DEBATT
Karoline Thaddeus har drømmejobben. Det tok bare lang tid å forstå.
Foto: Getty images / privat
Rollen du vokser inn i, eller ut av?
Hva skal til for å unngå at dyktige profesjonsutøvere utdanner seg ut av barnehagen?
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Barnehagelæreren. Den
første læreren barna møter i utdanningssystemet. Det som blir beskrevet som
verdens viktigste jobb. Hva skal til for å unngå at dyktige profesjonsutøvere
utdanner seg ut av barnehagen?
Her skal jeg si noe om hva som får meg til å bli.
Nå
er det 13 år siden mitt eventyr i barnehagen startet. Åtte år er gått siden jeg
stolt kunne kalle meg barnehagelærer. I løpet av disse årene har jeg opplevd
mye. Jeg har opplevd det å ikke strekke til, fortvilelsen når du skulle ønske
du hadde et par ekstra hender, et ekstra fang, og muligheten til å være mer enn
ett sted om gangen.
Noe annet jeg har opplevd er gleden av å se små barn
lykkes. Når de har jobbet for noe en hel stund, og endelig mestrer. Små barn
som støtter hverandre, som gir og tar, og som vokser sammen som en gruppe. En
klok dame sa en gang; «Drømmesituasjonen i barnehagen er ikke en til en, med en
voksen og et barn. Den er flere barn som møtes, og en voksen som støtter
møtene.»
Vi
er mange som mener mye om hva barnehagen skal være. Oss som jobber der, barna,
foreldrene deres, politikere, universitetene og andre utenforstående. Mitt
viktigste oppdrag, slik jeg ser det, er å hjelpe barna i stegene mot opplevd
lykke. Både den som er her og nå, og den som kommer i det senere liv. Det er et
stort oppdrag.
Som hjelp på veien mot dette oppdraget, støtter jeg meg til
Hallowells fem steg mot lykke (2002). Stegene er som følger: Tilhørighet/tilknytning — Lek/flow — Øvelse — Mestring — Anerkjennelse. Slik
fortsetter det rundt, for med opplevd anerkjennelse, blir tilhørigheten
sterkere og slik følger det hverandre, livet ut. Min jobb blir her og se hvor
barnet er i sin lykkesirkel, for å kunne støtte dem akkurat der de har behov.
En kompleks oppgave, men så givende.
Så
kommer tanken, etter et par år i barnehagen. En begynner å kjenne hvor krevende
jobben «på gulvet» er. Søket på andre jobber som kan være aktuelle, melder seg.
Tanken om å få være styrer? Det å få jobbe for å motivere andre, og få drive
sin egen drømmebarnehage? Flere av mine tidligere kollegaer har tatt dette
steget, og driver i dag egne barnehager.
I løpet av mine år i barnehagen har
jeg opplevd ulike styrere. Deres største oppdrag blir igjen å sikre hvor de
ansatte er i sine steg mot lykke. En ansatt som opplever mening i hverdagen
sin, som får være i utvikling, den gjør en bedre jobb rettet mot barna, enn en
som mistrives. Det som har gått opp for meg er at styrerjobben er ikke min drøm.
Den administrative delen av deres jobb, er alt for stor.
Erkjennelsen var som å slå på
et lys. Fagutvikling, det er det jeg ønsker å drive med. En fagutviklerstilling
var det jeg måtte søke etter. En stilling hvor jeg får muligheten til å jobbe
med egen profesjon. Det å få påvirke det som skjer inn mot barna, og foreldrene
deres. Det å være med å veilede og motivere personalet i barnehagen, i
utviklingsprosesser.
Det
tok lang tid før jeg forsto at jeg allerede har drømmejobben: Pedagogisk leder i
barnehagen. Her er muligheter i fleng. Drive profesjonsutvkling, mens jeg
samtidig får se effekten av hva det betyr for de som betyr mest, nemlig barna.
Det
er allikevel noen faktorer som spiller inn på om det skal oppleves som
drømmejobben. En kommune som har midler til å satse i barnehagen, og evner å se
behovet. En styrer som ser balansen mellom jobb og privatliv, som støtter
personalet sitt i utviklingsprosessene. Og sist men ikke minst kolleger som
ønsker å utvikle seg, sammen. Et steg om gangen, mot en bedre barndom.
Heldige
meg som allerede har verdens beste jobb. Det tok bare 13 år å forstå.