Terapeut og forfatter Line Melvold og filosof Einar Øverenget på Barnehage 2016.
Trine Jonassen
– Lær barn å bli sin beste venn
Filosof Einar Øverenget mener vi må lære barn å være gode mot seg selv.
Hva om det gode liv for oss mennesker er å være like gode mot oss selv om vi ønsker andre skal være mot oss?
Ifølge filosofen og forfatter Einar Øverenget er ikke oppskriften på et lykkelig liv å vinne i lotto eller alltid være glade. Nei, et godt liv er å leve i samsvar med den menneskelige natur. Med det som definerer oss mennesker.
Bok om etikk
– Det som er unikt for oss mennesker, er at vi kan styre våre liv og behov. Hvert menneske eier seg selv og gjør egne valg, gode eller dårlige, sier Øverenget.
Selv små barn eier seg selv. De voksne har bare omsorgen for dem.
– De kan fint komme hjem fra barnehagen og bestemme at de skal ha pannekaker og ikke fisk til middag. Det er selvbestemmelse. Det er autonomi.
Øverenget har skrevet boka «Etikk, følelser og i barnehagen» sammen med terapeut, veileder og forfatter Line Melvold. Boka er ment som et etisk verktøy i barnehagen det det kan jobbes aktivt med konkrete problemstillinger.
Falsk lykke
– Ofte sier vi ting til oss selv som er både krenkende og hatsk. Ting vi aldri ville sagt til andre. I det hele tatt har vi laget oss en moderne liste over ting som skal gjøre oss lykkelige, men som ender i det motsatte, sier filosofen og nevner i fleng;
– Vi tror at de rike har det best. Men egentlig trenger vi bare å dekke grunnleggende behov, og når de er dekt, trenger vi ikke flere bukser. Men det blir aldri nok og kontoen vår blir aldri full. Og vi blir ikke lykkeligere av å samle på ting. Vi har heller ikke godt av å få alt vi ønsker oss, vi tar heller skade av det.
Punkt nummer to at vi på død og liv skal oppleve mest mulig. Også har vi dårlig samvittighet for alle stedene vi ikke har reist eller alle bøkene vi ikke har lest.
Begrepslanding
– Vi blir utslitte av å rekke over alt vi må gjøre for å være lykkelig. Det blir noe tvangsmessig over det hele, sier Øverenget.
Også blander vi ordene lykke og lykkes.
– Å lykkes er å nå våre mål. Og noen ganger lykkes vi ikke. Lykke er noe annet. Det er ikke å nå et mål. Barn, for eksempel, leker fordi det er morsomt. Ikke for å utvikle seg. Det betyr ikke at leken ikke er utviklende. Hvor mye driver vi med fordi det rett og slett er gøy, og ikke fordi det fører et sted?
Kjedsomhet er bra
Også er det slik i dag at vi ikke må kjede oss. Vi skal stimuleres i økende grad, og vi voksne tyr til mobiltelefonen for å slippe unna dødtid.
– Men kjedsomhet er bra. Det å ikke være nødt til å fylle tiden med noe hele tiden. Vi tvinges til å tenke og reflektere. Men i stedet stimuleres vi til vi slutter å tenke og puste.
Øverenget mener at vi også må ha som regel at vi ikke skal si slemme ting til oss selv, men lære barn å være sin beste venn.
– Å anerkjenne seg selv fordi vi er viktig for oss, å justere vår indre samtale og lære barn om selvrespekt. Det er viktig at barnehagen jobber med dette. For tenk på dette; dere i barnehagen møter barn mens de er på sitt mest læringspotente. Derfor må vi være etikkbeviste og bruke disse samtalene både oss voksne i mellom og ikke minst med barn, avslutter filosofen.