Ny praksis ga nye muligheter til kvalitet i det pedagogiske innholdet i barnehagehverdagen allerede ved oppstart, skriver artikkelforfatteren. Bildet er ikke tatt i den aktuelle barnehagen hun skriver om, og personene på bildet er ikke omtalt i teksten.Illustrasjonsfoto: Læringsverkstedet
Tilvenning til barnehagens hverdagsliv
I jobben min som pedagogisk leder på en småbarnsavdeling har jeg fått oppleve gang på gang hvor vanskelig selve tilvenning til barnehagen er.
Lene DahleSvendsenpedagogisk leder Læringsverkstedet Gvarv barnehage
Publisert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Som magneter på to leketog hvor
sidene ikke passer sammen ble barn og foresatte stående i spenn mot barnehagen
og personalet. Liten tid, store barnegrupper og med for mange krav og
forventninger føltes det som en umulig oppgave for personalet å mestre
tilvenningsprosessen på en profesjonell måte.
Men trenger det å være slik? Kunne
vi endre praksis for tilvenningen, slik at togene passet sammen og dro i samme
retning?
Ved å starte et utviklingsarbeid med utgangspunkt i en
praksisfortelling tilnærmet vi oss en helt ny praksis av tilvenningen. Inspirasjonen
kom fra en mor og hennes datter ved å gi oss et enkelt svar på spørsmålet: Hvordan
kan vi trygge dere i tilvenningsprosessen? Svaret var: At vi får være
til stede og bli kjent med dere i barnehagen.
Ikke nok
tid
Tre dager med
tilvenning har gått og foreldrene må returnere til jobben sin. Foreldrene er ikke
helt klare til å si adjø og personalet er ikke helt klare til å ta imot barna.
Er
barna klare?
Barnet har vært på et spennende nytt sted sammen med sine foresatte,
men å si farvel å være her alene er noe helt annet. Det å akseptere at foresatte
skal dra er ikke lett for et lite barn, og det er heller ikke lett å ta imot et
lite barn og gi det trøst når det ikke er trygt på personalet.
Morens blikk
borer seg i meg.
Går dette bra? Vil du klare å roe ned barnet mitt? Jeg ser
og hører du har mange flere som trenger deg.
Annonse
Jeg forklarer rolig at dette
kommer til å gå bra, rolig holder jeg barnet som strekker seg etter moren mens
det hyler en vond gråt. Sutt og bamse faller på gulvet og moren plukker det kjærlig opp som en siste
handling før hun sier farvel og går ut døra. Jeg tar med meg barnet inn på
avdelingen til flere høye barnegråter. Her blir jeg sittende med tre gråtende barn
på fanget mitt og synger og prøver å trøste. Vi er to til av personalet som er
på jobb, en er i garderoben og tar imot flere barn og en er på et lekerom og
prøver å trøste barn der. Jeg må egentlig tisse og kikker på klokka, 20
minutter til neste vakt kommer.
Tre dager med
tilvenning er for barna, foresatte og personalet i barnehagen ikke nok tid til
å til å bli godt tilknyttet hverandre. Ikke nok tid for personalet å bygge opp
en tillit til foresatte og vise dem innholdet i barnehages hverdagsliv. Ikke
nok tid til å samtidig etablere en trygg tilknytning til barnet.
Barnet blir
presentert for en fremmed verden hvor det å finne sin plass kan være vanskelig
å mestre. Og når mange barn opplever barnehagehverdagen slik samtidig, kan det
bli en nesten umulig oppgave for personalet. Det ble en periode av
barnehageåret vi bare må igjennom. En periode med tårer, stress og en avdeling
uten latter og lek, en avdeling med mye vond gråt, veldig mye gråt.
Å høre til
Verden min blir utvidet
med nye lukter, lyder og rutiner
Jeg må si adjø og vinke
til mamma og pappa som må løpe av sted
Et stort savn fyller meg, fra hjerte og ut i meg
og jeg prøver å gråte og hyle så min mamma hører meg
De som trøster meg er snille, gode og varme
men de lukter ikke som pappa, og synger ikke som mamma
De ser meg, men jeg vil ikke se dem
Jeg vil ikke spise eller sove her i min utvidete verden
Jeg vil hjem der jeg hører til
***
Utilstrekkelighet
Et hav av
utrøstelige barn
som slår
ring rundt hele meg
jeg rekker
ikke å spise, gå på do eller ha pause
og om natten
våkner jeg
svett, klam
og full av stress
Jeg klamrer
meg til et lite håp
om at jeg en
dag vil kunne gi trøst
og stilne
gråten som har innkapslet hele meg
Sokker og
pedagogikk
En dag
stoppet alt. Jeg husker alt rett og slett stoppet rundt meg.
Det var midt i
tilvenningsperioden på høsten og jeg ramlet sammen i garderoben på avdelingen
og gråt. Ikke en slik stille rolig gråt hvor tårene bare trillet nedover
kinnene, men en ordentlig høy gråt som gjør vondt i magen. Jeg hadde seinvakta,
og alle barna var hentet. Gjennom hele arbeidsdagen hadde jeg blitt overdøvet
av barnegråt, og nå var det jeg som førte gråten videre utover ettermiddagen.
Et av de
siste barna som ble hentet denne dagen ble hentet av sin far. Barnet hadde tatt
av seg sokkene sine på ettermiddagen, og nå var de sporløst forsvunnet. Vi
lette høyt og lavt på avdelingen, og jeg sa med min rolige pedagogstemme: De
dukker nok opp igjen. Vi finner dem i morgen, og legger de i hylla. Det
endte med at vi ikke fant sokkene denne ettermiddagen, og faren sto der og
kjeftet på meg for at jeg ikke hadde oversikt over klærne til barnet hans. Jeg
forklarte rolig hvor viktig det var å merke alt av klær, og vi finner dem
igjen. Jeg smilte til barnet og fulgte dem ut.
Jeg er vant
til mange forskjellige kommentarer og meninger fra foresatte, men dette ble
siste dråpen. Når jeg satt der i garderoben og gråt min høye voksengråt var
det ikke fordi jeg hadde blitt kjeftet på, men fordi jeg var så sliten. Så
sliten av barnegråten, av utrygge foresatte og personalet som følte seg utilstrekkelige. Farens utblåsning for de bortkomne sokkene handlet egentlig ikke forsvunnet
klær, men om en mangel på forståelse på det pedagogiske innholdet i barnehagen.
Når vi fløy rundt på avdelingen og lette fortalte jeg om alle de flotte
pedagogiske handlingene jeg hadde opplevd med sønnen hans i løpet av dagen. At
sønnen hans hadde endelig villet sitte i stolen å spise litt mat, og at han
hadde snudd seg mot meg og ville ha trøst opptil flere ganger.
Faren enset ikke
ordene mine, og hadde kun fokus på sokkene til barnet sitt.
Når jeg fikk
roet meg ned, ble jeg sittende og tenke, tenke over sokker og pedagogikk. Jeg
ville så gjerne at foresatte skulle forstå den pedagogiske kvaliteten på en
småbarnsavdeling. Jeg fikk en overveldende følelse av å stå fast i en spagat
mellom å finne sokker og å utøve pedagogiske handlinger for barna.
Fantes det
en måte å gjøre pedagogikken i tilvenningsprosessen til barnehagen annerledes,
gjøre den mer synlig? Gjøre den mer forståelig for foresatte, samtidig som vi tydeliggjorde
hva vi konkret gjorde når vi arbeidet med tilvenning, trygghet, og omsorg. Kanskje
jeg på denne måten ville gjøre tilvenningen tryggere og mer profesjonelt? At sokker
som et verdiløst objekt dukker opp igjen og finner sin rette eier, men usynlig pedagogikk
med virkelig kvalitet trenger tid og forståelse.
Jeg bestemte meg der og da for
å få til en forandring, en forandring gjennom et utviklingsarbeid. Og svarene
på hvordan vi skulle klare å synligjøre pedagogikken, minske gråten og få
personalet til å føle en tilstrekkelighet fikk vi på våren året etter.
Å starte
et utviklingsarbeid
Barnehagen
er en lærende organisasjon som stadig skal være i utvikling, og det er vi som
barnehagepersonale som må tørre å ta tak i det som ikke fungerer og stille
kritiske spørsmål. Vi skaper løsninger sammen på denne måten, som igjen
utvikler forbedringer av praksisen.
Det å sette i gang utviklingsarbeid er å
starte spennende og lærerike prosesser i egen barnehage. Men det kan være
vanskelig mange ganger å sette fingeren på akkurat hva som fungerer og ikke
fungerer. Derfor er praksisfortellinger et godt verktøy for refleksjon og
utvikling. Og om vi virkelig ser etter finner vi gode praksisfortellinger i
barnehagens hverdagsliv hver dag. Om vi tar dem med på avdelingsmøtene og reflekterer over dem i fellesskap vil personalets kompetanse og praksis konstant være i utvikling.
Personalet skaper dermed en kollektiv forståelse av det pedagogiske innholdet i
barnehagen.
Kompetansehevingen
og utviklingen av kvalitet i barnehagen skjer gjennom en sosial læring, både
som formell læring på møter, men også ved uformell læring i barnehagehverdagen
gjennom å stille kritiske spørsmål og observere hverandres praksis. En
personalgruppe som stadig er i utvikling og forandrer sin praksis for det beste
for barnet, vil derfor tilegne seg mer kunnskap for å kunne utvikle sin praksis
enda mer. Personal som er kritisk over egen praksis, vil dermed være i
utvikling i en barnehage som lærende organisasjon.
Og det er
her jeg ønsker å snakke om hjertekulturen i barnehagen. For jeg ønsket å ha med
hjertet i tilvenningen til barnehagen. Var hjertet vårt for barna med når vi
tilrettelagte for tre dager med tilvenning?
God hjertekultur er et ja på disse spørsmålene:
Er dette for barnas beste? Har vi hjertet med i denne avgjørelsen? Og når
jeg spurte disse spørsmålene på et avdelingsmøte fikk jeg et rungende nei fra
personalgruppa. Vi diskuterte og reflekterte og kom frem til denne problemstillingen
på utviklingsarbeidet vårt: Hvordan kan barnehagen tilrettelegge for barnas
beste i tilvenningsperioden?
Kunsten å
reflektere sammen
På
avdelingsmøter treffer praksisnære fortellinger meg
Og sammen
som et team ser vi verdien
av å gjøre
alt for barnet beste
Jeg får
diskutere, reflektere og tørr å være uenig
Teamet
vokser sammen, og hjerte for barna vokser seg større
Hjertekulturen
brer seg over avdelingen
og ny
kunnskap blir en del av mitt indre meg
Jeg har
utviklet meg, hjertet mitt er større og gløder
omsorg,
varme og tilstedeværelse
Bli kjent
med barnehagen
Praksisfortellingen
som ble utgangspunktet for vårt utviklingsarbeid, er en historie om Anne og
Sofia. En praksisfortelling om en usikker mamma som ikke hadde noe kjennskap
til innholdet i barnehagehverdagen. Den ble skrevet ned og tatt med på et avdelingsmøte, hvor den ble brukt som utgangspunkt for refleksjon for å kunne
gi svar på problemstillingen vår.
«Det var
en varm dag tidlig i mai og småbarnsavdelingen var ute og lekte i barnehagen.
Noen spiste frokosten sin ute i sola, noen syklet i stor fart mens andre gravde
iherdig i sandkassa.
Solveig som jobber som fagarbeider i barnehagen ser at det
står en dame spørrende i porten til barnehagen. Solveig går opp til henne og
smiler.
Jeg, eller jenta mi da, har fått barnehageplass hos dere fra august,
forklarer damen.
I armene til damen sitter det et lyshåret barn, hun holder
godt tak i mamma mens hun kikker bort på Solveig.
Kan vi komme inn å leke
og bli litt kjent med området i barnehagen? spør mammaen videre.
Klart det,
sier Solveig og lukker opp porten for dem.
Neste uke kom Sofia og Anne på nytt besøk til barnehagen, denne gangen var de
litt tryggere på at de var velkomne. Anne setter seg ned på kanten av
sandkassen med Sofia på fanget, mens de kikker på alt som skjer på uteområdet i
barnehagen. Sofia gjemmer ansiktet sitt inn mot brystet til mammaen sin, og
viser tydelig at det er litt mye som skjer rundt henne. Jeg setter meg ned på
kanten av sandkassen ved siden av Anne, og hilser så pent jeg kan på dem begge.
Sofia kikker ikke opp på meg, men Anne sukker lettet da jeg forteller at jeg
skal være her i august når det er oppstart i barnehagen, og vi derfor kommer
til å bli godt kjent med hverandre.
Anne forteller om datteren sin som er
stille og sjenert, og bruker lang tid på å bli trygg på nye steder og tilknytte
seg nye mennesker. Anne forteller videre at hun og far har derfor gruet seg
veldig til oppstart i barnehagen, og de har utsatt det lengst mulig. Sofia er
det første barnet deres, og de har derfor heller ingen erfaringer med
barnehagen og hva en hverdag i barnehagen egentlig inneholder.
Jeg spør; hva
kan vi i barnehagen bidra med for å trygge Sofia og deg før start i august?
Anne svarer; at vi får være her til stede og bli kjent med dere og barnehagen.
Sofia sin mamma som ved første inntrykk var
sterk, viste i dette øyeblikket en utrygghet og sårbarhet på vegne av sin
datter. En engstelse som hun trengte hjelp til å klare å møte. Vi avtalte der
og da, på kanten av sandkassen, at de var velkomne til å være i barnehagen så
mye de ønsket, og vi i personalgruppa skulle arbeide med at Sofia fikk
kjennskap til barnehagens innhold.
I tiden frem til oppstarten til Sofia var hun og mammaen ofte på besøk, og de
ble inkludert i barnegruppa og innholdet i hverdagen. De var med på turer,
samlinger, måltider, lek og overganger. Sofia brukte lang tid på å klatre ned
fra mammaen sitt fang, men når hun først var klar var hun overalt for å
undersøke og leke. Hun sang med i samlingene, spiste maten og oppsøkte oss i
personalgruppa.
Når august
kom og Sofia skulle begynne sin tilvenningsperiode i barnehagen, var hun klar. Både
hun og foreldrene visste akkurat hva de gikk til og kjente innholdet i
barnehagen. Sofia og foreldrene hadde en tilknytning til personalet, og var
trygge på den nye hverdagen som møtte dem. Etter tre dager med ordinær tilvenning
i august var nå Sofia klar til å si adjø til mamma og pappa. Foreldrene var
også klare og hadde tillit til at vi i personalgruppa ville gi henne hverdag
med omsorg og pedagogisk innhold.»
Refleksjoner
rundt nye tiltak
På
avdelingsmøtet tok vi med oss praksisfortellingen om Sofia og Anne og startet
refleksjonsprosessen i lys av problemstillingen vår. Fennefoss og Jansen never
i sin bok om praksisfortellinger at det er tre faser for refleksjon;
presentasjon, assosiasjon og tolkning. Ved å bruke problemstillingen vår som
utgangspunkt for disse tre fasene, ble det spesielt tankene rundt tidsaspektet
som ble interessant for oss. Mer tid med barn og foresatt gav oss nye rammer og
uante muligheter til å arbeide med tilknytning og foreldresamarbeid.
Vi reflekterte
derfor over jo mer «tid vi gav» foresatte, jo mer forståelse ville foresatte få
av innholdet i barnehagehverdagen og vår pedagogikk. Vi måtte derfor gi barna
nok tid til å tilknytte seg personalet, og foreldrene nok tid til å bli kjent
med innholdet i barnehagen og tillit til personalet.
Bowlby skriver at små barn
trenger mye tid sammen med og sensitiv oppmerksomhet fra omsorgspersonens side
for å bygge opp trygge tilknytningsrelasjoner til dem. Men har vi tid til
dette? Vi har jo en barnegruppe som går på avdelingen som vi har ansvar for. Svaret
vårt på dette ble: Ja, det har vi tid til, for gevinsten i august er så mye
større enn arbeidet på våren. Men vi må ha gode tiltak som er tydelige og
konkrete, slik at vi finner nok tid.
Praksisfortellingen bidro til at
personalet fikk et større helhetsperspektiv på betydningen tilstedeværelsen
hadde for barna og foresatte. Og svaret
på problemstillingen vår ble at vi til skulle tilrettelegge for mer tid for
barn og foresatte i barnehagen for å kunne oppnå en tilvenningsperiode hvor
fokuset var barnas beste. Tid til å sette leketogene riktig sammen, slik at de
dro i samme retning.
Ny
tilvenningspraksis
Neste vår
møtte vi alle de nye barna og deres foresatte på samme måte som vi hadde gjort
for Sofia og hennes foreldre. Vi ba dem inn i barnehagens hverdagsliv, og viste
dem med en hjertekultur hvor vi var åpne i dialog for å lage en best mulig
tilvenning for hvert enkelt barn.
Den nye
praksisen gav oss mulighet til kvalitet i det pedagogiske innholdet i
barnehagehverdagen allerede ved oppstart. Med dette mener jeg at vi fikk en
forutsigbarhet av dagsrytmen, gode pedagogiske overganger og et søkelys på et
tett foreldresamarbeid. Et styrket foreldresamarbeid som gav oss tid til å
sende bilder av barna i løpet av dagen, sende meldinger til foresatte og skrive
innholdsrike «dagen-i-dag» på MyKid.
Siden foresatte hadde vært deltagende i hverdagslivet på avdelingen,
hadde de fått en forståelse for det pedagogiske innholdet på avdelingen og
viste annerkjennelse for arbeidet vi gjorde i barnehagen. Fokuset var ikke
lenger å svare på spørsmål som: Hvor er sokkene? Som tegn på usikkerhet
fra foreldrenes side. Fokuset var flyttet til et tett foreldresamarbeid hvor
barnehage og personal hadde tillit fra foresatte.
Ved den nye
praksisen for tilvenning opplevde vi også at vi var mer forberedt på
oppstarten. Vi kjente de nye barna og foresatte, og gruppeinndelingen og
primærkontaktene var allerede på plass. Fokuset var ikke lenger å skape en
tilknytning, men heller å arbeide som en trygg base og som «ladestasjoner» for barna.
Kontakten var etablert og barna var fortrolige med primærkontaktene som sin
signifikante andre. Vi var ikke lenger innkapslet i vond barnegråt, eller
omringet av usikre foreldre som egentlig ikke ville levere barnet til oss.
Konkrete
tiltak for ny tilvenningspraksis
Rett etter
at foresatte har takket ja til en barnehageplass tar jeg kontakt med dem og
avtaler et møte i barnehagen. Foreldrene har gjerne med seg barnet sitt og det
blir et første møte med barnehagen for mange. Jeg viser dem rundt på avdelingen
og på huset og forteller mye om tilvenningsprosessen og tilknytningen til
personalet.
Under dette første møte med barnehagen lager vi en inviduell
tilvenningsplan for barnet som skal starte. De fleste av barna som skal starte
i barnehagen er hjemme med foresatte som er i permisjon, så de har mye tid til
rådighet for å besøke barnehagen. Vi har erfart at en fast dag og klokkeslett i
uken for besøk gir best oversikt for foresatte og personalet. For eksempel at Mohammed
med en foresatt kommer på besøk hver tirsdag kl. 09.00 – 11.00 frem til
sommerferien.
For å få god
oversikt over barnet som skal starte har jeg en oppstartsamtale så tidlig som
mulig. Her får jeg informasjon om det har vært noen komplikasjoner under
svangerskapet, om barnet er født til termin, om allergier og sykdommer. Jeg
spør også om det er dysleksi eller språkutfordringer i familien, og om religion
og livssyn.
Vi har vært hos legen, og han sa alt var normalt med gutten min,
forteller mor til Truls fortvilet. Men jeg kjenner det i hjertet mitt at
det er noe som ikke stemmer, det er akkurat som han har laget sitt eget språk
med høye spesielle lyder. Jeg kikker bort på Truls som løper fra sølepytt
til sølepytt på uteområdet. Han er to år og han er på sitt andre besøk i
barnehagen. Jeg forteller om PPT og om samarbeidet barnehagen har med
instansen. Jeg kan ringe med barnehagens
kontakt med PPT, og få henne til å komme og observere Truls til høsten når han
har startet i barnehagen. Det vil gjerne moren til Truls, og skuldrene hennes
senker seg.
Alle nye
foresatte blir innkalt et foreldremøte i barnehagen. Her er alle de pedagogiske
lederne til stede og vi snakker om barnehagens visjon og pedagogiske plattform.
Vi gjennomgår bruk av MyKid som vår kommunikasjonsportal til foresatte,
barnehagens vaskerutiner, håndvaskrutiner og all informasjon som er viktig for
nye foreldre i barnehagen.
Hvert barn
får sin egen primærkontakt i personalgruppa. Og det er denne primærkontakten
som har ansvaret for å få en god og trygg tilknytning til barnet og foresatte. Det
er barna selv som velger sin primærkontakt utfra kjemi med den voksne. Jeg
synes det derfor er hensiktsmessig å la barna være en del av en gruppe, hvor
det er to eller tre primærkontakter.
Spørsmål som ofte dukker opp under dette
punktet er: Men når vi ikke vet personalgruppa for neste år, eller vi har
nye som skal begynne på avdelingen? Og svaret her er at det er styrers
ansvar å gi personalet oversikt over avdelingstilhørighet ut fra ny
tilvenningsordning. Styrer i hver barnehage har dermed et overordnet ansvar for
å kunne legge til rette for barnas beste i tilvenningsperioden.
En annen
problemstilling som kan dukke opp er når det er veldig mange nye barn som
starter. Dette fikk vi erfare da vi et år hadde over 20 ett- og toåringer som
skulle starte i barnehagen. Vi løste dette ved at alle de nye barna kunne
besøke barnehagen to ganger i uka. En gang på ettermiddagen og en gang midt på
dagen. Personalet som skulle jobbe på avdelingen byttet på å ha ansvar for
besøkene. Barna og foresatte fikk små korte økter i barnehagen som ga positive
inntrykk. Barna ble vant til lydene, luktene, lekene og ble tilknyttet
personalet. Foresatte fikk mye til å snakke med personalet på avdeling og
foresatte fikk også mulighet til å snakke med hverandre.
For å trygge
overgangen enda mer for barna, får foresatte tidlig informasjon om barnehagens
bruk av grenseobjekter. Grenseobjekter er noe kjent i det ukjente. For barnet
blir derfor ekstra trygt å ha med de tingene som de bruker hjemmet med seg i
barnehagen. Slik som sutten, kosen/bamsen, bilder av familien, flasken med
vann, vogna og teppet. Vi ber også foreldrene lese spesielle bøker og synge
sanger hjemme, også leser vi de samme bøkene og synger de samme sangene i
barnehagen. Eller det kan være at vi oppfordrer foresatte til å lese et
spesielt eventyr til barna, som vi igjen bruker i barnehagen. Eller at vi
bruker Fantorangen eller Fantus aktivt i barnehagen, som vi vet mange av barna
har et forhold til via bøker og barne-tv.
Tilvenningen
er nå for barna
Her vil jeg være,
her hører jeg til
Mamma smiler
og er trygg på de som jobber her
Pappa kan
navnene og prater så fint om min nye utvidede verden
Jeg er en
del av fellesskapet, og i barnehagen vil jeg være
sakte gir
jeg meg hen til barnehagens åpne trygge armer
og når
oppstart kommer er jeg klar!
***
Tilvenning
nå for personalet
Barna løper
til meg med åpne armer
Vinker til
mamma, og forteller meg med glitrende øynene: Syng en sang
Avdelingen
er fylt med latter og magiske små øyeblikk,
skapt av
verdifulle mennesker som vil være akkurat her.
Være akkurat
her å leke og lære i samspill med andre
Være her på
fanget hos meg
Avslutning
Jeg har i
denne artikkelen belyst hvordan vi har utviklet en ny praksis for
tilvenningsperioden. Gjennom et utviklingsarbeid har personalet fått økt
kunnskap, og dermed fått muligheten til å gi et nytt innhold til barna og
foresatte sitt første møte med barnehagen.
Jeg håper denne artikkelen vil være
med å skape refleksjoner over tilvenningsperioden i egen barnehage og hvordan
du kan ta tak i praksisfortellinger for å utvikle barnehagen til det bedre for
barna. Barnehagen er en lærende organisasjon som stadig er i utvikling, og
barnehagens praksis sitter ikke i veggene, men i personalet. Still derfor
kritiske spørsmål og finn gode løsninger sammen. Og husk at utgangspunktet av
den endrede praksisen bør resultere i svaret: Jo, dette gjør vi fordi det er
for barnets beste.
Slik blir en sterk hjertekultur en del av personalets
praksis.
Hei,
Lene!
Jeg snur meg
mot stemmen. Det er mammaen til Maida som skal starte i barnehagen nå etter
sommerferien. Jeg smiler og svarer, næmmen er du på butikken Maida?
Maida
smiler til meg og rekker ut hånda og viser stolt et jordbær som hun har fått.
Jeg blir stående og småprate litt med Maida sin mamma og ønsker dem en fortsatt
god sommer før jeg går til kassa. På vei ut til bilen min blir jeg gående og tenke på møtet på butikken. Egentlig skulle vi ikke ha møttes før etter
sommerferien, egentlig skulle ikke Maida sin mamma ha kunnet navnet mitt.
Jeg
smiler, for egentlig gleder jeg meg til august og ny tilvenningsperiode.