Ellen Beate Hansen Sandseter er professor ved faggruppe for fysisk aktivitet og helse ved DMMH.Foto: Mariell Tverrå Løkås
Tror få er obs på nye standardkrav til barns lekemiljø
Lekeplassforskriften har gjort mye skade opp gjennom årene, mener professor Ellen Beate Hansen Sandseter. Nå ser hun heldigvis for barna tegn til bedring.
– Tenk tilbake til egen barndom. Til favorittstedet for lek.
Det var utfordringen Sandseter ga, da hun innledet for
landskapsarkitekter og andre under fagdagen «Steder å leke» - om barns
uteområder, som ble arrangert i Trondheim i mai.
Så fulgte hun opp med følgende rekke av spørsmål:
– For hvor mange handler det om et uteområde?
– For hvor mange handler det om natur?
– For hvor mange handler det om spenningsfylt og risikofylt
lek som kanskje krysset grensen?
– For hvor mange var det voksne til stede?
– Hvor mange tror at barn i dag får den samme friheten til å
leke som dere gjorde?
Mye av grunnlaget
Mange hender gikk til værs, men de fleste ble også raskt senket
etter siste spørsmål.
Annonse
Et vesentlig tema for dagen var risikolek, og eksperten fra
DMMH var bedt inn fordi hun i mange år forsket på barns fysiske og motoriske
lek med vekt på spennings- og risikofylt lek i barnehage.
Hun ledet forskningsprosjektet EnCompetence
som undersøkte hvordan det fysiske miljøet påvirker barns lek og aktivitet.
Nå leder hun prosjektet Virtual
Risk Management (ViRMa), hvor målet er å undersøke hvordan barn utvikler
kompetanse i risikovurdering og risikohåndtering gjennom risikofylt lek.
– Veldig mye av grunnlaget legges når landskapsarkitektene
får sine rammer, sa Sandseter.
Glad for muligheten til å bidra i et forum som dette.
«Det jeg nesten ikke tør»
Hennes beskrivelse av risikofylt lek, er fysisk lek som er
utfordrende og spennende, og som innebærer uforutsigbarhet og risiko for at
barnet kan skade seg hvis noe går galt.
For eksempel lek som inneholder:
– Store høyder, høy fart, farlige redskaper, å utforske
alene, boltrelek og lekeslåssing (kamplek).
Slikt som kan få det til å kile i magen til et barn. Som gir
en vill, kroppslig fysisk og psykisk opplevelse, ifølge Sandseter.
Som kan gi forskere utsagn som: «Det artigste jeg vet er det
jeg nesten ikke tør», fra unge respondenter.
– At vi har en «drive» til å gjøre sånne ting, har som regel
en funksjon evolusjonsmessig, påpeker professoren, og lister opp potensielle effekter.
Fordeler ved risikofylt lek:
Psykologisk:
Det har en anti-fobisk effekt på medfødte skrekker.
Romorientering, persepsjon av objekter, dybde, høyde, fart – og beregning av bevegelser i forhold til disse.
Sosialt:
Samarbeid og problemløsning.
Øvelse i ulike roller og maktforhold.
Å finne balansen
Om mange barn ser ut til å ha en iboende tiltrekning til en
viss risiko, kan det kanskje også sies at en del moderne voksne har et
velutviklet beskyttelsesinstinkt.
I boka «Risikofylt lek. En etisk utfordring» tar Sandseter
og medforfatter Øyvind Kvalnes for seg spennet mellom gjøre-godt-etikk og
unngå-skade-etikk.
«Den overordnede
utfordringen er å finne en god balanse mellom å slippe fri og forebygge skade»,
skriver de.
Som forsker er Sandseter av den oppfatning at pendelen har
svingt for langt mot «unngå skade».
Selv om høy ulykkesrisiko neppe er noe å trakte etter i seg
selv, er det lett å argumentere for at positive sider ved risikofylt lek har fått
trangere kår de siste tiårene.
«Forskrift om sikkerhet ved lekeplassutstyr» trådte i kraft
1996, og har siden blitt revidert flere ganger. Måten den er blitt tolket på, er
godt synlig i norske skolegårder og barnehager i dag.
Litt vel bokstavelig
– Vil du si at forskriften sånn sett har gjort mye skade?
– Ja, det vil jeg si. Jeg vil si det har ført til at
lekeplasser er blitt mye mer standardisert. Og jeg tror at forskriften har
blitt tolket litt vel bokstavelig, svarer Sandseter til barnehage.no.
Mange har villet være føre var. På den sikre sida. Med
ryggen fri.
– Så man har fjernet lekeapparater man ikke trengte å
fjerne, og gjort lekemiljøet kjedeligere og fattigere for barn. Gjort ting man ikke
hadde behøvd å gjøre hvis man hadde utøvd litt mer skjønn i anvendelsen av
forskriften, fastslår eksperten.
– Nå ser jeg heldigvis at landskapsarkitektene begynner å
innse dette. Man behøver ikke tolke alt så bokstavelig. Det fins rom for mye
skjønn. Individuelle nye måter å designe på innenfor forskriften, uten at man
går på tvers av den.
Valgmulighetene fins
Her er vi ved et av hovedpoengene med hele «Steder å
leke»-seminaret:
Regelverket legger opp til valgmuligheter hvis man vil
benytte dem. Og det fins noen gode eksempler.
– De siste årene føler jeg at det har begynt å komme ting
som kanskje skiller seg litt ut. Designere som kanskje bruker mer
naturmaterialer, nedfalne trær for eksempel, i stedet for bare å bestille noe
ut av en katalog som ser likens ut som x antall andre lekeplasser. Det
klatretårnet med sklie, som man vet at ungene er drittlei av, og som er ferdig
utforsket på et blunk, sier Sandseter.
- Jeg husker selv da jeg var liten, og vi dro på ferietur i
Norge; hvor spennende det var å komme til andre plasser, se noe helt nytt.
Kanskje noe som foreldre hadde bygget, hva vet jeg? Jeg tror i alle fall ikke
barn har opplevd det de siste par tiårene, fortsetter hun.
På Risenga i Asker er det bygget en lekepark der naturens
byggeklosser har fått sette sitt tydelige preg på utforming og funksjon. Bak
prosjektet står landskapsarkitektene Bjørbekk & Lindheim og Anleggsgartner Øst. Asker kommune har vært oppdragsgiver.
– Lekeparken er inspirert av naturen. Eiketrær og store
steiner er grunnpaletten i parken, og trærnes unike form danner skulpturelle
lekeelementer rundt om i parken. Hvert lekeelement tilbyr barna varierte
utfordringer som stimulerer motorikk, balanse, klatreferdigheter, hopping og
løping, forklarer landskapsarkitekt MNLA Ellinor Aas.
Sentralt i prosjektet er ideen om at barn leker best når
de kan bevege seg fritt i det tredimensjonale rommet og stadig finner nye måter
å utforske elementene på. Risenga lekepark er derfor en arena for fri lek,
fellesskap, fantasi- og rollelek, og følelsen av mestring.
– Prosjektet har blitt et populært møtested for barn,
ungdom og voksne, der alle benytter elementene på ulike måter, tilpasset egne
behov og ferdigheter.
En stund har man nærmest kunnet lage lekeplasser i blinde,
mener Sandseter. Men nå ser hun positive tendenser, tross alt.
– Sånn sett var det artig å være på seminaret, og se at det
finnes entusiasme blant fagfolkene for virkelig å legge hodet i bløt for å lage
spennende og interessante lekemiljøer. Der det er andre hensyn enn at
brannbilen skal fram som teller. Der barns interesser og det å støtte opp om
barns lek og læring spiller en større rolle. I dag har praktiske forhold som
vedlikehold og annet en tendens til å få litt for mye oppmerksomhet, sier forskeren.
– Kan rammene landskapsarkitektene får, for eksempel det som
går på økonomi, spille inn?
– Det vil de selvfølgelig gjøre. Men standardisert
lekeplassutstyr er veldig dyrt. Jeg tror ikke alternative løsninger
nødvendigvis går over budsjett. Dette vet landskapsarkitekter mer om. Rammene
vil uansett alltid gi begrensninger. Likevel må man prøve å ha barns beste
fremst i pannebrasken, svarer Sandseter.
Nyttevurderingen først
Det har vært både fort gjort og nokså vanlig å skylde på
resten av Europa for at norske lekeplasser ser ut som de gjør.
Nå benytter Sandseter gjerne anledningen til å opplyse om to
nye internasjonale standarder, som kom sommeren 2023, og som har stor relevans for
utforming og kontroll av lekeplasser:
To nye standarder
ISO 4980:2023«Benefit-risk assessment for sports and recreational facilities, activities and equipment»
Dokumentet spesifiserer metoder, gir veiledning og stiller krav til nytte- og risikovurdering for rekreasjons- og idrettsanlegg, utstyr inkludert. Den gir også eksempler på skadeterskler.
ISO/TS 24665:2023«Playground and recreational areas – Framework for the competence of playground inspectors and playground maintenance technicians»
Dokumentet beskriver kunnskapen og kompetansen som kreves for inspektører og teknikere, når det gjelder offentlige lekeplasser og rekreasjonsområder.
– Førstnevnte sier veldig tydelig at gevinst/nytte alltid
skal vurderes. Ikke kun risiko. Er risikoen moderat eller lav, og nytten høy – så
skal nytten faktisk telle foran. Og sistnevnte tar ikke bare for seg kompetanse
på risikovurdering, men også kompetanse om barns utvikling, lek og læring – hos
dem som skal kontrollere og vedlikeholde lekeområdene, sier Sandseter.
I og med at det ikke er mer enn ett års tid siden de kom, tror hun ikke nødvendigvis at innholdet er veldig godt kjent.
Bør invitere alle barn
Så hvordan bør egentlig et uteområde se ut?
Sandseter trekker fram foredraget til landskapsarkitekt Jens
Zeevaert, som fungerer som fagansvarlig for leke- og aktivitetsområder i Asplan
Viak, og som har vært delaktig i forskningsprosjektet hun har ledet.
– Lekeplassen bør invitere alle barn til å finne noe å leke
med. Noe av det vi så i Encompetence, var at veldig mange lekeplasser ikke
inviterte til alle typer lek. Det ble veldig lite symbolsk lek og rollelek som
stimulerer fantasi, og det handlet veldig ofte om hva som var på lekeplassen og
hva som ikke var der. Om tilgang på materialer.
– Lekeplasser som bare skaper fysisk aktiv lek, som jeg jo
er veldig opptatt av, er ikke tilstrekkelig. Det må være mangfold. Både til den
risikofylte leken, som har fått dårligere kår fordi man gjør alt så fryktelig
trygt at det til slutt blir uspennende, uten muligheter til å teste grenser,
kjenne skrekkblandet fryd og lære å håndtere risiko – og til andre typer lek,
fortsetter hun.
Amerikareise for toddlere
En nøkkel til å få det til, ifølge Sandseter og hennes
forskerkolleger, er gode soneinndelinger hvor miljøet henger sammen. Som
inviterer til sosial lek, fysisk aktiv lek og konstruksjonslek. Som åpner for
lek som er vilter og grensesprengende, samtidig som det finnes steder hvor man
kan trekke seg tilbake, være i ro og ligge på ryggen i gresset og se på skyene.
– En annen ting, som vi ser ute i barnehagene, er at man
ofte har en stor utstyrsbord i en ende av lekeplassen, hvor alle løsmaterialer
og alle småting er samlet. Den kan bli nokså utilgjengelig, spesielt for de
yngste, hvis de har satt i gang leken på en annen del av uteområdet. For
toddlerne blir det omtrent en amerikareise for å hente rekvisitter. Så noe av
det vi anbefaler; å spre mindre depoter rundt om, så det ikke bare blir en gigantisk
utstyrsbod i en ende, utilgjengelig og med nokså stramme rydderutiner, sier
Sandseter – og henviser til forskningsprosjektets nettsider, barnehagemiljø.no
for ytterligere ressurser og informasjon.