DEBATT

Det er avgjørende at vi setter barna først og sikrer at alle får den støtten de trenger for å utvikle seg i trygge rammer, skriver barnehagelærerstudenter ved HVL.

Barnehagebarn oppdager verden uten bemanning

I dagens barnehager ser vi en bekymringsverdig trend med lav bemanning som påvirker kvaliteten på omsorgen og gjør barna sårbare.

Publisert

Forskere ved USN undersøkte i en studie fra 2021, hvordan økt bemanning forbedret kvaliteten i barnehagene.

«Ut ifra våre funn kan økt bemanning se ut til å ha stor betydning for å skape mulighetsrom for barns medvirkning og inkludering. Det muliggjør en større grad av tilstedeværelse og fleksibilitet hvor personalet kan støtte og videreføre barns lek gjennom økt fleksibilitet, tilstedeværelse og mer tid Barnehagelærerne forteller også at de i større grad får brukt kompetansen sin til å videreutvikle det pedagogiske arbeidet» (Brekke, 2024).

Forskerne understreker samtidig at økt grunnbemanning ikke i seg selv er nok. De finner at også kompetanse, organisering og samarbeid er viktige forutsetninger for å skape mulighetsrom for medvirkning og inkludering (Sandgrind, 2024).

Høsten 2024 innførte Bergen kommune en ny kvalitetsutviklingsplan for barnehager der de blant annet retter søkelyset på barns livsmestring som et tema. Målet i dette satsningsområdet er at barna skal utvikle robusthet i et barnehagemiljø preget av trygghet, glede og mestringsopplevelser.

Det er lett å bli begeistret for de høye idealene og målene som blir satt for barns utvikling i bergensbarnehagen, samtidig stiller vi oss noe kritisk til hvordan dette skal være gjennomførbart i praksis. Bemanningssituasjonen i mange barnehager er kritisk, og dette påvirker kvaliteten på omsorgen og læringen for våre barn. For få ansatte i barnehagene betyr at hver enkelt må håndtere flere barn enn det som er forsvarlig.

Som et eksempel trenger man ikke gå lenger enn til garderoben: Når man er to ansatte med ni småbarn som skal skifte etter å ha vært ute, kan det fort bli kaotisk når flere av dem trenger hjelp og støtte samtidig. Dette fører til at barn ikke får muligheten til å oppleve mestring i hverdagen, noe som er essensielt for livsmestringen deres.

Hvordan skal vi kunne veilede barna i konflikter, ha tid til den gode samtalen eller hjelpe dem å bygge gode relasjoner? Det sier seg selv at det er vanskelig å se hvert enkelt barn, og som ansatt føler man seg utilstrekkelig hvor man ikke får utført arbeidsoppgavene på en forsvarlig måte. Dette bekymrer oss.

Overarbeidede ansatte får ringvirkning på kvaliteten i barnehagen. Barnas behov for emosjonell støtte og veiledning blir neglisjert, og de mister da muligheten til å utvikle sosiale og emosjonelle ferdigheter som er avgjørende for livsmestring. Det lar seg ikke gjøre å fokusere på livsmestring uten nok tilstrekkelig voksne.

Barnehagebyråd Daniel Hägglund påpeker at «Utfordringen er at vi ikke har nok vikarer å bruke når ansatte blir syke» i et innlegg i Bergens Tidende. Vi som barnehagelærerstudenter forstår godt bekymringen rundt mangelen på vikarer når ansatte blir syke. Vi tenker det er viktig at barnehagene må bruke de ressursene dem har for å minske arbeidspresset slik at sykefraværet blir mindre.

Foreldre skal ikke måtte være engstelig for å sende barnet sitt i barnehagen av frykt for at barnet ikke blir sett, hørt eller får den omsorgen de trenger, på grunn av mangel på ansatte.

Når barnehageansatte ikke har tilstrekkelig tid til å ivareta behovene til barna, fører det til flere negative konsekvenser. Når barn føler seg trygge, er de mer mottakelig for å utforske og lære.

Samlet sett så mener vi Bergen kommune har satt gode mål, men vi stiller oss spørsmålet hvordan dette kan gjennomføres i praksis med for lite ansatte? Med færre ansatte er det vanskeligere å gi barna den individuelle oppfølgingen de trenger, noe som kan føre til at deres utvikling og trivsel ikke blir ivaretatt på best mulig måte, altså at målene som er satt blir vanskelig å gjennomføre.

Samtidig må vi barnehagelærere som jobber i barnehagen jobbe aktivt for å gjøre barnehageyrket mer attraktivt, slik at flere kvalifiserte personer velger å jobbe i barnehagen. La oss ta ansvar og sikre at barnehagene våre kan oppfylle sitt viktige samfunnsoppdrag. Det er avgjørende at vi setter barna først og sikrer at alle får den støtten de trenger for å utvikle seg i trygge rammer. Barna fortjener det beste, og det er vår plikt å gi dem det.

Powered by Labrador CMS