet klærne skikkelig
Key account manager Karianne Gulla i Viking er prosjektleder, og den som tok initiativ til å samarbeide med barnehagene.
– Det handler om flere ting for vår del. Det ene er at vi laserte en tekstilkolleksjon for barn for to år siden, etter å ha vært markedsledende på fottøy. På denne måten får vi førstehånds tilbakemeldinger fra våre kjernebrukere, som er nettopp de barna som bruker klærne ganske hardt i barnehagene. De gir oss gode tilbakemeldinger på hvor det er mest slitasje, sier hun, og forteller at klærne blant annet har blitt ekstra forsterket enkelte steder, og at sømmer er justert og flyttet etter tilbakemeldinger fra barnehagene.
– Og så vil vi gå i bresjen for bærekraft. Målet til barnehagene er å bruke de lengst mulig, og da får vi også testa det: Hvor lenge tåler produktene våre barnehagebruk? Vi har også levert ut reparasjonssett til barnehagene. Vi har et langsiktig mål om at de skal kunne sende dem inn til reparasjon, men per i dag er det dyrere å gjøre det enn å produsere en ny.
Her kan du lese mer om hvilke avtrykk produksjonen til Viking setter på miljøet.
– Men er ikke det å selge mest mulig klær et mål for en klesprodusent?
– Man vil jo selvsagt selge mest mulig, men vi har et ønske om at folk skal kjøpe best mulig kvalitet så klærne holder så lenge som mulig. At vi lærer forbrukerne å ta vare på dressene.
Gulla har også fått med seg tilbakemeldingen om at barna er lenger ute i løpet av barnehagedagen.
– Dette er et prosjekt vi er veldig gira på, og vi blir veldig glade når det også betyr at barna får være mer ute. At dressene er like bidrar også til sosial utjevning.
I tillegg til Norlandia, samarbeider Viking også med fem barnehager i Espira.
– Vi er i startfasen, så vi må etter hvert se an om det er noe vi ønsker å gjøre videre. Hvis vi skal utvide prosjektet må vi være sikre på at det fungerer godt. I dag ser vi at det blir litt ekstra jobb blant annet for styrerne, sier hun.
Gjenbruksdugnad
Tar man utgangspunkt i at samtlige 266 916 barnehagebarn i Norge har behov for en vinterdress til barnehagebruk – i tillegg til at de har en hjemme, er det snakk om over en halv million klesplagg. Selv om dressen i mange tilfeller går i arv til mindre søsken, og man ikke trenger å kjøpe en ny til barnehagestart hvert år, blir det likevel veldig mange plagg.
– På et frokostmøte i regi av Grønt flagg nylig, lærte jeg at hver nordmann i snitt eier 349 klesplagg. Klesproduksjonen utgjør en stor del av den samlede byrden på miljøet. Kan vi forlenge levetiden til noen av plaggene, og på den måten minske klimagassutslippene, er det superviktig. Det er først og fremst det dette handler om, sier Elisabet Eggan i Norlandia.
– Det aller beste hadde selvsagt vært om vi fikk til dette i alle barnehagene våre, men om vi kommer dit gjenstår å se. Det er en kostnad for oss, og det er ikke sånn at det er flust med penger i sektoren. Samtidig er det viktig for oss å bidra til gjenbruksdugnaden.