Forbord er utdannet helsesykepleier, og sammen med
Espen Sillerud-Bryhn gründer og driver av selskapet Foreldremestring AS, som
tilbyr kurs og veiledning for småbarnsforeldre, barnehager og lærere.
De deler også sine tips i sosiale medier.
Får foreldrereaksjoner
Nå kjenner hun behov for å komme med motsvar
til noe av det regionleder for Læringsverkstedet i Agder, Lene Danielsen, trakk
fram i et intervju med Barnehage.no nylig.
Les saken her: Ser at
flere barn utfordrer de ansatte mer enn før
Danielsen sa blant annet dette:
‒ Det er sannsynligvis veldig mange årsaker
til at det har blitt som det er, og jeg vil ikke være for bastant. Men vi ser
jo at synet på barn har endret seg over tid. Barn skal høres mye mer, de skal
ha valg, og de skal ha medvirkning i eget liv. Vi undrer oss om det kanskje har
gått litt for langt?
Forbord benekter ikke utviklingstrekket som
sådan, men sier at hun reagerer på at det stadig pekes mot foreldre og
grensesetting.
– Jeg får et inntrykk av at vi må finne noen
som har skylda for at barna «oppfører seg dårligere» eller utfordrer mer med
atferden sin. Etter denne og lignende artikler, hagler det inn meldinger fra
fortvilte foreldre som sier at de begynner å tvile på seg selv og «det nye
barnesynet», forteller hun.
– Blir misforstått
Forbord har bakgrunn som helsesykepleier i
skolen. Tidligere har hun også jobbet i barnehage. Med Foreldremestring
forteller hun at hun har veiledet cirka 5000 foreldre.
‒ Vi har forstått viktigheten av det nye
barnesynet en god stund, men vi er i startgropa av å ta det i bruk, fordi vi
har med oss så mye bagasje som gjør at vi reagerer på autopilot ut fra det
gamle barnesynet, hvor vi ser på barna som vanskelige.
Hun konstaterer at det hersker en stor
misforståelse om at den nye måten å se barn på handler om at barna skal få
bestemme alt selv, og styre skuta.
‒ Det er selvfølgelig helt feil. Vi kan aldri
anerkjenne barns, eller menneskers følelser for mye. Men det er ikke til hinder
for å sette tydelige, kjærlige grenser.
‒ Barn i selvstendighetsalderen har et
biologisk behov for å få bestemme stadig mer over seg selv, for mer autonomi.
Kjemper vi imot dette naturlige behovet, ender vi raskt inn i maktkamper og et
barn som eksploderer!
Verre for hvem?
Hun stiller også spørsmålet «Hvem er det
verre eller vanskeligere for, om barn utagerer mer enn før?»
‒ Denne problemstillingen fører til mye
undring hos meg. At barn tør å si imot, gi uttrykk for misnøye og vise følelser
ser jeg på som svært positivt, forklarer Forbord.
‒ Hvor skal grensen gå da, tenker du, mellom
selvbestemmelse og voksenstyring?
‒ Det er et veldig stort spørsmål. Barna
trenger grenser og rammer. Det er bra med en visuell dagsplan, som viser hva
som skal skje. Og så kan foreldre bestemme hva som skal være til middag, mens
barnet velger hva som skal være på asjetten, eller om han eller hun skal ha den
røde eller blå koppen. Når vi med store kontoer i sosiale medier snakker om å
gi barna valg, så er det vi voksne som bestemmer de store rammene, mens barna
kan få små valg innenfor de rammene vi lager.
Forbord mener det blir en feilslutning å
koble slike råd med ettergivende foreldre.
‒ Og hvis foreldre på bakgrunn av den typen
utsagn blir usikre og tenker «nå må jeg passe på å ikke gi for mye valg», eller
«passe på å ikke anerkjenne barnas følelser», så er det uheldig, mener hun.
– Handler ikke om vold
‒ Du opplever at det pekes mot foreldrene når
barn utagerer mer enn før. Men Danielsen sier jo også at barnehagene må se på
egen praksis?
‒ Ja, barnehagene må se på egen praksis. Men
det er vanskelig å møte barna på sine følelser og behov i en så sårbar fase når
man er så få ansatte og barna har så store behov.
Helsesykepleieren reagerer ellers sterkt på tilfeller hvor ordet «vold» blir brukt i omtalen av barnehagebarn.
Hun retter ikke denne kritikken mot Danielsen, men påpeker at andre har brukt begreper som vold og trusler om hendelser i barnehagene.
‒ Dette får foreldre til å føle at de har
voldelige barn, en «minikriminell», og at de som foreldre gjør noe galt, mener
hun.
Forbord peker på at evnen til å håndtere
store følelser er under utvikling for barn i barnehagealder.
‒ Så dette handler ikke om vold. Det handler
om små barn som enda ikke har evnen til å kommunisere sine følelser og behov.
«Hele systemet»
‒ Hvis det er slik at barna utfordrer så mye
mer nå enn tidligere, så tenker jeg vi må se på hele systemene rundt oss og
barna, sier Forbord.
Hun viser til at begge foreldre ofte må
tidlig ut i jobb, noe som gjør at mange barn har lange dager i barnehagene. Og
at mange barnehageansatte selv etterlyser bedre bemanning, for å bli bedre i
stand til å møte alle behovene barna har i en viktig og sårbar fase, hvor
hjernen er i stor utvikling.
Hun nøler ikke med å kalle det et problem når
noen av de yngste barna tilbringer 9-10 timer i barnehagen. Men understreker at
hun ikke sier det for å gi foreldrene dårlig samvittighet.
‒ Atferd er kommunikasjon, og når barna
utfordrer oss med atferden sin, så kommuniserer de at de har noen behov de
trenger å bli møtt på. Så hvordan kan vi klare å møte barna på sine behov, slik
at den utfordrende atferden avtar? Jo i fellesskap, heller enn å skylde på
hverandre.
‒ Ja, slitne foreldre som må jobbe lange
dager, kan gi barna for mye skjerm eller streve med grensesetting. Men her er
det mange faktorer som henger sammen, fortsetter hun.
Støtter oppfordring
Forbord sier at den generelle
samfunnsutviklingen har gitt foreldrene mindre tid med barna.
‒ Hva om det ikke er deg eller meg, men
systemet rundt oss som forårsaker utviklingen? Det er ikke grenser som er
problemet her, det er at barna ikke blir møtt på sine grunnleggende behov. Det
er nettopp derfor vi føler oss så maktesløse nå. Fordi vi lever i et samfunn
som ikke tilrettelegger for å skape robuste barn med en god psykisk helse,
lyder hennes påstand.
‒ Som fagblad hører vi stadig fra barnehager
som nettopp fremhever viktigheten av barns psykiske helse, og som hele tiden
jobber for å bidra til robuste barn. Vil du ikke si at det er et positivt
bidrag?
‒ Det er et fokusområde. Alle vet at det er
viktig nå. Og vi vet hva som skal til. I barnehagesektoren har vi samtidig
ansatte som skriker etter mer ressurser. At de virkelig ønsker, og vet
viktigheten av dette, er jeg ikke i tvil om. Men at to av dem skal klare å
støtte, speile følelser, validere og løse problemer med for eksempel inntil 12
treåringer samtidig, det er ikke mulig. Jeg får meldinger i innboksen av
fortvilte barnehagelærere også. Så oppfordringen til politikerne, om å sette inn mer ressurser, stiller jeg
meg bak.