De to siste
årene har PBL og Høgskolen i Innlandet (HINN) samarbeidet om utviklingen av piloten på Barnas verneombud (BVO) innenfor kompetanseområdene Barnehagemiljø,
mobbing og krenkelser og Barn med behov for spesiell tilrettelegging.
Nå arbeides det
med en evalueringsrapport om pilotbarnehagenes utviklingsarbeid innenfor disse
områdene.
Under
BVO-dagene kunne PBLs Kristine Rishaug Ruus og Vegard Meland fra HINN
presentere noen resultater fra rapporten som etter planen skal være klar i
juni 2024.
To av de foreløpige funnene er at utviklingsarbeidet har bidratt til økt bevissthet om ansvar og
holdninger man har som voksen, og økt kompetanse i å handle og legge til rette
for inkluderende praksiser, opplyste Rishaug Ruus og Meland.
170
pilotbarnehager
Barnas
verneombud er en satsing fra PBL der målet er å gi landets barnehageansatte økt
kompetanse i å forebygge, varsle og bidra til å hjelpe de minste og mest
sårbare i samfunnet innenfor følgende tre områder:
- Vold, omsorgssvikt og seksuelle
overgrep mot barn
- Barnehagemiljø, mobbing og krenkelser
- Barn med behov for spesiell
tilrettelegging
PBL og HINN har
samarbeidet om utviklingen av nettressurser på de to sistnevnte
kompetanseområdene, som pilotbarnehagene har brukt i sitt utviklingsarbeid.
– I denne
prosessen har vi hatt med oss mange dyktige fagpersoner. De har bidratt med
innhold og kvalitetssikret at det innholdet som har blitt utviklet er i tråd
med forskning, oppdatert teori og er knyttet til praksisfeltet, sier Rishaug
Ruus som er fagleder barnehage i PBL.
– Nettressursene
inneholder video, tekst, podkast, animasjoner og oppgaver. Dette har vært tenkt
som en støtte til de ansatte i kompetanseutviklingen – og alle ansatte i pilotbarnehagene
har hatt tilgang, forteller Rishaug Ruus.
170
barnehager fra Oslo og Viken deltok i pilotprosjektet som varte fra 2021 til
2023. Barnehagene fikk finansiert sin deltakelse gjennom Rekom-midler.
I løpet av
piloten har det blitt gjennomført samlinger fire ganger i året med styrer og én
pedagogisk leder fra hver barnehage.
– Samlingene
har foregått både fysisk og digitalt, og vært ment som støtte i deres ledelse
av kompetanseutviklingen i egen barnehage, forteller Rishaug Ruus.
Barnas verneombud
Barnas
verneombud er en satsing
som skal heve kompetansen til landets barnehageansatte for å kunne forebygge,
varsle og bidra til å hjelpe de minste og mest sårbare i samfunnet innenfor
følgende tre områder:
- Vold, omsorgssvikt og seksuelle
overgrep mot barn
- Barnehagemiljø, mobbing og krenkelser
- Barn med behov for spesiell
tilrettelegging.
BAKGRUNN: I
2019 sendte PBL ut en undersøkelse til 2000 barnehager med spørsmål om
kompetansen de hadde om vold og overgrep mot barn. Svarene var nedslående: Åtte
av ti barnehager mente at de ikke hadde nok kunnskap til å oppdage eller
forebygge at barn utsettes for vold eller overgrep. 98 prosent av
barnehagelederne som svarte på undersøkelsen mente det var viktig å øke
kompetansen om vold og overgrep mot barn for barnehageansatte.
På PBL sitt
landsmøte i 2019 ble det vedtatt at det skulle satses på Barnas verneombud, det
ble bestemt at kompetansen på vold og overgrep mot barn skulle økes i alle
landets barnehager. Siden da har mye arbeid vært gjort. En stor pilot på kompetanseområdet
Vold, omsorgssvikt og seksuelle overgrep mot barn ble gjennomført i over
200 barnehager i samarbeid med Stine Sofies Stiftelse, med Stine Sofie
barnehagepakke og fysiske samlinger.
Etter
pandemien ble det bestemt at den videre satsingen på Barnas verneombud i regi
av PBL skulle skje gjennom et opplæringsprogram på nett.
Nå har det
også blitt gjennomført en pilot på kompetanseområdene Barnehagemiljø,
mobbing og krenkelser og Barn med behov for spesiell tilrettelegging.
Her har 170 private og kommunale barnehager fra Oslo og Viken deltatt.
Spørreundersøkelse
og intervjuer
Like før
sommeren var pilotprosjektet ferdig, og evalueringen av arbeidet kunne starte.
– I
evalueringsarbeidet ønsker vi å finne ut hvordan både ledere og ansatte erfarer
arbeidet med nettressursene og samlingene lederne har deltatt på, sier Rishaug
Ruus.
I juni ble
det derfor sendt ut en spørreundersøkelse til alle pilotbarnehagene, én til lederne og
én til de ansatte.
– På
bakgrunn av resultatene fra spørreundersøkelsen hadde vi et ønske om å grave
enda litt dypere for å se på praksisen, kjennetegnene og suksesskriteriene til de
barnehagene som har en opplevelse av at de har fått til en praksisendring. Derfor
ble det også gjennomført fokusgruppeintervjuer i tre forskjellige barnehager, forteller
Rishaug Ruus.
Økt
handlingskompetanse
Et av spørsmålene
de ønsker svar på i evalueringen er altså hvordan lederne og de ansatte erfarte arbeidet med nettressursene.
Under
konferansen presenterte Vegard Meland foreløpige funn og resultater knyttet til
spørreundersøkelsene.
Undersøkelsen
blant de ansatte viser blant annet at arbeidet med nettressursene har bidratt
til økt forståelse av hvordan laget rundt barna kan samarbeide til det beste
for barna, opplyste han.
– 54,2
prosent sier at arbeidet i stor grad har bidratt til utvikling på dette
kunnskapsområdet. 37,5 prosent svarer at det har bidratt i noen grad. Det er ganske
få som svarer at nettressursen i liten grad (4,2 prosent) eller ikke har
bidratt (4,2 prosent) til økt forståelse av hvordan man kan samarbeide til det
beste for barna, sier Meland som er prosjektleder ved Senter for Livslang
Læring ved HINN.
Videre viser
undersøkelsen blant de ansatte at utviklingsarbeidet har bidratt til:
- Økt
bevissthet om ansvar og holdninger man har som voksen: 59,7 prosent svarer at
arbeidet med nettressursene «i stor grad» har bidratt til økt bevissthet på
dette området. 31,9 prosent svarer «i noen grad», 2,8 prosent svarer «i liten
grad», mens 5,6 prosent svarer at arbeidet ikke har bidratt til økt bevissthet.
- Økt
kompetanse i å handle og legge til rette for inkluderende praksiser: 40,3
prosent svarer at arbeidet «i stor grad» har bidratt til utviklingen av
praksiser. 50 prosent svarer «i noen grad», 5,6 prosent svarer «i liten grad»,
mens 4,2 prosent svarer at arbeidet med nettressursen ikke har bidratt til økt
kompetanse i å handle og legge til rette for inkluderende praksiser.
– Når vi slår sammen alle de ulike spørsmålskomponentene som er relatert til kunnskaper,
holdninger og praksiser på både leder- og ansattnivå, så ser vi at 42,1 prosent
sier at arbeidet «i stor grad» har bidratt til utvikling. Mens 48,1 prosent svarer
«i noen grad», forteller Meland.
– Har gravd
dypere
– Med
utgangspunkt i resultatene fra spørreundersøkelsene, har vi vært i kontakt med
tre barnehager – og gravd enda dypere. Vi har snakket med styrere, ledere og
ansatte som har stått i prosessene, og lagt ned en enorm innsats i
utviklingsarbeidet, sier Kristine Rishaug Ruus.
Dette er tre
barnehager med ulike forutsetninger, rammer og behov for økt kompetanse,
opplyser hun.
– Vi leter
etter suksessfaktorer for å lykkes. Hva skal til for å få
til endring i barnehagen og økt kompetanse i personalgruppa? Det som er felles
for de tre barnehagene er at de har en opplevelse av at de har fått til en
form for praksisendring, sier Rishaug Ruus.
«Skjønner
hverandre»
I fokusgruppeintervjuene
svarte deltakerne på spørsmål om bakgrunn og motivasjon for å delta i BVO-piloten,
om ledelse og organisering av utviklingsarbeidet, om nytteverdien av nettressursene
og samlingene, og om praksisendringer som følge av utviklingsarbeidet.
– En leder
forteller at de har koblet arbeidet med inkluderende barnehagemiljø til temaarbeidet
om verdensrommet. På den måten har det hos dem blitt en helhet og ikke et
prosjekt på utsiden av barnehagehverdagen, forteller Rishaug Ruus.
Under konferansen
trakk hun frem noen sitater fra intervjuene:
«Når jeg
ser tilbake på de siste årene, har vi jobbet mye med dette! Ikke bare i små
drypp, men gått veldig inn på det.» (Ansatt)
«Jeg tror
språket vårt har blitt annerledes. Jevnt over bruker vi nye faguttrykk, og vi
skjønner hverandre når vi bruker de nye begrepene.» (Styrer)
«Vi
avventer ikke lenger, vi setter inn støtet med en gang. På avdelingsmøtene
diskuterer vi hvem som trenger oss, og rett ut av avdelingsmøtet, er vi på.» (Ansatt)
– En
suksessfaktor som går igjen i intervjuene, er at skal du få til kompetanseheving,
så er du nødt til å få med deg alle. Du er nødt til å knytte det til din
praksis, din barnehage og de forutsetningene dere har for utvikling,
sier Rishaug Ruus.
Hun forteller at de skal i gang med en ny runde med
kompetanshevingstiltaket Barn med behov for spesiell tilrettelegging høsten
2024. Mer informasjon finner du her.