Berit Bae var en av innlederne under et kveldseminar i regi av FUB, Utdanningsforbundet og Fagforbundet i forbindelse med årets barnehagedag.Foto: Bjørnar Vika/FUB
– Barna trenger flere ansatte sammen med seg hele dagen
– For å kunne oppfylle forpliktelsene som ligger i barnehageloven trengs det flere nærværende og observante ansatte med relevant faglig bakgrunn – hele dagen, sier Berit Bae.
Mandag
inviterte Foreldreutvalget for barnehager (FUB), Utdanningsforbundet og Fagforbundet
til kveldsseminar i Lærernes hus for å varme opp til barnehagedagen 14. mars.
Tema for
seminaret var betydningen av flere ansatte i barnehagen.
Professor
emerita Berit Bae, barnehagelærer, filmregissør og forfatter Jorge Roberto
Navarro Fica og professor Kari Carlsen holdt hvert sitt innlegg der de tok for
seg temaer som nærhet og tilgjengelighet, hvordan vi kan fange øyeblikkene ved
å være helhetlig til stede, og at barns beste skal vurderes i alle saker og
tiltak som berører dem.
– Må spre
oppmerksomheten på mange
– Det kan
være mange meninger om hva som er barns beste, men fra barns ståsted vet vi at
det er lek, og det å være sammen med venner som er det aller viktigste, sa
Berit Bae under sitt innlegg.
Bae er
professor emerita i barnehagepedagogikk ved OsloMet. Hun har forfattet en rekke
vitenskapelige artikler og bøker, deltatt i offentlige utvalgte og reist landet
rundt for å veilede ansatte i barnehager.
I sitt
innlegg fokuserte Bae på lek og dagens bemanningssituasjon. Hun kom med flere
eksempler på hvorfor hun mener det er viktig med nærværende og kompetente ansatte,
og hvordan mangelen på det samme kan være kritisk med tanke på barns beste og
hvorvidt barn virkelig er sikret et godt psykososialt miljø i barnehagen.
– Noen barn
strever med å komme inn i lek. De kan lett falle utenfor og forbli utenfor hvis
de ikke får støtte fra en nærværende ansatt. Jeg har observert barnehagelærere
som går inn i konstruktiv lek med barn som faller utenfor. Slike prosesser høyner
barnets status vis-à-vis andre barn og det bringer andre barn inn i det lekende
samspillet, sa Bae.
Å bli
inkludert i lek legger grunnlaget for en følelse av tilhørighet og vennskap. Å
stå utenfor er smertefullt og kan legge grunnlag for mistrivsel, samt være
kimen til en opplevelse av utenforskap, påpekte hun.
– Hvis du
som ansatt er alene om å ta vare på barnegruppen, må du spre oppmerksomheten din på
mange. I en slik situasjon kan det være vanskelig å fordype seg i samspill med
ett barn. For en vikar som mangler faglig bakgrunn kan det hende at barnet som
faller utenfor ikke en gang kommer inn på radaren. Eller det kan oppstå tvil om
hvordan man skal hjelpe dette barnet inn, sa Bae.
Annonse
Vanskeligere
å håndtere konflikter
Også når det
oppstår konflikter i lek trenger barn nærværende ansatte som kan hjelpe dem på
en konstruktiv måte.
– Mange barn
klarer å løse konflikter på egen hånd, men det hender også at konflikter eskalerer.
Hvis det er én ansatt som alene har ansvar for barnegruppen, er det lett å bli
stresset og gripe inn på måter som ikke nødvendigvis er konstruktive. Kanskje
har ikke den ansatte sett hele forløpet til konflikten og griper inn på en måte
som barna synes er urettferdig ut fra slik de har opplevd situasjonen.
Hvis barna
derimot får støtte fra en forståelsesfull ansatt, som tar deres opplevelser på
alvor og bruker tid sammen med dem, gir konfliktsituasjoner i lek gode muligheter
for læring om sosialt liv og vennskap, understreket Bae.
– Men
akkurat det å gi oppmerksomhet og bruke tid er vanskelig hvis du er i en veldig
presset arbeidssituasjon, med få ansatte til stede.
Noen ganger trenger
barn også at ansatte bidrar til fremdrift og utvikling av leken, påpekte Bae videre.
– På noen
avdelinger synes det som om barna virrer rundt. De har liksom ikke ro til å
konsentrere seg om noe. Da trenger de støtte til å konsentrere seg. For
eksempel av en ansatt som tilbyr dem ideer eller materialer, eller samler dem
og stimulerer til felles lek. Uten konsentrasjon om noe felles blir det faktisk
vanskeligere å ta vare på relasjoner, sa Bae under sitt innlegg.
– Igjen tydeliggjøres
viktigheten av ansatte som er nærværende og observante med tanke på hva som foregår
mellom barn – ansatte som har tid og kunnskap til å samle barna i felles
aktivitet. Men som vi vet fra undersøkelser, er både nærvær og tid mangelvare
en god del steder en god del av dagen.
Med dagens
minstenorm for bemanning har halvparten av barnehagene full bemanning kun tre
timer om dagen, ifølge Bae.
Flere ansatte
Barnehager
er forpliktet gjennom barnehageloven til å ta barns stemme inn i vurderingen av
det daglige arbeidet. De er også pålagt å legge vekt på hensynet til barns
beste og sikre barna et godt psykososialt miljø, understreket Bae.
Hun mener oppmerksomt
nærvær og flere ansatte er avgjørende for å få til dette:
– For å oppfylle
forpliktelsene som ligger i barnehageloven for alle som går i barnehage, trengs
det flere nærværende og observante ansatte med relevant faglig bakgrunn – hele
dagen, ikke bare noen timer.
Mulighet
til å bruke kompetansen
Også
representanter fra FUB, Utdanningsforbundet og Fagforbundet holdt innlegg under
seminaret, som ble fulgt av over 1500 personer – enten digitalt eller fra salen.
Dyktige
ansatte bidrar til en god barndom, påpekte May-Britt Sundal som er leder for
yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet.
– Alle barn
skal ha et godt barnehagetilbud og en god barndom. God barnehagekvalitet er
avhengig av at de ansatte får tid og rom til å bruke sin praktiske og
pedagogiske kompetanse, sa Sundal.
– Et godt og
forutsigbart arbeidsmiljø for ansatte vil gi bedre barnehagekvalitet for barna.
Klarer vi å bygge en vi-følelse blant de ansatte, vil hele laget rundt barna blomstre.
Dette vil kreve at vi har gjensidig tillit til hverandres kompetanse. Men for å
lykkes med arbeidet trenger vi tilstrekkelig bemanning gjennom hele åpningstiden.
Slik at alle ansatte får tid og mulighet til å bruke og utvikle sin pedagogiske
kompetanse.
– Må tas
på alvor
Nestleder i
Utdanningsforbundet, Hege Valås, pekte i sitt innlegg på at barna lever sine liv
i barnehagen, her og nå:
– Det som
skjer i barnehagen må tas på alvor.
Valås trakk
frem regjeringens ambisjon om at 25 prosent av de ansatte skal være fagarbeidere
og 60 prosent skal være barnehagelærere innen 2030.
– Det er
veldig bra og helt nødvendig. Men det er ikke nok å skrive om det, det må også
gjennomføres. Og det kommer til å kreve både penger og politisk styring, sa
Valås.
Å bruke
penger på barnehage er å investere i fremtiden, påpekte hun.
– Under
koronapandemien så vi at mye gikk i stå og i stampe fordi de ansatte ikke kunne
jobbe fleksibelt og utnytte hver minste personalressurs. De ansatte kunne ikke
hjelpe hverandre på tvers av avdelingene. De kunne ikke samarbeide om det
faglige og planlegge. Det var det ikke tid til. Mange fikk øynene opp for hvor
små marginer det er i denne organiseringen som vi holder på med hver eneste
dag.
– Vi må
fortsette å jobbe for mer tid til barn i barnehagen. Det betyr bedre bemanning,
bemanning som har kunnskap og kompetanse til å se barna og til å se verden
sammen med barna. Det betyr også at vi må ha tid til å planlegge og tid til å
være faglige, sa Valås.
– Bemanningsnormen
må styrkes
FUB-leder,
Einar Olav Larsen, var i sitt innlegg tydelig på at bemanningsnormen bør
forbedres.
– Vi i FUB er
opptatt av å sette bemanning på dagsordenen. Vi valgte dette som hjertesak
tidlig i denne utvalgsperioden, fortalte han.
Foreldreutvalget
ønsker en endring i bemanningsnormen slik at man må ha minimum én ansatt per to
barn under tre år og minimum én ansatt per fem barn over tre år.
I dag er det
minimum én ansatt per tre barn under tre år og én ansatt per seks barn over tre
år som gjelder.
– Vi trenger
en bedre norm, sa Larsen.
Han og resten
av FUB oppfordret foreldre, politikere og andre til å engasjere seg for å få til
en endring.
Barnehagedagen
Det er Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Foreldreutvalget for barnehager (FUB) som sammen står bak Barnehagedagen.
Årets markering setter søkelyset på betydningen av flere ansatte i barnehagen.
Barnehagedagen startet i 2005 med bakgrunn i en planlagt kampanje mot forslaget om endring av krav til kompetanse og pedagognorm i barnehageloven. Men regjeringen gjorde retrett, blant annet på grunn av en landsomfattende underskriftskampanje fra et foreldreråd som representerte 80.000 foreldre. Men det var likevel ønske om å synliggjøre barnehagens innhold og kvalitet, og det ble derfor tatt initiativ til en nasjonal Barnehagedag. Formålet var å synliggjøre barnehagedriften ved å åpne dørene til nærmiljøet og omverdenen.