DEBATT

Bildet er tatt i en annen sammenheng. Skivik barnehage.
Nå må politikerne lytte til barnehageansatte, er oppfordringen fra studenter ved Høgskulen på Vestlandet.

Politikerne svikter - barna betaler prisen!

Politikernes manglende prioritering av barnehagesektoren truer barnas beste. Vet de egentlig hva vi gjør? 

Publisert
  • Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.

Stadig får vi høre hvor vi viktige og uunnværlige vi er, vi som jobber i barnehage. Barna våre blir trukket fram som vår viktigste ressurs. Likevel kan det se ut til at det er barna politikerne er minst opptatt av. 

Barnehageloven sier at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn for alle handlinger og avgjørelser som berører barn. Et hensyn som politikerne ser ut til å ha glemt? Når det gjøres økonomiske innstramminger og valg som får en direkte konsekvens for kvaliteten på barnehagetilbudet, er det faktisk barna våre det går mest utover. Konsekvenser som i verste fall bryter barnehageloven og gjør det umulig å arbeide i tråd med forskriften om rammeplan for barnehage. 

Igjen sitter ansatte med en frustrasjon over manglende forståelse for sektoren de jobber i. 

Å arbeide i barnehage er komplekst og krever gode rammebetingelser for å sikre kvalitet i barnehagetilbudet. Samtidig handler det om faglig autonomi, bygget på tillit til at viktige samfunnshensyn og faglige standarder ivaretas. Dette krever at politikerne anerkjenner og prioriterer rammebetingelsene som er nødvendige for en velfungerende sektor - til barnas beste.

Barna tilbringer store deler av hverdagen sin i barnehagen, og det er vi som jobber i barnehagen som har kunnskapen og kompetansen om hva som trengs for å ivareta barns behov for lek, omsorg og allsidig utvikling. Som barnehagelærere har vi kunnskapen om hva et godt barnehagetilbud skal inneholde. Lek, for eksempel, er en sentral del av barnehagehverdagen. En viktig del av jobben er å være på gulvet med barna og leke. Det handler om å være sammen med barn som utforsker og oppdager verden og tar de første stegene ut i samfunnet. 

Slik situasjonen er nå, med store bemanningsutfordringer, mangel på vikarer og høyt sykefravær, står leken faktisk i fare! 

Vi trenger å være med i leken.

Fordi, gjennom vår utdannelse som pedagoger har vi ekspertkompetanse på hva lek innebærer og hvorfor den er helt avgjørende for barns utvikling og læring. Leken er indre motivert. Gjennom leken bearbeider barn inntrykk og opplevelser, slik at grunnleggende ferdigheter og forståelse for verden kan utvikles. Vi som pedagoger jobber målrettet og intensivt for å fremme barns utvikling gjennom et møysommelig arbeid der vi både direkte og indirekte tilrettelegger for gode lekemuligheter. Dette er bare en av de brikkene som skal være på plass i et puslespill som også består av kontakt med foreldre, grunnleggende omsorg, samarbeid med eksterne instanser, utviklingsarbeid, arbeidsmiljø og så mye mer. Derfor er det på høy tid at vår profesjon blir sett og anerkjent, og at samfunnsmandatet vi er satt til å forvalte, tas på alvor!

Nå må vår stemme bli hørt. Det er på tide at politikerne tar ansvar! 

Powered by Labrador CMS