KRONIKK
Fra venstre Bente Stavland, Sissel Aastvedt Halland og Annette Kristoffersen Vinje har arbeidet med et barnehagebasert utviklingsarbeid over tre år.
Foto: Kilian Munch / privat
Voksenrollens betydning for barns medvirkning på en småbarnsavdeling
– Sammen har vi brukt vår samlede kunnskap og reflektert over voksenrollens betydning i arbeidet med de yngste barnas medvirkning.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Espira Salamonskogen barnehage er
læringsutdanningsbarnehage ved Høgskulen på Vestlandet, og sammen med
førstelektorene i pedagogikk, Sissel Aastvedt Halland og Annette Kristoffersen Winje
ved HVL, Campus Stord, har barnehagen
arbeidet med et barnehagebasert utviklingsarbeid over tre år.
Temaet for
utviklingsarbeidet har vært de yngste barnas medvirkning i barnehagen.
Personalet
har fått erfare at voksenrollen har en stor betydning for barns muligheter til
å delta og medvirke i egen barnehagehverdag. Voksenrollen handler om å evne å fange opp
barns uttrykk og innspill, og videre bekrefte og anerkjenne disse.
Her er en av
mange observasjoner fra utviklingsarbeidet som handler om hvordan personalet
har jobbet med problemstillingen: «Hvordan kan personalet fremme demokrati
og medvirkning gjennom å legge til rette for felles opplevelser, sanselig
prosjektarbeid og bruk av variert lekemateriell?»:
Sko i alle størrelser og
fasonger er plassert utover hele avdelingen. Barna prøver å ta skoene på, gå
med høye hæler og stabbe rundt i voksenstøvler. Barna hjelper hverandre med å
ta skoene av og på. Mot slutten av økten er det et barn som plutselig stikker
hånda nedi en støvel, barnet drar opp en mat-leke, og roper «Se!» En voksen
spør: «Fant du noe oppi støvelen du?». De andre barna stormer bort for å se, og
bøyer seg over støvelen for å kikke nedi. Den voksne undrer seg sammen med
barna ved å se overrasket ut i ansiktet, og hvisker med stemmen sin: «Er det
noe mer oppi her mon tro?». Sammen kikker den voksne og barna ned i støvelen
for å se om det er flere «skatter» gjemt der nede, men det er det ikke. Den
voksne avslutter aktiviteten for at barna skal spise lunsj.
En tid senere gjentas
aktiviteten med sko, men denne gangen har de voksne gjemt ulike «skatter» i
noen av skoene. Dette som et innspill for å følge opp barnas begeistring,
nysgjerrighet og undring over de gjemte «skattene» i skoene. Denne gangen er
det flere barn som finner noe i skoene. Noen finner en liten ball, andre finner
leke-mat og små lekedyr. Aktiviteten går over til å lete etter «skatter». Når
«skattene» er funnet blir den gjemt på ny, gjerne i den samme skoen. Barna
leter og finner, gjemmer og leter igjen og igjen. Først når barna begynner å
leke og gjøre andre ting blir aktiviteten avsluttet.
Utviklingsarbeidet fordret ny kunnskap
hos personalet slik at de fikk en felles forståelse av hvem de yngste barna er,
og hva demokrati og medvirkning kan være for de yngste barna i barnehagen. Personalet
er ærlige på at selv om de fikk ny kunnskap var det lett å kjenne på
tilbakefall og gjøre «gammel» praksis. Praksis sitter i kroppen og det tar tid
å endre den.
På samme tid synes personalet det er fint å oppdage at
forskningsbasert kunnskap korrigerer praksis til det bedre. I den nasjonale
kompetansestrategien for fremtidens barnehage blir kollektive utviklings- og
endringsprosesser knyttet til barnehagen som lærende organisasjon
(Kunnskapsdepartementet, 2022, s. 7).
Å være lærende organisasjon fordrer at ny
forskningsbasert kunnskap får slippe til i barnehagen, slik at tidligere
kunnskap kan rekonstrueres med mål om å gjøre praksisen i barnehagen bedre. En
kvalitativ god barnehage er en lærende barnehage som er åpen for ny kunnskap,
faglig utvikling, uenighet og undring. Dette er en krevende øvelse som tar tid.
Personalet har ulike forståelser, ulike kunnskapsnivå, ulike erfaringsbakgrunner,
ulike barnesyn, ulike kulturelle bakgrunner og ulik vilje til endring.
I Espira Salamonskogen barnehage
har personalet og representantene fra høyskolen jobbet i partnerskap og vært
lærende sammen. Der høyskolen har bidratt med teoretisk - og forskningsbasert
kunnskap har barnehagepersonalet gitt av seg selv og sine erfaringer. Sammen
har vi brukt vår samlede kunnskap og reflektert over voksenrollens betydning i
arbeidet med de yngste barnas medvirkning. Vi har drøftet den voksnes bruk av
makt, regler og rutiner, de yngste barnas væremåte og hvilken betydning det kan
ha for praksis. Videre har det vært fokus på å anerkjenne og bekrefte barna.
Det
er de voksne som evner å se, lytte og forstå de yngste barna, og som
systematisk kan jobbe med egne observasjoner for å utvikle egen praksis.
Det er de voksne det kommer an på!